A sötét anyag jeleire bukkantak?

2009. április 3. 14:08, Péntek
Tudósok megmagyarázhatatlan részecskeforrásra bukkantak, ami elvileg a láthatatlan "sötét anyagból" származhat. A sötét anyag - ugyancsak elvileg - a világegyetem 23 százalékát alkotja, észlelni azonban csak a "hagyományos" anyagra gyakorolt hatásai alapján lehet.

A Nature magazinban megjelent publikációban Piergiorgio Picozza, a római Tor Vergata Egyetem professzora írja le felfedezésüket egy űrbeli "megmagyarázhatatlan pozitron forrásról", amit a 2006 júniusában felbocsátott, speciálisan a sötét anyag részecskék vizsgálatára tervezett Pamela űrkísérlet műszerei észleltek. Az olasz kutatók szerint a rejtélyes jel további elemzésekre szorul, mielőtt kijelenthetnék, hogy sötét anyagot találtak.

A tanulmány szerint pozitron "többletet" észleltek egy területen, ahol a tudósok jóval kevesebb részecskét vártak. A pozitron az elektron antirészecskéje. A legtöbb adata azonos vele, a töltés jellegűek ellentétesek. A többletre utaló jelet rögzítő műszer a pozitronok elektronokhoz viszonyított arányát méri és viszonylag magas pozitron arányt észlelt egy "magas energiaszinten" belül. "Az arányának csökkennie kellene az energia növekedésével" - taglalta Picozza professzor. "Az adatok szerint azonban egy bizonyos energiatartományban növekedés tapasztalható, ami nem felel meg a várakozásoknak"

"Mivel meglehetősen sokat tudunk a pozitronok és elektronok háttérforrásairól, tudjuk milyen hányadra számítsunk adott energiaszinteken" - magyarázta Nigel Smith a BBC-nek. Smith maga is a sötét anyagot tanulmányozza a brit Rutherford Appleton Laboratóriumban, ő maga azonban nem vett részt a Pamela küldetéssel kapcsolatos elemzésekben. "Olyan ez, mint a fény. Amikor különböző színeket látunk, akkor valójában különböző energiájú fotonokat látunk"

Mindazonáltal lehet egy másik magyarázat is a pozitron többletre. Elképzelhető, hogy a gyorsan forgó, rendkívüli sűrűségű halott csillagokból, a pulzárokból származnak, amik rengeteg energiát bocsátanak ki a kozmoszba. A NASA Fermi Gammasugarú Űrtávcsöve, ami 2008 júniusában állt pályára, már végzi a méréseket a pulzárokon, így adatai hamarosan tisztázhatják a rejtélyes jelet. Smith professzor saját bevallása szerint a pulzárokkal kapcsolatos magyarázatot tartja a legvalószínűbbnek. "Ez a legegyszerűbb megoldás" - mondta. "Úgy vélem, most mindenki a Fermi adatainak beérkezésére vár"

Picozza professzor is elismeri, hogy a pulzárok ésszerű, bár kevésbé izgalmas magyarázatot adnának. "Számos vezető teoretikus gondolja úgy, hogy a jelnek a sötét anyagból kell származnia" - válaszolt. "De nem hiszem, hogy ez az adat önmagában elég ennek a felfedezésnek az alátámasztásához. Amit találtunk az egy újabb elsődleges pozitron forrás"v Picozza meggyőződése, hogy az LHC képes lesz reprodukálni a sötét anyagot képező részecskéket. Amennyiben a most felfedezett jel nem egyezik meg a pulzárok adataiból gyűjtöttel, illetve az LHC kísérletei a sötét anyag teoretikusokat támogatják, "akkor kijelenthetjük, hogy sötét anyagot fedeztünk fel".