2001. február 20. 00:37, Kedd
Egyes online cégek a közeljövőben kombinálni kívánják a rövid reklámüzenetek terjesztését a Napsterhez
hasonló peer-to-peer (P2P), azaz egyenrangú hálózatokkal.
Az így létrehozandó vadonatúj hirdetési forma
a kritikusok szerint sokkal kártékonyabb és támadóbb jellegű lehet még a spameknél is. Aki esetleg nem
tudná, a spamek címlisták alapján egyszerre több helyre elküldött bosszantó elektronikus levelek, melyek
a legtöbb esetben különböző reklámokat tartalmaznak. Amennyiben a reklámok a fájl csereberére kialakított hálózatokra is betörnek, akkor sok ember életét
megkeseríthetik majd, bár sok magánember, vagy cég ilymódon könnyedén és lényegében sok esetben teljesen
ingyen reklámozhatja majd magát.
Eddig az olyan nagyobb online reklámcégek, mint például a DoubleClick és az Engage egyelőre nem léptek
az ügyben, bár egyes tősgyökeres reklámcégek máris agresszív reklámhadjáratokat kívánnak indítani
egyes peer-to-peer hálózatokban. Így hamarosan a Napsteren és az ehhez hasonló különböző P2P zenecserebere
hálózatokban is feltűnhetnek majd a különböző zene CD reklámok, melyek azért általában inkább károsak,
mint hasznosak.
Az A.D.D. Marketing és a Big Champagne cégek is ki szeretnék használni a Napster és a Gnutella
rendszerekben rejlő marketing lehetőségeket, így olyan reklámfelhívásokat intéznek az ezeket a hálózatokat
favorizáló felhasználók felé, hogy például látogassák meg az adott előadók weboldalait, vásárolják meg
lemezeiket, vagy vegyenek részt mindenféle sorsolásokon és versenyeken.
Az eddigiekben említett új marketing stratégiák miatt újabb hadjáratok indulhatnak a különböző spamek és
kéretlen elektronikus levelek ellen. Szakértők szerint az új reklámozási technológiákkal már csak azért is
harcba lehet és kell is szállni, mert sok peer-to-peer szolgáltatást előfizető felhasználó nem is tud
arról, hogy az ő számítógépén lévő fájlok az internetes világ felé is elérhetővé válnak, és így a
különböző reklámcégek számára könnyű prédává válhatnak.
"A marketinges cégek minden adódó lehetőségre lecsapnak, de az e-mailes spamekhez hasonlóan az ilyen
reklámok ellen is óriási harc indul majd el. Ez egész egy nagyon rossz ötlet." - nyilatkozta Jason
Catlett, a Junkbusteres antispam cég elnöke.