A siker lehet a Fairphone projekt veszte

A siker lehet a Fairphone projekt veszte

2017. január 4. 08:35, Szerda
A moduláris, javítható okostelefont kitaláló céget számos probléma sújtja. Úgy tűnik, hogy mind a gyártás, mind a terméktámogatás területén elérte a határait.

A holland startupot egyszerre sújtják a gyártási problémák és a hiányzó tőke, miközben a nem várt sikert is nehéz feldolgozni. Bas van Abel, a Fairphone alapítója és vezérigazgatója elmondta, hogy a Fairphone 1 készülék tartalékkijelzői elfogytak, míg a Fairphone 2 telefonokra a vásárlóknak akár hónapokon át is várniuk kell. Aki a hivatalos honlapon rendeli meg a Fairphone 2-t, az akár 5 hónapot is kénytelen várni az új modellre. A munkatársaknak több ezer terméktámogatási kérdést kellett megválaszolniuk és ott vannak még a siker jelentette problémák is. Bas van Abel például kiégés szindrómában szenvedett és kénytelen volt több hónapig szünetet tartani.


A legnagyobb probléma az, hogy a Fairphone rosszul becsülte meg a keresletet és a karácsonyi időszakra túl kevés telefont rendelt meg a beszállítóitól. Ezt a menedzser azzal indokolta, hogy három hónapra előre meg kell adniuk a megrendelendő mennyiséget és a költségek 30 százalékát is előre ki kell fizetniük. Ezért inkább óvatosak voltak, mert - a legtöbb startuphoz hasonlóan - kevés a pénzük. Azonban a kereslet a vártnál sokkal nagyobb volt. Nyáron két hónapon keresztül szüneteltették a gyártást azért, hogy optimalizálhassák a folyamatokat. A készülék házának hátoldalát is vékonyabbra tervezték, majd a gyártással egy új beszállítót bíztak meg. A vezető szerint erre a lépésre azért volt szükség, mert így jobb minőségű terméket dobhatnak piacra.


Kérdés azonban, hogy a Fairphone 2 valóban jobb lesz-e. Mulan Mu, a Fairphone munkatársa a helyszínen kísérte figyelemmel az eszköz kínai gyártását, szerinte a vállalat túlzottan az okostelefon külsejére összpontosított. Néhány vásárló viszont elégedetlen volt a Fairphone 1 telefonnal, ők már hónapok óta várnak az Android 4.4-es verziójára való frissítésre és nem kapnak tartalék képernyőket sem. Ezért azzal vádolták meg a startupot, hogy nem tartotta be a korábbi ígéretét - ezt van Abel el is ismerte. A nehézségeket azonban azzal indokolta, hogy már többször váltottak beszállítót, de olyan kis alkatrész-mennyiséget kellene leszállítani, hogy azt csak kevés gyártó vállalja.


A Fairphone 2 készülékek tulajdonosai azért reklamáltak, mert egy-egy kérdésük esetében a válaszra akár hetekig is várniuk kell. Tavaly decemberben 2800 megválaszolatlan ügyfél-megkeresést regisztrált a vállalkozás rendszere, míg 2016 augusztusában hatezret. A tőkehiány is tudatos döntésre vezethető vissza. A startupnak a kezdetektől csak 3-4 hónapra elegendő pénze volt, hogy így maradjon távol a - feltételeket diktáló - befektetőktől. Olyan támogatót keresnek, aki a hosszú távú sikert tartja szem előtt. A cégnek jelenleg 50 alkalmazottja van és évente 100 000 készüléket szállít.


A kiégés szindróma van Abel esetében azt jelentette, hogy az egyik napon meg sem bírt mozdulni, a felesége szállította be az egyik kórház sürgősségi osztályára. A férfi felelevenítette a kiváltó okokat: volt olyan, hogy naponta 40 alkalommal nézte meg a dollár árfolyamát, mert attól függött a Fairphone 2-vel kapcsolatos kalkuláció. A rendszer része akart lenni, hogy megváltoztassa azt, de egy idő után a rendszer kezdte módosítani az ő életét.

Kapcsolódó linkek

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások