Vita az eCall-rendszerről

Vita az eCall-rendszerről

2008. október 28. 11:31, Kedd
Komoly vita bontakozott ki az Európai Unióban az in-vehicle emergency call Service (eCall) nevű hálózat részleteiről.

"Az automatikus segélyhívó modult 2010 szeptembertől minden új autóba beépítik. Lényege, hogy a baleset pillanatában, a légzsákok működésbe lépésével egyidejűleg azonnal megtörténik a riasztás. Ezzel párhuzamosan a fedélzeti egység automatikusan továbbítja műholdon keresztül a legfontosabb adatokat (baleset helyszíne, jármű haladási iránya, sebessége stb.), így a kiérkező mentők, tűzoltók már tisztában vannak a körülményekkel és pontosan tudják, hogy mire számíthatnak. A mentőegységek villámgyorsan beavatkozhatnak, megkezdhetik a sebesültek ellátását, így nő a súlyosan sérült személyek életben maradásának esélye. A megoldás által 2010-re a felére csökkenthető a közúti balesetek halálos áldozatainak száma. A kontinens útjain évente 1,4 millió balesetben 40 000 ember hal meg és 1,8 millióan sérülnek meg" - nyilatkozta Wolfgang Rose, az Európai Autóklub (ACE) vezetője.

A szakember elmondta, hogy a vita azon tört ki, hogy az eCall mennyibe kerüljön. A rendszer kiépítettségétől függően ugyanis a költségek 1,5 és 5,5 milliárd euró között mozognak. Az 1,5 milliárdos változat lenne a legolcsóbb, ennél egy mobiltelefon lenne a segélyhívó modul. Így nem kellene drágán további hálózatokat kiépíteni és a már meglévő a sávszélesség is elegendőnek bizonyulna.

"Mi azt várjuk az Európai Bizottságtól és az európai parlamenti képviselőktől, hogy az emberek érdekeit is vegyék figyelembe és a döntésük egy hatékony és olcsó rendszer létrehozására irányuljon. Brüsszelben sorban állnak a szolgáltatók képviselői és mindegyikük támogatást akar. A mi számunkra viszont a minél több megmenthető emberélet a fontos. Amennyiben a legdrágább egységek beszerzését támogatják a döntéshozók, akkor nem 2010-re, hanem akár egy évtizeddel később lesz csak minden járműben ilyen berendezés. Ráadásul több milliárd euró közpénzt pazarolnak el az infrastruktúra kiépítésébe" - szögezte le Wolfgang Rose.

A drágább modulok esetleges beszerzését bírálta a Björn-Steiger Alapítvány elnöke, Pierre-Enric Steiger is, aki szintén az olcsóbb változat mellett érvelt. Ő úgy vélte, hogy a mobiltelefonok hasznosításának előnye az olcsóságon kívül az lehet, hogy az adatátvitel mellett továbbra is megmaradna a hagyományos mobil telefonhívások továbbításának lehetősége. A szakemberek korábbi becslése szerint egyébként évente átlagosan 2500 emberi életet lehetne megmenteni, ha minden Európában forgalmazott gépkocsiban lenne automatikus vészhívó rendszer. Az eCall támogatásáról szóló megállapodást eddig Németország, Ausztria, Ciprus, Finnország, Görögország, Litvánia, Olaszország, Svédország, Szlovénia, Csehország, Portugália, Spanyolország, valamint három nem EU-tagállam, Izland, Norvégia és Svájc írta alá.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások