Teljesen átalakulhat az orosz médiapiac

Teljesen átalakulhat az orosz médiapiac

2015. október 30. 18:46, Péntek
Az új orosz médiatörvény miatt elmenekülnek a külföldi kiadók az országból.

A távozó kiadók között van a Springer is, amelynek az újságjai közül többet megszüntetett az új tulajdonos Alexander Fedotov, aki a Forbes Russia magazinnál komoly változtatásokat vezetett be. A Springer Kiadó szeptemberben adta el az oroszországi részlegét és az új tulajdonos a Fedotov tulajdonában lévő Artcom Media lett. A lépésre azután került sor, hogy elfogadták azt az új törvényt, amelynek értelmében 2016-tól a külföldiek tulajdonrészét az orosz kiadókban 20 százalék alá kell csökkenteni.

A kiadó felvásárlása után Fedotov leállította a gyerekeknek szóló Geo, illetve a Gala Biografia nevű újságot, míg a Forbes Russia esetében teljes átszervezés történt. Az utóbbi nem strukturális módosításokat jelent, hanem azt, hogy a munkatársaknak a pénzről, a luxusról és az életmódról lehet írni, de politikai kérdésekről nem. Ez hasonlít a televízióknál már meghonosodott gyakorlatra, ahol az ortodox értékek szellemiségében zajlanak a tudósítások, amelyek rámutatnak a nyugati fenyegetésekre.

Fedotov kiemelte, hogy meggyőződése, hogy az olvasókat nem érdeklik az állami hivatalnokok fizetései. Az amerikai Forbes magazin az intézkedések kapcsán nem tiltakozott, hanem csupán visszafogott állásfoglalást tett, amikor közölte: meggyőződése, hogy a jövőben is egy olyan partnerrel dolgozhat együtt, amely továbbviszi az eddigi minőségi szempontokat.

Egyéb téren is nő az állami kontroll, például az orosz államnak egy a közösségi oldalakat figyelő szoftver segít a demonstrációk megakadályozásában. A Laplace's Demon nevű programmal az orosz hatóságok átkutathatják a közösségi portálokat, például a Twittert, a kormányt bíráló információk után. Emellett az orosz belügyminisztérium megpróbál fellépni a Tor ellen és azonosítaná a szolgáltatást használókat.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások