2010. augusztus 3. 09:38, Kedd
A tavalyi mélyrepülés után idén megállt a reklámpiac csökkenése - állapította meg az első féléves listaáras reklámköltés adataiból a Kantar Media -, legalábbis ami az összes költést illeti, mert van jó pár piaci szektor, amely még a tavalyinál is kevesebbet fordított reklámra.
Az autós cégek például további 26 százalékkal csökkentették költésüket tavalyhoz képest, és mindössze feleannyit szántak reklámra, mint 2008 első félévében. A pénzügyi szektorban is folytatódott a negatív trend, igaz, mérsékelt ütemben: a tavalyi 20 százalékos mínusz után a pénzintézetek és biztosítótársaságok féléves szinten hét százalékkal fogták vissza médiaköltéseiket. Jelentősen, 20 százalékkal csökkent a szolgáltató szektor reklámköltése is.
A pozitív tendenciák közül kettőt érdemes kiemelni: a legerősebb, 28 százalékos növekedést most is a gyógyászat, gyógyhatású készítmények szektorban mérte a Kantar Media, a teljes reklámpiac közel harmadát kitevő fmcg-szektor költése pedig 10 százalékkal bővült. Az, hogy a távközlési szektor költése nem esett, hanem stagnált, leginkább a Telenornak és a Samsungnak köszönhető.
Az előbbi a Pannon-Telenor névváltás és a Djuice mint önálló telekom márka bevezetése miatt az egy évvel korábbi összeg több mint másfélszeresét költötte, a Samsung pedig több mint háromszor annyit szánt mobilkészülékeinek népszerűsítésére, mint egy évvel korábban.
A média oldaláról nézve: az internetes hirdetések piaca 25 százalékkal bővült az első félévben, szemben a tavaly ilyenkor mért hétszázalékos csökkenéssel. A másik erősödő médiatípus, a kábeltévé listaáras bevételei 34 százalékkal nőttek, miközben a folyóiratok bevétele 10, a napilapoké 5, a rádióké 7, a köztéri cégeké 20 százalékkal esett.