Az online boltokban már megkezdődött a karácsonyi szezon

Az online boltokban már megkezdődött a karácsonyi szezon

2003. november 26. 19:35, Szerda
Az előzetes hírek szerint idén már kevesebben hagyják az utolsó pillanatra a karácsonyi bevásárlást, sokkal inkább előre gondolkodnak, ennek megfelelően az e-boltok forgalma már az utóbbi két hétben is karácsonyi dömpingszerű volt.

A Forrester Research előrejelzései szerint november 1. és a karácsonyi zárás közötti időszakban csak a nyugat-európaiak több mint 9 milliárd eurót fognak a karácsonyra költeni. A végső mérleg állítólag mintegy 18 %-kal lesz magasabb, mint ugyanekkor előző évben, és az idei forgalom 63 %-át csak Nagy Britannia és Németország teszi majd ki.

"Nálunk már hetek óta karácsony van" mondta Robin Terrell, az Amazon UK igazgatója. Elmondása szerint egyre több ember fordul az online vásárlás felé, és egyre nagyobb ajándékokat vesznek ott. Az előző években leginkább könyveket, CD-ket és játékokat vásároltak, idén azonban már játékkonzolokat, DVD lejátszókat, és más háztartási gépeket is tömegével vesznek. "Természetesen a szélessávú internet terjedése is segítségünkre van, egyre több embert látunk, akik órákon át csak nézelődnek, böngészgetnek az oldalainkon."

A vásárlások növekedése annak is köszönhető, hogy egyre többen szoknak hozzá a hitelkártyás vásárláshoz, és egyelőre kevesen tartanak az online használat veszélyeitől. "A Visa és más csoportok ellenőrző rendszerei hatékony védelmet nyújtanak a kártyacsalások ellen" - mondta el James Roper, az IMRG (Interactive Media in Retail Group) vezetője. Közlése szerint sok online üzlet kezdett aktív bankkártya-információ cserébe, hogy naprakészek legyenek például az ellopott kártyákat illetően, nehogy náluk valaki olyannal tudjon vásárolni.

Roper szerint a nagyobbik baj inkább az, hogy a vásárlók nem bíznak meg egyelőre az online árusító helyekben, mert nem ismerik magát a céget. Kritizálta a kormányok azon megmozdulását is, amelyben a vásárlókat arra ösztönözte, hogy csak ismert, neves cégektől vásároljanak, és óvakodjanak az online cégektől. "Ez abszolút nem helytálló, már csak azért sem, mert az eddigi legnagyobb csalások, és visszaélések pont nagy nevekhez köthetőek. Az online üzletelés olyan, mint a sci-fi filmekben a robotépítés. Egyszerűnek tűnik, pedig egyáltalán nem az."

Az IMRG még egy érdekvédelmi csoportot (ISIS - Internet Shopping Is Safe, azaz az internetes vásárlás biztonságos) is felállított annak érdekében, hogy meggyőzze a vásárlókat a cégekbe fektetett bizalmukról. Minden ISIS tagnak megvan a saját honlapja, ahol az IMRG biztosítja a felhasználókat az érintett cég legális mivoltáról, és hogy a különböző tulajdonságaik alapján nyugodtan megbízhat bennük a felhasználó. Az IMRG ezenkívül egyfajta ombudsmanként is dolgozik, hogy felhívja a figyelmét mindenkinek az esetleges problémákra. Az üzleti csoport még egy saját e-karácsony oldalt is nyitott, amely portálként vezeti el a felhasználót az általuk legjobbnak ítélt online bevásárlóközpontokba (pl. Dabs, iwantoneofthose, Littlewoods Extra, Kelkoo, Fig Leaves).

"Az idei évre már felnőtt az e-üzletág, és rengeteg minőségi szereplővel bővült a kínálat, ezzel természetesen a szolgáltatások minőségét is javítva." Roper szerint kezdetben még mindenki úgy gondolta, hogy az e-üzletek ellopják a teljes forgalmat majd a téglából épült boltok elől. Most már senki sem gondolja ezt, azonban szerinte három éven belül minden bizonnyal elhódítja a teljes kereskedelem mintegy 1/3-át a hagyományos boltoktól. "Sokkal inkább érdekessé válik majd a bolt minősége és kínálata, mintsem a földrajzi helyzete."

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások