Blu-ray: három év sikertelenség

Blu-ray: három év sikertelenség

2009. január 13. 00:34, Kedd
Az idei Consumer Eelectronics Show (CES) egyik legnagyobb vesztesének talán a Blu-ray Disc Association (BDA) számít. A DVD utódformátumának kikiáltott szabvány ugyanis hiába van jelen már 3 éve a piacon, jelenleg mindössze 8 százalék alatti piaci részesedést tud felmutatni.

Egy évvel ezelőtt még a Blu-ray Disc volt a CES nagy attrakciója, mivel sikerült végérvényesen maga mögé utasítania a HD-DVD-t. Mindez azt jelentette, hogy sikerült áttörést elérnie és elvileg semmi sem állt a formátum útjában. Az élet azonban ezúttal is közbe szólt. "Az új szabvány 2006 júniusi amerikai bevezetése óta eddig összesen 10,7 millió lejátszót adtak el. Ezzel a DVD-nél sikeresebb starton vagyunk túl" - jelentette ki Andy Parsons, a Blu-ray Disc Association (BDA) elnöke. Hiába azonban a biztató kezdet, a forgalmi adatok teljesen mást mutatnak. A 8 százalék alatti piaci részesedés az első évben még elment volna, azonban 3 év után finoman szólva sem túl hízelgő a BDA számára.


Még rosszabb a helyzet a számítógépek esetében. Tavaly ugyanis csupán százból kevesebb, mint egy PC-ben volt Blu-ray meghajtó. A hollywoodi stúdiók eddig kereken 1100 filmet jelentettek meg az új adathordozón. A Batman - A sötét lovag Blu-ray kiadásából világszerte több mint egymilliót adtak el. Azonban ez az áttörő sikerhez még édeskevés. A legnagyobb problémát még mindig a magas árak jelentik. Ugyan már jelenleg is kaphatók filmek 10-15 dollárért, azonban egy lejátszó még mindig átlagosan 200 euróba kerül.

Andy Griffith, a Samsung nagy-britanniai leányvállalatának szórakoztató elektronikai részlegvezetője nem véletlenül nyilatkozott úgy tavaly ősszel, hogy: "a Blu-ray-nek öt éve maradt, tíz évet már nem adok neki". Laurie Fincham, a THX tudományos vezetője szintén úgy véli, hogy a Blu-ray számára már túl késő van és a jövő egyértelműen a flashmemória-alapú adattárolóké.A legnagyobb konkurenciát ráadásul nem is a boltban kapható, hanem a virtuális szolgáltatások, például a video on demand jelentik. Ezek a vélemények azonban nem tántorítják el céljaiktól a gyártókat. A Sony például tavaly december közepén jelezte, hogy 30 millió euróval fejleszti salzburgi üzemét.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások