Kritikák kereszttüzében az "intelligens polc" tesztelése

Kritikák kereszttüzében az "intelligens polc" tesztelése

2003. november 18. 17:20, Kedd
A Wal-Mart üzlethálózat és a Procter & Gamble megerősítette, hogy még az év elején mindenféle hírverés nélkül tesztelte a sok vitát kiváltó technológiát, melynek segítségével a P&G alkalmazottai webkamerákkal figyelhették meg a polcról terméket elvevő vásárlót.

Az Oklahoma állambeli Tulsa egyik Wal-Mart áruházában végrehajtott tesztsorozat éles kritikát váltott ki a megánszféra védelmezőiből, miután az eset a múlt vasárnap egy chicagói újságban napvilágot látott, hogy a "titkos tanulmány során akaratlanul is kísérleti nyulakat csináltak" a Wal-Mart vevőiből.

"Pontosan az történt, ami ellen már eddig is számtalanszor szót emeltünk" - mondta a Consumers Against Supermarket Privacy Invasion and Numbering egyik alapítója, Katherine Albrecht. "A Wal-Mart, a Procter & Gamble és több vállalat kísérletezett az eddig is sok vitát kiváltó kémchipes technológiával, ráadásul meg is próbálták eltussolni."

A rádiófrekvenciás azonosítás (RFID) néven ismert technológiát ellenzők szerint a rendszer használata totális megfigyelést megvalósító társadalomhoz vezethet, és az RFID-vel kapcsolatos terveik miatt a Gillette és a Benetton bojkottjára szólítják fel a vevőket.

A Procter & Gamble szóvivője védelmébe vette a kísérletsorozatot, mondván, hogy a vállalat a vevőket elektronikus megfigyelőrendszerre figyelmeztető táblát tett ki, de a termék csomagolásába épített chipről nem esett szó. A szóvivő szerint a csak speciális leolvasóval is csupán egy centiméterről leolvasható chipek a bolton kívülre kerülve használhatatlanná váltak. A webkamerával nem a vevők után kívántak kémkedni, hanem elősegítette a polcon levő áruk elektronikus úton begyűjtött adatainak emberi szemmel történő ellenőrzését.

"Szeretnénk, ha megértenék, hogy a technológia segít a termékek megfelelő helyen tartásában" - mondta Jeannie Tharrington, a Procter & Gamble szóvivője. "Jól tudjuk, hogy vevőink számára mennyire frusztráló, amikor nem találják a megvenni kívánt árut, mert az kifogyott, vagy pedig nem a megfelelő helyen van."

Mindkét társaság bejelentette, hogy befejezte a rádiófrekvenciás technológia bolti tesztelését, és inkább a raktárban történő felhasználásra koncentrálnak.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások