A Google tanúja véletlenül elkotyogta, hogy az Apple 36%-ot kap a Safarin megjelenő reklámokból

A Google tanúja véletlenül elkotyogta, hogy az Apple 36%-ot kap a Safarin megjelenő reklámokból

2023. november 14. 13:49, Kedd
Az Apple-vel kötött megállapodása olyan sokat ér a keresőóriásnak, hogy a Google a Safari kereső hirdetési bevételeinek 36 százalékát fizeti azért, hogy a keresőmotorja továbbra is alapértelmezettként legyen beállítva az Apple böngészőjében.

A Google és az Apple tiltakozott az ellen, hogy az évtizede tartó alapértelmezett keresési megállapodásuk ezen kulcsfontosságú részletét nyilvánosságra hozzák. Szigorúan őrzött titkuk azonban kiderült a Google fő közgazdasági szakértőjének, Kevin Murphy-nek a tanúvallomása során, abban a monopóliumperben, melyet az amerikai Igazságügyi Minisztérium indított a Google keresési üzletágának vizsgálata után. A Google ügyvédje, John Schmidtlein "láthatóan összerezzent", amikor Murphy felfedte a bizalmas információt, amelyről a Google eredetileg azt állította, hogy titokban kell tartani, mert különben "indokolatlanul aláásná a Google versenyhelyzetét mind a versenytársakkal, mind más ellenfelekkel szemben".

Az amerikai Igazságügyi Minisztérium számára - amely a Google-Apple üzletet a Google keresésre vonatkozó illegális monopólium fenntartását állító ügyének középpontjába helyezte - ez a részlet megerősíti, hogy az iPhone-ok alapértelmezett helyezései mennyire értékesek a vezető keresőcég számára. A minisztérium azzal érvelt, hogy a Google azért fizet ennyit az alapértelmezett keresési megállapodásokért, hogy kizárja a versenytársakat, a keresőfelhasználókat a saját szolgáltatásaihoz kösse, és fenntartsa erőfölényét a keresőiparban - egy olyan erőfölényt, amelyet a Google mesterséges intelligencia terén elért előrelépései tovább erősíthetnek, vallotta Satya Nadella, a Microsoft vezérigazgatója. Szeptemberben az Apple egyik vezetője azt vallotta, hogy a Google és az Apple közötti alapértelmezett megállapodás annyira jövedelmező, hogy még az Apple-t is megakadályozta abban, hogy saját rivális keresőmotort hozzon létre.


Még mindig nem világos, hogy pontosan mennyi pénzt tesz ki a Google kereső hirdetési bevételeinek az a része, amely a Safariból származik, de több becslés is napvilágot látott már. A Statista jelentése szerint a Google reklámbevétele 224 milliárd dollár volt 2022-ben, és ez alapján az Apple több tízmilliárd dollárt kaphat a Google alapértelmezett Safari elhelyezéseiért. A Google 2021-ben körülbelül 18 milliárd dollárt fizetett az Apple-nek az üzletért, de a bevételmegosztás pontos összege tegnapig ismeretlen maradt. A DOJ perében nemrég az is kiderült, hogy a Google összesen 26 milliárd dollárt fizetett ezekért szerződésekért, amelyeknek köszönhető a keresőhirdetési bevételeik megugrása. A Google globális hirdetési bevételei 2027-re várhatóan közel 340 milliárd dollárt érnek majd el - jelentette a Statista. Ez nagyrészt a Google keresőmotorjának forgalma hajtja, amely jelenleg a globális hirdetési bevételek "nagyjából 38 százalékáért" felel.

Összességében az összes ilyen alapértelmezett üzletet tekintve a Digital Content Next vezérigazgatója, Jason Kint az X-en közzétett bejegyzésében úgy becsülte, hogy a Google "legalább 90 milliárd dollárra teheti jelenlegi éves bevételét". A múlt hónapban Sundar Pichai, a Google vezérigazgatója azt vallotta, hogy az alapértelmezett megállapodások "sokat számíthatnak", és "nagyon értékesnek" bizonyulhatnak, ha "helyesen csinálják", de fenntartotta a Google fő védekezését, miszerint az olyan partnerek, mint az Apple azért kötnek ilyen megállapodásokat a Google-lel, mert a Google-nek jobb a keresőmotorja.


Ha a minisztérium bebizonyítja, hogy ezek az alapértelmezett megállapodások biztosítják, hogy a Google jogellenes monopóliumot tart fenn az általános keresési piacokon, a Google-t kötelezhetik keresési üzletágának feldarabolására, aminek nemcsak a Google, hanem partnerei, például az Apple számára is kedvezőtlen hatással lenne. Miközben a tárgyalás még egy hétig folytatódik, a Google továbbra is profitál az üzletekből. 2022 és 2023 között a Google hirdetési bevételei 5 milliárd dollárral nőttek - jelentette a Search Engine Land, és ahogy Nadella megjósolta, Pichai ezeket a nyereségeket a Google-termékekben, köztük a keresésben is alkalmazott MI-alapú innovációknak tulajdonította. "Továbbra is arra összpontosítunk, hogy az MI mindenki számára hasznosabbá váljon. Izgalmas előrelépés történt, és még sok minden vár ránk" - mondta Pichai.

A trösztellenes perben elnöklő Amit Mehta bíró is megerősítette, hogy a Google-Apple alapértelmezettségi üzlet a minisztérium Google elleni ügyének a "szíve". Minden egyes új részlet feltárásával, amely arról szól, hogy a Google mennyit hajlandó fizetni az Apple-nek a megállapodásuk fenntartásáért, a minisztérium azt reméli, hogy meggyőzheti Mehtát arról, hogy az alku tisztességtelen előnyt biztosít a Google-nek a versenytársakkal szemben. A Google egyik tanújának mostani elszólása azzal fenyeget, hogy megzavarja a Google által felépíteni kívánt narratívát, miszerint azért használják a keresőjét, mert az jobb, mint a versenytársaké.

Mehta várhatóan csak 2024-ben hoz döntést az ügyben.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások