A bankok az internetet preferálják

A bankok az internetet preferálják

2004. március 2. 08:06, Kedd
[euro.hu] Az idén gyakorlatilag minden lakossági bank "bünteti" már a fiókba járó ügyfeleit, és ösztönzi az internet használatát. Aki nem a hálón ad megbízást, pénzügyei intézéséért akár tízszer annyit is fizethet.

Egy folyószámla fenntartása, az átutalások, pénzfelvételek költsége tételenként alig észrevehető ugyan, összességében azonban több tízezer forintos kiadás évente. Egy "átlagos" banki ügyfél egy évben legalább 20-25 ezer forintot költ a banki alapszolgáltatásokra, miközben ez a költség korántsem elkerülhetetlen, főként azoknak, akik - mondjuk munkahelyükön - hozzáférnek az internethez.

Ma már gyakorlatilag az összes lakossági bankról elmondható - néhány hitelintézet éppen az elmúlt hetekben életbe lépett díjtételeivel állt be a sorba -, hogy külön tarifát szab az elektronikusan indított és a bankfiókban adott megbízásokra. Míg a fiókban ügyintéző ügyfeleknek felszámított "büntető" díjak emelkednek, interneten az átutalás tizedannyiba kerül, de akad több bank, amelynél ingyenes. A Raiffeisennél például egy folyószámla fenntartásáért nem kell fizetni, annak pedig, aki az átutalási megbízásokat a világhálón adja, készpénzt pedig legfeljebb kétszer vesz fel havonta automatából, a tranzakciók egy fillérjébe sem kerülnek. Az összes költsége az elektronikus bankkártya 1500 forintos éves díja, ám az első évben még ezt sem számítja fel a bank.

A hitelintézetek egy bankfiókban adott átutalási megbízásért általában legkevesebb 150-200 forintot kérnek el, de van, ahol a minimális díj 500 forint, míg nagyobb összegű átutalásnál a felszámítható maximális költség 2500-4500 forint között mozog. Ezzel szemben az internetes tranzakció ára jellemzően 20-60 forint tételenként. (Az olcsóbb kategóriába tartozik a K&H és az IEB.)

Az elektronikus számlacsomagokból egyre színesebb a választék. Az Erste e-csomagjának havi díja 99 forint, ami a normál folyószámla árának harmada. A HVB havi 299 forintért ingyenes tranzakciókat és havonta négyszer költségmentes készpénzfelvételt biztosít. A Budapest Bank és az MKB hasonló havi díj mellett a bankkártyát adja ingyen. Az egyik legdrágább e-csomagot az OTP Bank kínálja, 980 forintos havi díjért. Ezért az árért ugyanakkor több extra szolgáltatás jár: egyebek mellett biztosítás, elektronikus bankkártya és az interneten történő vásárlásra használható webkártya, ingyenes tranzakciók nemcsak a hálón, de mobiltelefonon is, valamint havonta négy ingyenes készpénzfelvétel. Annak persze, aki egyszerűbb szolgáltatáscsomaggal is megelégszik, valóban borsos ár évi csaknem 12 ezer forint, ha a hagyományos ügyintézés ennél általában többe is kerül.

A bankoknak saját jól felfogott érdekük, hogy ügyfeleiket rászoktassák az elektronikus csatornák használatára. Számukra ugyanis a konzervatív, fiókba járó ügyfél a legdrágább, hiszen irodát kell neki fenntartani, ügyintézőt fizetni, aki a megbízást átveszi, és begépeli a számítógépes rendszerbe. Nem véletlen tehát, hogy több bank saját költségei szerint szabja meg csaknem minden tranzakció díját: a legtöbbet a bankfiókban számítja fel. Ennél kevesebbet kér a telefonos ügyintézésért, még kevesebbet, ha az ügyfél a telefonközpontban nem kéri ügyintéző segítségét, a legkevesebbet pedig akkor, ha a hálón "bankol", tehát még a telefonközpontot sem veszi igénybe.

Ha persze az ügyfelek "átnevelésének" kísérletét idővel siker koronázná, a költséges fiókhálózatok valószínűleg akkor sem tűnnének el. A jövő bankjának ideális modelljében azonban a - jelenleginél kevesebb - bankfiók jól képzett ügyintézőit elsősorban azért keresnék az ügyfelek, hogy pénzügyi tanácsot kérjenek, vagy nagyobb összegű hitel felvételét intézzék, nem azért, hogy napi átutalásaival foglalkozzanak, hisz azt megtehetik otthonról, vagy akár mobiltelefonjuk segítségével.

Néhány éve még az internet leendő riválisának tekintették a mobilt, az elmúlt egy-két év tapasztalatai azonban azt látszanak igazolni, hogy a telefon inkább kiegészítő eszköze lehet az elektronikus banki ügyintézésnek. Mobilhoz kapcsolódó szolgáltatásokat valamennyi lakossági bank nyújt, többségük azonban egyelőre csak a számláról küld különböző információkat SMS-ben. Az SMS-üzenet igen hasznos eszköznek bizonyult a bankkártya-csalások visszaszorításában, a szolgáltatás bevezetésében pedig a hazai hitelintézetek nemzetközi viszonylatban is az élen jártak. Az aktív ügyintézést ugyanakkor továbbra is csak két bank, a CIB és az OTP biztosítja ügyfeleinek. E két hitelintézetnél átutalásra, betétlekötésre is lehet megbízást adni mobilon keresztül.

A rivális bankok - úgy tűnik - nem sietnek beérni a két úttörőt, amiben szerepet játszhat, hogy a mobilos ügyintézés az egykor reméltnél lassabban hódít teret. A lehetőséggel az OTP és a CIB ügyfeleinek is csak töredéke él egyelőre. A szakemberek szerint a személyi számítógépnek jó ideig nem lesz igazi ellenfele a mobil ezen a piacon, a legtöbben inkább az internet kiegészítő eszközeként használják: így utazás közben, akár külföldről is adhatnak megbízást, míg otthonról vagy munkahelyükről a hálón léphetnek kapcsolatba hitelintézetükkel.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások