A tavalyi év legnagyobb filmes döbbenete

A tavalyi év legnagyobb filmes döbbenete

2012. május 27. 02:11, Vasárnap
Nem sokan hitték volna, hogy egy 12 millió dollárba kerülő film több százmilliót termelve tarolja le a világot és még itthon is a 2011-es év kedvence lesz.

Láttad az Életrevalókat?
Igen és tetszett.
Igen de nem jött be
Nem, de meg fogom nézni.
Nem, de nem is érdekel.
Az Életrevalók című francia film mozis pályafutásának egyik utolsó állomásához érkezett hétvégén, hiszen Amerikában is bemutatásra került - első nekifutásra mindössze négy moziban, de a várható siker hatására idővel több vászonra is felkerülhet. Az első adatok szerint a film 28 700 dollárt termelt pénteken, ami hétvégére 100-150 ezerre is felkúszhat, s ez nagyon erős, 30-40 ezer dolláros vászonátlagot is jelenthet. Ennek ellenére (egyelőre) Amerika még nem nagyon fog felfigyelni az odakint a Weinstein Company által forgalmazott alkotásra, mert az ugyancsak pénteken bemutatásra került új Wes Anderson-mozi, a Holdfény királyság (Moonrise Kingdom) még ennél is sokkal jobban teljesít, csak pénteken 170 ezer dollárt termelt mindössze négy moziban, így minden idők egyik legjobb vászonátlagával fog startolni.


A kritikák szerint tehát Wes Anderson továbbra sem tud hibázni, immáron zsinórban hetedik zseniális filmjét tette le az asztalra, de vissza az Életrevalókra, hiszen a film már az amerikai eredménytől függetlenül is minden idők legsikeresebb "külföldi", azaz nem angol nyelvű alkotása, ha nem számoljuk az egyébként amerikai Passiót. A tavaly őszi, franciaországi premier óta ugyanis a 10 millió euróba kerülő film már 343,6 millió dollár bevételt hozott. Ráadásul nemcsak hazájában lett az év legsikeresebb filmje és volt zsinórban 10 héten át első, hanem például Németországban is, ahol 9 héten át volt a toplista vezetője megszakítás nélkül, de például a teljesen más kultúrát jelentő Dél-Koreában zsinórban hat héten át volt top10-es.

Mi először az Alkonyat-sorozat negyedik epizódjának premierje alkalmából írtunk az Életrevalókról, hiszen meglehetősen látványos volt, hogy a vámpíros film a világ minden országában az első helyen mutatkozott be, kivéve Franciaországban, ahol egy harmadik hetében lévő konkurenssel nem bírt. Utána természetesen a 2011-es filmes toplistás cikkünkben is az év legjobbjai között említettük meg, bár az igazsághoz hozzátartozik, hogy a tavalyi legjobb filmnek járó kitüntetést nem szerezhette meg Olivier Nakache és Eric Toledano rendezése, hiszen a Nader és Simin - Egy válás története ellenfél nélkül győzedelmeskedett.


Persze hiába a hihetetlen teljesítmény, itthon nem egy film bukott már meg, vagy teljesített szürkén azok közül, melyeket külföldön nagy hírverés előzött meg. Ennek megfelelően a Budapest Film jóvoltából igen hamar, már december 22-én öt kópián bemutatásra került film a papírformának megfelelően még a legjobb 10 közé sem került a bevételi és nézettségi toplistán. December 22-28-ig mindössze 3 385-en váltottak rá jegyet, ami egyébként egy teljesen jó látogatottság egy európai, kevés kópián terjesztett film számára. És ez az alig háromezer ember elindíthatott valamit, mert az Életrevalók az elkövetkező hónapokban olyan teljesítményt nyújtott a hazai mozikban, amilyenre nagyon régen volt példa.

Általában a mozifilmeket szinte mindenhol a premierhétvégén nézik meg legtöbben, van, hogy az össznézőszám fele vagy harmada ekkor realizálódik. Ezt követően pedig hétvégéről hétvégére egyre kevesebben váltanak jegyet a filmre, mely látogatottsága átlagosan 45-50%-kal csökkent minden héten - a nézőknek jobban tetsző alkotások a szájhagyománynak köszönhetően csak 20-30%-kal, míg azok, amik nem jöttek be szinte senkinek, akár 70%-kal is, hiszen mindenki lebeszéli róluk az ismerősét.

Nos, az Életrevalók itthon nem mindennapi eredményt produkált, pedig csak 10 teremben vetítették legjobb hetén a filmet. Az első hét 3 385 nézőjét a második héten már 4 343 követte, vagyis nőtt a nézőszám, annak ellenére, hogy Szilveszter és január elseje miatt két csonka mozis nap is volt akkor. És ha valaki azt gondolta volna, hogy mindez csak kezdeti fellángolás, akkor a bemutató harmadik hetében azt láthatta, hogy az Életrevalók előrelépett az országos lista 9. helyére, s heti nézőszáma 4 937-re nőtt. A következő héten egy 10. hely és 6 134, utána pedig két alkalommal nyolcadik hely következett és heti 6 505, valamint 7 052 néző.


Az Életrevalók tehát itthon is meghódította a közönséget, hiszen pusztán a nézői visszajelzéseknek köszönhetően hat héten keresztül példátlan módon egyre többen és többen váltottak jegyet a filmre, s a kezdő 3000-es nézőszám január végére 31 ezerre nőtt. Ezután némi "visszaesés" következett, a film maradt ugyan a 8. helyen, de a nézőszám 5 021-re csökkent a február 2-a és 8-a közötti időszakba, hogy azután 6 162, majd 5 331 nézőt jegyezhessen fel a Budapest Film. Márciusban 3 700, 3 612, 2 949 és 2 045 volt a heti nézőszáma a filmnek, tehát a csökkenés szépen lassan, de megindult, ám április végén már 80 ezer néző körüli látogatottsággal bírt az Életrevalók - annak ellenére, hogy európai és csak 5 kópián került bemutatásra.

Láttál idén moziban nem amerikai filmet?
Igen.
Nem.
Lehet, hogy mégis van remény a hazai filmes ízlést illetően? Nem valószínű, hogy sokan számítottak volna arra, hogy itthon is ekkora tetszési indexszel fog futni az Életrevalók, hogy Magyarországon is egyre többen és többen fognak befizetni rá. De megtörtént, és a következő sikersztori talán már el is kezdődött, hiszen a film pár napja jelent meg itthon DVD-n. (Az Életrevalók 80 ezres nézőszámát az idei premierek közül A bosszúállók, az Amerikai pite: A találkozó és a Sherlock Holmes: Árnyjáték szárnyalta túl, Az éhezők viadala, a John Carter és az Utazás a rejtélyes szigetre 3D pedig csak pár ezer nézővel előzi meg, így kár helycserére is sor kerülhet. Az olyan filmeknek, mint a Csatahajó, ez már lehet, hogy nem fog sikerülni.)

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások