Mikrobák lehetnek a Mars talajában

2017. január 24. 09:56, Kedd
Erre a következtetésre jutott egy tanulmány, amely szerint a ritka légkör nem jelent akadályt.

A Marsról, a bolygóval kapcsolatos kutatásokról az utóbbi időszakban számos különböző hír érkezett. Ezek között kiemelt szerepet kap a Curiosity, amely a helyszínen folytatja munkáját, ezzel egy időben azonban számos tanulmány is készül, amelyek már kifejezetten az élet jelenlétével foglalkoznak, ezek egyike pedig alátámasztani látszik a korábbi feltevéseket.

Arról ugyan már évekkel ezelőtt olvashattunk, hogy az élet valamilyen formában jelen lehet a Marson, egy nemrég megjelent tanulmány azonban mintha megerősítené ezt, hiszen ennek eredménye szerint egyes mikrobák valóban ott lehetnek a talaj felső rétegeiben. Az Arkansas Center for Space and Planetary Sciences két hallgatója az úgynevezett metanogének, vagyis oxigénszegény környezetben metánt előállító mikroorganizmusok négy változatát vizsgálták meg, amihez az adta a kezdőlökést, hogy korábban a bolygó ritka légkörében már kimutatták a metán jelenlétét. Ez ugyan egyéb úton-módon (így például vulkánkitörések révén) is létrejöhet, a szerves alternatívák között azonban logikus választásként jelennek meg az említett mikrobák, hiszen ezek a Földön szinten minden környezetben, olykor extrém körülmények között is megmaradnak.

A Földön többnyire mocsarakban, egyes élőlényekben, illetve pusztuló szerves anyagban jelenlévő metanogének a rendkívül alacsony légköri nyomás mellett (amely az általunk megszokottnak százada, netán ezrede), a gyorsan elpárolgó víz hiányában, hidrogéngázon „élve”, a Mars talajához hasonló összetételű, oxigénmentes közegben több napig, sőt akár három hétig is megmaradtak, még úgy is, hogy a kutatók a nyomást egészen alacsony szintre, a Föld felszínén tapasztalható érték hatezredére szorították le. Ezáltal igazolták, hogy az alacsony légköri nyomás nem kizáró szempont, de azt még vizsgálják, hogy ilyen körülmények között mennyiben megy végbe a metántermelés folyamata.

A következő lépés a hőmérséklet drasztikus csökkentése lesz, hiszen itt a fagypont alatti szinteken is szeretnék megismételni a tesztet, még jobban illeszkedve a Mars viszonyaihoz.