Új hold a Jupiter körül

2000. július 23. 18:29, Vasárnap
Csillagászok új holdat találtak a Jupiter körül. A több mint 20 évvel ezelőtt felfedezett égitestről csak most sikerült megállapítani, hogy a Jupiter 17. holdja.

Az Arizona egyetem és a Smithson-i Asztrofizikai Megfigyelőállomás munkatársai azt nyilatkozták, hogy az új Jupiter hold alig 5 km átmérőjű, így ez a legkisebb planéta, amelyet sikerült eddig detektálni a csillagászat történelmében. A most már második legkisebb Leda-t 1974-ben fedezték fel, és szintén Jupiter hold.

Az égitest felfedezése egyébként egy véletlennek köszönhető. A tudósok a "Spacewatch" program keretein belül dolgoztak, amikor felfedeztek egy aszteroidát (1999 UX18). Az objektum azonban megtréfálta őket, mivel mozgásában inkább hasonlított egy üstökösre, mint egy aszteroidára, annak ellenére, hogy nem úgy nézett ki, mint egy üstökös.

E hónap elején azonban meglepő eredményt hoztak a röppályapálya számítások: kiderült, hogy az objektum nem a nap körül kering, hanem a másik hozzá legközelebb álló gravitációs tömeg a Jupiter körül.

A Galileo űrszonda a Jupitert kutatva