Mielõtt belekezdünk a warpolásba, egy kis magyarázatra szorul a kezelés, zoomolás: ha az egeret a görbe fölé visszük, akkor átváltozik a kurzor egy nagyítót tartó kézzé. Tartsuk lenyomva a bal egérgombot és közben húzzuk lefelé, így nagyítasz a görbére, emellett még mozgathatod jobbra és balra is. Ez a kezelés mód mindenhol ugyanúgy mûködik. Nos tehát zoomolj rá a görbe elejére, majd nyomd meg a
Warp gombot. Ekkor megjelennek a függõleges vonalak, mely mindegyike egy-egy ütemet, nyegyedütemet hivatott mutatni (nagyítástól függõen).
Látható a képen az elsõ ütem, melyet pontosan arra a pontra kell húzni, ahonnan kezdõdni kellene a muzsikának. Ez többnyire mindig az elsõ dob vagy momentum, ahonnan keveri az ember. Húzzuk be oda, majd a WARP gomb alatti részen lévõ
Orig. BPM-hez írjuk be azt a BPM-számot, ami a legközelebb esik a zenéhez. Én már elõre bemértem (134,514).
Ha most az ablak felsõ részén található vezérlõn
rányomunk a play gombra, észrevehetjük, hogy jóval lassabban játsza azt le, mint ami az eredeti BPM-je a muzsikának. ez azért van, mert alapbeállításként 120BPM van megadva. Ezt az ablak bal felsõ részén lévõ TAP gomb mellett
tudod megtenni. Irj oda monnyuk 135-öt, PLAY és minnyárt jobban szól, nem lassított felvétel :) (ha duplán kattintasz a STOP-gombra, akkor visszaugrik az elejére a lejátszás)
Most jön a finomítás: alul a görbédnél szépen kezdj el balra menetelni és igazitsd ugy a vonalakat, hogy az egész számokat jelölõ vonalkák pont ütemre essenek, mint ahogy az elsõ is. Ezt leginkább úgy tudod megtenni, hogy a vonalak felett lévõ számokat bal egérgombbal megfogod és huzod a megfelelõ irányba. Lehet még olyat csinálni, hogy több fix-pontot adni a zenének: ha egy ütem-vonalra kettõt kattintasz, akkor átváltozik olyanra, mint az elsõ ütem jelölõje. Ez azért jó, mert a két sárga ütemvonal közötti részen alkalmazhatunk más sebességet. Ha az utolsó vonalka is a helyén van jól, akkor a WARP alatt megláthatjuk a valós BPM-számot (nekem 134,56 lett).
Nyomjunk rá a Sample-boxban a
gombra, ezzel elmentjük ezeket a beállításokat, késõbbiekben már nem kell majd ezzel vacakolni. Ez fõleg a LIVE-módnál jöhet jól.
Zenénkben nézzünk ki egy olyan pontot, ahonnan rákeverjük a következõt, majd húzzuk be a szokásos módon és helyezzük úgy el, hogy az elsõ üteme (még beállítás elõtt) a legközelebb essen az illesztési ponthoz.
A következõ muzsikám BPM-e 130, ezt fogom megadni neki, majd beállítgatom az ütemvonalakat. Ha mindent jól csinálsz, akkor szemmel látható lesz, hogy az ütemek együtt 'futnak'. S ha belehallgatsz, akkor csúszás nélkül hallható mindkettõ. Nade mi hiányzik a teljességhez...?
Hangszínezés A hangszíneket a többi effektekkel együtt megtaláljuk a cikkem elején említett
Devices alatt. Válasszuk ki az
EQ Three-t, majd drag&drop módszerrel húzzuk rá mindkét zenére. Látszólag nem fog történni semmi, azonban ha megnézzük az '1 Audio' alatti legördíthetõ dobozkát, ott fogjuk találni:
Mindkét zenénél ottlesz. Elsõként a 2-ik zenét fogjuk beállítani. Feltételezem, hogy mindenki mixelt már valamilyen eszközön, így nagyon nem kell majd részleteznem, hogy mikor kell a hangszíneket beállítgatni. Nos tehát... Bal alsó sarokban találsz két kapcsolót
, mely közül az egyik épp be van kapcsolva. Ez a 'Sample' doboz, ahol a WARP-ot is be tudod kapcsolni. Ha rákattintasz, akkor eltünik a 'Sample' doboz, katt a másikra és elõtûnik az
Envelopes dobozka, amin a görbének a hangszíneit/hangerejét fogjuk beállítani.
Elõször a hangerõt - ez ki is van választva: Clip alatt
Volume. A görbét befedi perpill egy pirosas átlátszó cucc, melynek legtetején erõsebb piros vonal van. Ha egy pontjára kettõt kattintunk, akkor ott egy kis karika lesz, melyet tudunk mozgatni. Húzzuk elég szélesre a görbénket nagyjából úgy, hogy legalább 32 ütem beleférjen, majd az elején lévõ karikát húzzuk 0-ra, ahol pedig úgy gondoljuk, hogy itt már teljes hangerõvel szólhat a muzsika, húzzuk a tetejére (második karika, hagyjuk ott).
Amint valami változtatást csinálnuk, a CLIP és a VOLUME feliratok elõtt pici piros kocka fogja jelezni, hogy a default-tól eltér. A következõ az EQ lesz: a CLIP-et legördítve elõbújik az 'EQ Three', az alatta lévõ Volume legördülõmenüben pedig
GainLo, GainMid, GainHi, FreqLo, FreqHi lesz látható. A FreqLo és Hi arra jó, hogy a mély és magashang vágási frekvenciáját megváltoztassuk. Ami minket érdekel, az a Lo, Mid és Hi. Szerkesztésükben ugyanúgy kell eljárni, mint elõbb a hangerõnél. Kettõ katt a piros csikra, majd még kettõ kicsit arrébb és az elsõ karikát lehuzni padlóig (mintha letekernéd a potit), a másikat meg fenthagyni és arrébbvinni.
Ha a másik zenéhez viszonyítottan beállítgattuk, hogy második muzsikánk hogy és miként lép színre, állítsuk be az elsõ zenénk végét is: hangerõt levinni, hangszineket moderálni, stb. Lemezre menteni pedig úgy tudtok, hogy a fenti görbéket annyira összezoomoljátok, hogy lásd az egész mixet, majd kijelölöd az elsõt és SHIFT billentyû nyomva tartása mellett az utolsót. Nyomj egy CTRL+R-t, add meg a helyét, ahova mented és kész. Amire figyelni kell, hogy az elõugró ablak alsó részén van egy 'time range' szöveg, ami a jó kijelölés esetén 1.1.1-tõl az utolsó szám végéig jelez (pl. 495.1.1).
Ennek a két példaszámnak a mixét le tudod tölteni
innen (13,4 Mb), illetve csak a
mixelõs részét (2,1 Mb). (128kbit, MP3)
Remélem, hogy ezzel az offline mixelési tippel tudtam segíteni. Most egy kis pihi, aztán leírom, hogy is lehet mindezt élõben elkövetni.