Gyorsan terjednek a kínai autók

Gyorsan terjednek a kínai autók

2023. február 6. 08:17, Hétfő
Az ázsiai óriás már behozta a németeket, a cél azonban az újabb duplázás lenne.

Nem is olyan régen írtunk arról, hogy belátható időn belül már az új autók fele lesz elektromos, ami mindenki számára jól jelzi a piaci trendet. Eközben azonban az autók globális piaca, annak főbb számai is nagyon fontosak, különösen úgy, hogy ezen tágabb szegmensben is jól érzékelhető a kínai előrenyomulás. Eközben a nyugati országok egymással veszekednek, ami nyilván nincs jó hatással saját eredményeikre.

Január végén a Bloomberg számolt be arról, hogy a kínai adatok alapján az ország autóexportja komoly mértékben megugrott, a tavalyi évben ugyanis már összesen 2,5 millió ilyen járművet szállítottak le a külföldi megrendelőknek. Ez tulajdonképpen háromszoros ugrást jelent 2020-hoz képest, ami már önmagában jelzi a növekedés ütemét, eközben azonban a kínai fejlesztésekkel kapcsolatos problémák is fokozatosan visszaszorultak, ami legalább ilyen fontos fejlemény. Amíg ugyanis 2006 táján az amerikai átlaghoz képest még csaknem négyszer több problémát tapasztaltak a kínai autókkal (átlagosan 100 autóra vetítve), addig a különbség 2020-ra gyakorlatilag eltűnt, ami komoly munka (és az országon belüli fejlődés) eredménye.

A fenti exportszám alig marad el a tavalyi német eredménytől, az európai ország ugyanis mindössze 60 ezerrel több autót exportált, a helycsere tehát rövid időn belül várható. A kínai szám még Japán mögött van, viszont már megelőzi az amerikai és dél-koreai exportot, az évtized végéig pedig további gyors növekedést szeretnének elérni, hiszen 2030-ban már összesen 8 millió példányt adnának el a határokon túl, ami a mostani japán adat kétszeresét tenné ki. A kép persze meglehetősen vegyes, hiszen az európai kontinensen értékesített kínai járművek jó része az ott legyártott Teslákat jelenti, ezek mellé sorakoznak fel a szintén ott előállított Dacia Spring és BMW iX3 típusok, az immár kínai tulajdonban lévő gyártók (így például a Volvo) fejlesztéseivel együtt. Eközben azonban a BYD és a Nio megoldásai is egyre gyakrabban bukkannak itt fel, ami szintén jelzi a komoly előrelépést.

Az elemzők az új technológiák alkalmazásával, a kínai mérnökök tehetségével és szorgalmával, valamint a komoly anyagi háttérrel magyarázzák a gyors fejlődést, ami az elkövetkező években is folytatódni fog. Eközben a német és az amerikai fél az utóbbi által bevezetett közvetlen kormányzati támogatások miatt bonyolódott vitába, ezek jó része ugyanis a Kereskedelmi Világszervezetet szabályaiba ütközik, amivel az USA nem igazán törődik, az EU viszont nem elég erős ahhoz, hogy kövesse a példát. Az amerikaiak ráadásul az energia terén (is) önellátók, míg az EU importra szorul, ami különösen Németországban nehezíti meg a gyártók dolgát.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások