Hálózatba kötött autókkal az autonóm vezetésért

Hálózatba kötött autókkal az autonóm vezetésért

2017. december 5. 23:02, Kedd
Ambíciózus terveket akar megvalósítani a HERE.

Június 29-én este komoly vihar sújtotta Berlint. Annyi eső esett, mint máskor egy hónap alatt. Több száz gépkocsi küldte el a sebességével és a pozíciójával kapcsolatos információkat, illetve más adatokat a HERE szerverére. Az információk között volt, hogy égtek-e a fényszóróik, milyen gyorsan mozogtak az ablaktörlőik, bekapcsoltak-e a ködlámpáik és a vészvillogóik. Ralf Herrtwich, a HERE járműrészlegének vezetője kifejtette, hogy az adatok alapján utcákra lebontva láthatták, hogyan mozgott a vihar. Mindez ízelítő volt azzal kapcsolatban, hogy mivé válhat majd a HERE. A cél idővel egy olyan globális navigációs platform kialakítása, amely valós időben centiméter pontosságú helyzetképet készít embereknek és gépeknek egyaránt. A német autóipar már 2020-ban olyan helyzetbe akar kerülni, hogy az amerikai és az ázsiai technológiai cégektől függetlenül biztosíthassa az önálló közlekedést.


Ilyen formában rögzíti az adatokat a HERE

A német gyártók egy éve mobilkártyákkal látják el az új modelljeiket. Ezek az eszközök a rögzített adatokat névtelenül küldik el a HERE szervereire. Herrtwich elmondta, hogy jelenleg 400 000 ilyen gépkocsi közlekedik az utakon és a számuk kevesebb, mint egy év alatt egymillióra emelkedhet. Ezzel párhuzamosan a kielemezendő adatok mennyisége is folyamatosan nő, így idővel feleslegessé válhat a saját 400 járműves flottájuk fenntartása. Ezek az autók kamerákkal, radarokkal és szenzorokkal vannak felszerelve, s így biztosítják az alkalmazott digitális térképek frissítését.

A menedzser biztos abban, hogy 2020-ra a térképeiket 95 százalékban már automatikusan frissíteni tudják majd. Mindez annak lesz köszönhető, hogy több millió gépkocsi fogja gyűjteni a környezetével kapcsolatos információkat. Lehetővé válhat a közlekedési helyzet feltérképezése, az új táblák és az útépítések felismerése és jelzése, valamint az időjárási veszélyekre, például a jegesedésre való figyelmeztetés. A városokban és az autópályák mentén szabályos adatfelhők alakulnak majd ki, amelyek a fedélzeti számítógépeket folyamatosan precíz információkkal fogják ellátni a járművek környezetével kapcsolatban.

Nikolaus Lang, a Boston Consulting autószakértője közölte, hogy hisznek abban, hogy a valós idejű információk fontosak a jövő közlekedésének vezérléséhez. Ahhoz azonban, hogy ez működjön, biztosítani kell a gépkocsi és a felhőkörnyezet közötti folyamatos szakadásmentes kapcsolatot, amire a mai mobilhálózatok nem alkalmasak. A biztonságos autonóm közlekedés egyik feltétele tehát az 5G-hálózatok kiépítése, mert azok nem csupán gyorsabban tudják az adatokat továbbítani, hanem az információk feldolgozása már a mobiltornyokon megkezdődhet.


Lang úgy becsülte, hogy az autóiparban 2-3 nagy térképszolgáltató tudja majd megvetni a lábát. A piacvezető továbbra is a Google, de a HERE kiváló pozícióban van. Fontos az adatbázis gyors bővítése; Herrtwich leszögezte, hogy már több mint 20 járműgyártó és beszállító épít az automatizált modelljei fejlesztése során a nagy felbontású térképükre. Azon dolgoznak, hogy hamarosan újabb partnereket nyerjenek meg információszállítóként és egyúttal a platformjuk használójaként. Minél nyitottabb a rendszer, annál több a partnere és annál jobb minőségű adatokat tud kínálni.

Komoly problémát jelent, hogy a nyugati vállalatok a mai napig nem készíthetnek térképeket a kínai városokról - ez mindig is politikai kérdés volt. A HERE ennek ellenére folytatni fogja a Tencenttel és a Navinfóval való együttműködést, részben azért is, hogy közös szabványokat fejlesszenek ki. Kína ugyanis a német autóipar legnagyobb felvevőpiaca és egyúttal a jövő legnagyobb mobilitáspiaca is.

Kapcsolódó linkek

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások