Új fogyasztáscsökkentő eszköz gépjárművekbe

Új fogyasztáscsökkentő eszköz gépjárművekbe

2001. május 18. 02:58, Péntek
[NewScientist] A New Scientist folyóirat legfrissebb számában egy olyan érdekes, a gépjárművek műszerfalába integrálható új eszközről szól az egyik cikk, mely folyamatosan tanácsokkal látja el a vezetőt, hogy hogyan lehetne minél takarékosabban eljutni egyik helyről a másikra, mégpedig úgy, hogy a menetidő közben nem növekszik meg. Az új eszközt kifejlesztő holland és svéd szakemberek elmondása szerint az új berendezés használatával akár egyhatodával is csökkenthető lesz az autók fogyasztása, ami azért már viszonylag jelentős mennyiség.

Mark Dougherty, a svédországi Borlangeben található Szállítmányozási és Társadalmi Intézet szakértője elmondta, hogy az emberek úgy gondolják, hogy a minél kedvezőbb fogyasztás eléréséhez lassan kell haladniuk, ami természetesen a menetidő jelentős megnövekedésével jár. Ez azonban teljesen téves elmélet.

Korábban, a 70-es években, az olajválság idején már voltak olyan különböző, műszerfalra szerelhető eszközök, melyek megpróbálták kiszámítani a gépjármű pillanatnyi fogyasztását, ezzel is takarékosságra ösztönözve a vezetőt, azonban ezek az eszközök nem váltak be, hiszen ilymódon csak minimális üzemanyagot sikerült megtakarítaniuk a sofőröknek.

A későbbiekben is megjelentek különböző fogyasztáscsökkentésre hivatott vezetői tanácsadó rendszerek, ám ezek tudása legtöbbször kimerült abban, hogy amikor a vezető túlpörgette a motort, akkor felvillant egy lámpa a műszerfalon, mely váltásra ösztönözte a vezetőt. Dougherty szerint az eddigi rendszereknek az volt a hibája, hogy egyáltalán nem vették figyelembe a különböző vezetési manőverek körülményeit, és legtöbbször csak azt mondták meg, hogy mit nem kellene tennie a sofőrnek.

A nemrégiben kifejlesztett új eszköz folyamatosan figyelemmel kíséri a gépjármű sebességét, kanyarodási jellemzőit, kuplung pozícióját, fékezési állapotát, valamint a gázpedál állapotát. A kutatók minden közlekedési manőver esetében felállítottak egy elméletileg leghatékonyabb képletet, így a vezetőt egy emberi hang az aktuális manővernek megfelelően mindig más cselekedetek végrehajtására ösztönzi.

A rendszer olyanokat mond, hogy például "Váltson korábban másodikból harmadik fokozatba!", vagy, hogy "Gyorsítson óvatosabban!". Az új eszköz ezenkívül az optimális követési távolság megtartására is figyelmezteti a sofőrt. A fejlesztők nagyon elégedettek az új fogyasztáscsökkentő rendszerrel, mert elmondásuk szerint sokkal takarékosabban lehet vezetni segítségével, miközben a menetidő egy perccel sem lesz több.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások