Bírálják az osztrák vasút mobilos döntéseit

Bírálják az osztrák vasút mobilos döntéseit

2009. november 12. 00:12, Csütörtök
Az Osztrák Számvevőszék jelentésében élesen bírálta az ÖBB nemzeti vasúttársaságot, amiért az túl drágán építette ki mobilhálózatát, és számos megvásárolt készüléket meg sem kapott.

A dokumentumból kiderült: az ÖBB 2005 és 2006 között összesen 4,36 millió eurót költött arra, hogy a vonalhálózatán jelentős mértékben javítsa a mobiltelefon hívások vételi lehetőségeit. Ennek ellenére a kitűzött cél csak a Bécs és Salzburg közötti vonal mintegy 300 kilométeres szakaszán valósult meg. Ráadásul a szolgáltatás csupán egyetlen mobilszolgáltató és annak ügyfelei számára elérhető.

Emellett az Osztrák Számvevőszék azért is elmarasztalta a vasúttársaságot, mert összesen 26 657 mobiltelefont rendelt meg, amelyeknek közel egyharmada, 8600 készülék soha nem érkezett meg a konszernhez. Azt már egy 2005-ös belső ÖBB-vizsgálat is kimutatta, hogy csak a készülékvásárlások kétharmadát lehetett nyomon követni a vállalat könyvelésében. Azt nem sikerült kideríteni, hogy a 8600 mobil miért nem érkezett meg soha az ÖBB-hez. A felesleges beruházás potom 2,59 millió euróba került az adófizetőknek.

A vasúttársaság két szerződést is kötött az A1 mobilszolgáltató viszonteladóival, mindegyik megállapodásban - a kedvező percdíjakért cserébe - két év hűségidőt vállalt. A visszaélések elsősorban az ÖBB infrastruktúraépítési részlegén belül, a keleti regionális igazgatóságon történtek, ahol egy dolgozó manipulált aláírásokkal adott le telefonmegrendeléseket. A cég csupán öt hónappal a botrány kirobbanása után indított vizsgálatot az illető ellen, de feljelentést nem tett és az ügyészséget sem értesítette.

"A kiszámolt számadatok rosszak" - utasította vissza a számvevőszék jelentését Alfred Ruhaltinger, az ÖBB szóvivője. A szakember hozzátette, amennyiben fel is mondták volna a szerződéseket - ami egyébként nem történt meg - úgy is csak legfeljebb 8906 euró kár keletkezett volna, de semmiképpen sem 2,59 millió euró. Nem igaz az sem, hogy a cég vezetői öt hónapon át nem tettek semmit, az illetőt ugyanis a belső vizsgálatok lezárulta után azonnal kirúgták.

De nem csak a mobiltelefon-beszerzések miatt került a kritikák kereszttüzébe az osztrák vasúttársaság. A számvevőszék ugyanis jelentésében kifogásolta, hogy 2003 és 2007 között a csökkenő piaci árak ellenére 20 százalékkal, 6,82 millió euróra nőttek a cég távközlési költségei. A számvevőszék rámutatott: csak a szerződések módosításával a vállalat évente 1,47 millió eurót takaríthatott volna meg. "Továbbra is hiányzik a stratégia az 5702 kilométer hosszú osztrák vasútvonal-hálózat megfelelő minőségű és szintű mobil ellátásának biztosítására" - olvasható továbbá a dokumentumban.

A mobiltelefon-hívások vételi minőségének javítására a vállalat 4,36 millió eurót fordított, ami 74 százalékkal nagyobb az előzetes tervekben szereplő összegnél. A számvevőszék kifogásolta, hogy először csak a mobilkom austriát (A1) vonták be programba és azt csak 2007-ben nyitották meg a többi mobilszolgáltató előtt. A számvevőszék tavaly június és augusztus között végezte el a vizsgálatát, amelynek során az osztrák vasúttársaság 2003 és 2008 közötti gazdálkodását, illetve beszerzéseit és programjait vette górcső alá.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások