A választásokon való részvételre ösztönöz a Facebook

A választásokon való részvételre ösztönöz a Facebook

2010. április 9. 19:20, Péntek
A Facebook is szavazásra ösztönzi brit felhasználóit a május 6-i parlamenti választások közeledtével.

A közösségi portál a brit választási bizottsággal együttműködve szombaton minden belépő felhasználójától megkérdezi majd, hogy regisztrált-e már a választásokra. Ha nem, az oldal a választási bizottság honlapjára irányítja az illetőt, ahol elvégezheti a szükséges regisztrációt. (Nagy-Britanniában csak az vehet részt a választásokon, akik előzőleg regisztrált. Ezt az állampolgárok ezúttal április 20-ig tehetik meg.)

A választási bizottság reményei szerint az akcióval sok fiatalt elérnek majd, ami azért lenne fontos, mert a statisztikák szerint leginkább a 18-24 éves korosztály marad távol az urnáktól: a legutóbbi, 2005-ös választásokon e korcsoportnak mindössze a 37 százaléka adta le voksát. Az előző két - 2001 és 2005-ös - választáson összességében is történelmi mélypontra süllyedt a részvételi arány: 2005-ben a részvétel 61,4 százalék volt, míg az 1950-es évek elején még meghaladta a 80 százalékot.

Richard Allan, a Facebook üzletpolitikai igazgatója elmondása szerint a portálnak 23 millió felhasználója van Nagy-Britanniában, minden korosztályból és a legkülönfélébb háttérrel. "Ezen oknál fogva egyedülállóan alkalmasak vagyunk a még nem regisztrált választók elérésére" - mondta.

Nagy-Britannia második legnagyobb közvélemény-kutató intézete, az Ipsos MORI 2005-ös választások után kiadott jelentésében a pártok egymáshoz nagyon hasonló programjával, valamint a színpadias, ugyanakkor színtelen, és sokszor negatív hangvételű kampánnyal magyarázta az alacsony részvételi arányt. Hozzátették azt is: sokan úgy érezték, hogy szavazatuk nem számít semmit, hiszen "úgysem változik semmi, bárki is nyer". A fiatalok alacsony részvételét az Ipsos MORI szerint ezenkívül az is magyarázhatja, hogy az idősebbeknél kevésbé tekintik a szavazást "állampolgári kötelességnek".

A nagy brit pártok Barack Obama amerikai elnök kampányából tanulva már előszeretettel használják az internetet a választók megnyerésére. Az egyesek által Nagy-Britannia "első internetes választásának" nevezett voksolás a közvélemény-kutatások szerint az elmúlt 20 év legszorosabb parlamenti választása lesz a szigetországban.

Kapcsolódó linkek

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások