Az elektromos kétkerekű sokkal jobban védi a környezetet, mint egy elektromos autó

Az elektromos kétkerekű sokkal jobban védi a környezetet, mint egy elektromos autó

2023. december 23. 12:06, Szombat
A világ 280 millió elektromos kerékpárja és mopedje sokkal jobban csökkenti az olaj iránti keresletet, mint az elektromos autók (EV-k).

A nyugati világban milliók végzik az autóval a bevásárlást, vagy viszik a gyerekeket az iskolába. Ez ugyan kényelmes, de ezek a rövid utak a károsanyag-kibocsátás, a környezetszennyezés és a benzinköltségek szempontjából borzasztóak. Az emberek és az ipar között szinte általános az egyetértés, hogy az elektromos autóra való átállás a természetes lépés, de ezekre a rövid utakra valójában egy elektromos kerékpár vagy moped a megfelelő az embereknek és a bolygónak is. Ez azért van így, mert ezek a közlekedési formák - amelyeket együttesen elektromos mikromobilitásnak neveznek - olcsóbbak beszerzés és üzemeltetés terén is. De még ennél is többről van szó: a világ elektromos kerékpárjai és mopedjei négyszer annyival csökkentik a kőolaj iránti keresletet, mint a világ összes elektromos autója.

De hogyan lehetséges ez? A világ útjain tavaly több mint 20 millió elektromos autó és 1,3 millió kereskedelmi célú elektromos jármű - például buszok, áruszállítók és teherautók - közlekedett. A négy vagy több kerekű járművek ezen számait azonban teljes mértékben háttérbe szorítják a két- és háromkerekűek. Tavaly több mint 280 millió elektromos moped, robogó, motorkerékpár és háromkerekű közlekedett az utakon. Puszta népszerűségük máris napi egymillió hordó olajjal csökkenti az olaj iránti keresletet - a Bloomberg New Energy Finance becslései szerint ez a világ teljes olajkeresletének mintegy 1%-a.

Eddig az elektromos autókat a városi légszennyezés csökkentésére szolgáló csodafegyvernek hirdették, mivel kipufogógáz-kibocsátásuk nulla. Ha megújuló energiával töltik őket, ráadásul még zöldek is. De tévedés, ha ezeket vitathatatlan jónak tekintjük. Ezek tisztább autók, de attól még autók, amelyek rengeteg helyet foglalnak az utakon és azok mentén, és amelyek működtetéséhez sok energiára van szükség. Az akkumulátorok miatt nehezebbek, mint egy hagyományos autó, és nagy mennyiségű ritkaföldfém kitermelését igénylik. Bár az EV-k összességében sokkal környezetbarátabbak, mint a belső égésű motorral hajtott autók, az akkumulátorok gyártása aláássa az előnyök egy részét.


Az elektromos járműveket sokkal olcsóbb üzemeltetni, vásárlásuk azonban drága. Az elektromos közlekedés forradalma nagyszerű lehetőség a városi közlekedés újragondolására, és hogy egyáltalán szükségünk van-e autóra. Az autókban döntő többségében csak egy személy utazik. Rengeteg energiát fordítunk arra, hogy magunkat szállítsuk. Ezzel szemben az elektromos mopedek és kerékpárok sokkal kevesebb energiát használnak egy vagy két ember szállítására, ráadásul sokkal olcsóbb megvásárolni és üzemeltetni őket, mint az elektromos autókat. Ezek a járművek természetesen nem nagy távolságokra valók, igazi értékük a rövid távú utazásokban mutatkozik meg - az iskolába, a tejért és a kenyérért vagy akár a munkába járásnál -, ami ezekkel nagyjából ugyanannyi időt - vagy rövidebbet - vesz igénybe, mint egy autó.

Az olyan kisebb elektromos lehetőségek, mint a robogók és egykerekűek szintén lehetőséget kínálnak a tömegközlekedési rendszereket sújtó utolsó kilométer problémájának megoldására. Ez a célpontunk és a megálló közötti távolság; ha ezt gyorsan meg lehet tenni, az megváltoztathatja a tömegközlekedést. Az elektromos mikromobilitás, ha elterjed, csökkentheti a városi károsanyag-kibocsátást. Egy, az Egyesült Királyságban az e-rollerrel közlekedők körében végzett tanulmány szerint ezek az utazások akár 45%-kal kevesebb szén-dioxidot termelnek, mint az alternatívák. Amerikai kutatók becslése szerint ha az e-biciklis utazások az összes járművel megtett út 11%-ára nőnének, a közlekedési kibocsátások mintegy 7%-kal csökkennének.


A benzinárak emelkedésével és az akkumulátorok árának csökkenésével az elektromos járművek olcsóbb üzemeltetési költségei és az elektromos mopedek, kerékpárok és robogók még alacsonyabb üzemeltetési költségei folyamatosan csökkenteni fogják az olaj iránti keresletet. A Nemzetközi Energiaügynökség előrejelzése szerint a globális olajkereslet 2028-ban napi 105,7 millió hordónál éri el a csúcsot, majd csökkenni kezd. Az elektromos járművek szerepet fognak játszani az olajkereslet csökkentésében, de az elektromos mikromobilitás gyorsabban csökkenti a keresletet, tekintve, hogy milyen gyorsan terjednek el ezek az olcsóbb lehetőségek.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások