Nagyon óvatosak az elektronikai cégek klímavállalásai

Nagyon óvatosak az elektronikai cégek klímavállalásai

2023. november 30. 10:19, Csütörtök
A Greenpeace szerint az elektronikai vállalatok messze nem tesznek eleget a szén-dioxid kibocsátás csökkentéséért.

A környezetvédelmi csoport közzétett egy jelentést a globális elektronikai ipar 11 legnagyobb cégének szén-dioxid-mentesítési erőfeszítéseiről, és kivétel nélkül mind elbukott benne. A Greenpeace szerint a nagy gyártók közül öt - az Intel, a Foxconn, a kínai Luxshare Precision bérgyártó, a Samsung és a TSMC - 2022-ben 2020-hoz képest egyenesen növelte a kibocsátását, ami a Greenpeace szerint részben a termelés növekedésének tudható be. A 11 vállalat közül mintegy nyolc vállalta, hogy az évszázad közepére nettó nulla kibocsátást ér el, de egyik sem vállalta, hogy 2030-ig a felére csökkenti a kibocsátását - mutat rá a jelentés. Ez utóbbi a minimálisan szükséges ahhoz, hogy a Párizsi Megállapodásban foglalt, a felmelegedés 1,5°C-ra való korlátozására vonatkozó célt elérjék.

Az Intel az egyetlen olyan nagy elektronikai társaság, amely nyilvánosan vállalta, hogy 2030-ra áttér a 100 százalékban megújuló energiával való működésre, és ezt a célt maga a vállalat is kiemelte a nemrég közzétett Éghajlatváltozási cselekvési tervében. A Greenpeace szerint azonban a Santa Clara-i chipgyártó továbbra is nagymértékben támaszkodik pusztán a beszerzési módszerek megváltoztatására - például a megújuló energia tanúsítványok előtérbe helyezésére - a cél elérése érdekében.

Az S&P Global pénzügyi elemzőcég szerint ezeknek a tanúsítványoknak a megvásárlásában az a hátrány, hogy nem feltétlenül ösztönzik új szél- vagy naperőművek létrehozását. A szállított energia továbbra is származhat fosszilis tüzelőanyagokból azokon a napokon, amikor kevés a szél- vagy napenergia-termelés. A REC-ek használata "lehetővé teszi a vállalat számára, hogy azt mondja, hogy csökkentette a 2. hatókörébe tartozó kibocsátását egyszerűen egy csekk kiírásával, miközben továbbra is ugyanúgy kibocsátja az üvegházhatású gázokat, mint korábban" - áll az S&P jelentésében.


A tajvani chipóriás TSMC elismerést kapott a Greenpeace-től, hogy 2050-ről 2040-re hozta előre a 100 százalékos megújuló energiára vonatkozó célkitűzését, míg a Samsung kitart azon tervei mellett, hogy 2050-re 100 százalékban megújuló energiára áll át. Ez egy olyan határidő, amely "túlságosan távoli a jövőben ahhoz, hogy segítsen elhárítani az éghajlatváltozás legkatasztrofálisabb hatásait" - állítja a Greenpeace. A Samsung a jelentésben szereplő összes chipgyártó közül a legrosszabb helyen végzett, mivel viszonylag lassan áll át a megújuló energiára, nem tűzött ki 2030-ra vonatkozó kibocsátáscsökkentési célt, és erősen támaszkodik a megújuló energiaforrásokból származó villamos energia alacsony hatású beszerzési módszereire.

A tajvani gyártóóriás, az Apple iPhone és más termékek gyártója, a Foxconn viszont csúfosan leszerepelt. Övék a legmagasabb kibocsátás és a legnagyobb villamosenergia-fogyasztás díja, ráadásul a jelentés szerint náluk a megújuló energiaforrásokból származó villamos energia felhasználás a teljes fogyasztás arányában 2022-ben mindössze 8 százalék volt, és a vállalat CO2-kibocsátása ugyanebben az időszakban magasabb volt, mint Izlandé.

A Greenpeace a jelentésben azt állítja, hogy ahhoz, hogy a Párizsi Megállapodás 1,5°C-os célkitűzésén belül maradjunk, az elektronikai beszállítóknak 2030-ra az ellátási láncukban 100 százalékban megújuló energiát kell felhasználniuk. Azt is javasolja, hogy ezt olyan nagy hatású beszerzési módszerekkel tegyék, mint a villamosenergia-vásárlási megállapodások (PPA) és a megújuló energiába történő közvetlen beruházások. "Az olyan márkák, mint az Apple és a Microsoft, nem reklámozhatják termékeiket "zöldként", miközben ellátási láncukat még mindig szén és gáz hajtja" - mondta Xueying Wu, a Greenpeace kelet-ázsiai kampányfelelőse egy nyilatkozatban. "Teljesen megvalósítható, hogy a rangsorban szereplő összes beszállító egy évtizeden belül 100 százalékban megújuló energiát használjon, de az első lépés az ambiciózus célok kitűzése" - tette hozzá Wu.

A Greenpeace tavalyi hasonló jelentése az olyan fogyasztói elektronikai márkákat bírálta, mint az Amazon, a Microsoft, a Google és a Sony, amiért ellátási láncukban továbbra is nagymértékben támaszkodnak a fosszilis tüzelőanyagokra, annak ellenére, hogy ambiciózus megújuló energia- és éghajlati célokat tűztek ki saját működésükre. Az említett 2022-es jelentés azt is megállapította, hogy az Amazon, a Microsoft, a Google, a HP és a Sony olyan éghajlati célokat tűzött ki, amelyek a beszállítói láncukra is kiterjedtek, de nem határozták meg azokat az utakat, amelyekkel elérhetik azokat.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások