Te most egy hangszóró mûködésénél fellépõ jelenségrõl beszélsz. De a hangfalgyátrók arra törekednek, hogy egy ilyen mérésnél
tökéletes vízszintes legyen a diagramban. Mindegy milyen frekvencián megy be a jel, azonos decibelü jel jelenjen meg. Mivel felrtételezik, hogy az erõsítõ is tud 0-100khz en -0.5 db en belül küldeni jelet, 0.00001% torzítás mellett pl. (az adatok persze most légbõlkapottak) Ezért a hangfaluk is tudja a 20Hz-20kHzes sávot max -0.5db en megszólaltani. Mivel felételezik, hogy a forrás olyan tökéletes felvétel, ami az élõ zenét rögzítette, egy olyan mikrofonnal, ami megint csak nem csal. Esetleg ha van egy hangmérnök, aki belenyúl, annak az ízlésén múlik majd minden. Sok olyan van amit jól elkúrtak már, ezek a kis szakik. Mert ugye a cél, hogy úgy szóljon, mint ahogy eredetileg játszották.
És ha a gyakorlatba is belevágnék egy ilyen mutatványba akkor mire kéne figyelnem a vásárlás a szerelés elött/közben/után. Mennyire nagy az esélye annak hogy valami tonkremegy még akkor is ha nem csinálok zárlatot? Nem vagyok egy nagy elektonikai szakember.
Csak elméleti az elképzelésem, konkrét megvalósításról nem tudok. De mivel a lengõcséve rugalmas felfüggesztésének rugóereje a kitérés függvénye, nagyobb amplitúdóknál nagyobb a fékezõ rugóerõ, mint kisebb amplitúdóknál. Jól méretezett, megfelelõ felületû, és anyagú lengõcsévéknél magától adódhat, hogy kisebb amplitúdóknál jobb a hatásfok.
A legprimitívebb erõsítõknek sem gond ma már a megfelelõ frekvenciamenetet biztosítani. Kisebb teljesítményen meg pláne.
A titok a hangfalban rejlik. Annak a hatásfoka, illesztése frekvenciamenete döntõ.
De még a legjobb rendszerekben is a csökkenõ szinteknél a mélyhang érzet rohamosan csökken.
Ezt megpróbálhatják a jobb hangfalgyártók úgy kompenzálni, hogy a mélynyomó hatásfoka alcsonyabb kivezérléseknél jobb, így kvázi egy hangszóróba épített fiziológiai szabályozást kapunk, de a lényegen ez sem változtat.
Normális esetben úgy érik el a megfelelõ karakterisztikát hogy a megfelelõ hangerõvel hallgatják a felvételeket, ez többnyire az átlagember számára megszokott hangerõnél jóval hangosabb, a (z akusztikus) felvétel helyszínén is hasonló hangerõszint jellemzõ.
SAL XB-8 280W Mélycsõ 6-7000-re gondoltam de természetesen alkuképes.
De akkor miért van, hogy egy nagyon jó HiFi, amin még loudness gomb sincs, se equalizer, semmilyen kiemelés, annak mégis jó mélye van halkan is. Kiemelésrõl pedig szó sincs, csak arról, hogy nem szarja össze magát az erõlködõ a mélyebb frekvenciáktól, se a hangfal?
Szóval amit mondasz, a loudness, csak a gagyi cuccoknál van. Ahol hozzá kell nyúlni az equalizer-hez, az számomra már mind a hulladék kategória. Komoly cuccoknál inkább a hangfal elhelyezéssel kell játszani a szobában.
De amit ajánlasz az jogos, ilyen jellegû kiemeléssel kellene inkább játszani.
Erre találták ki a fiziológiai hangerõszabályozást, a "Loudness" kontrol funkciót. Sajnos az emberi fül halláskarakterisztikája erõsen hangnyomásfüggõ. Kis hangerõnél kevésbé érzékeny a mély hangokra, amit abban érzékelsz, amit leírsz, hogy kevesled a mélyeket alacsony hangerõnél. Ez nem a hangrendszer hibája, nem az erõsítõé, hanem ilyen a fülünk.
Kapcsold be nyugodtan a Loudness funkciót, ami úgy van tervezve, hogy az erõsítõ karakterisztikáját a hangerõ függvényében a fül halláskarakterisztikájához illeszti.
hát igen de az sok pénzbe kerül ami most nincs a váltokat meg meguszom max egy 10esbol. mert még a legegyszerübb aktiv sub is 20k lenne.Egy ennél jobb 5.1es házimozi hangfal meg 100k-nál kezdödik .
Elviekben rengeteget lehetne rajta javítani. Azért csak elviekben, mert elõször is ismerni kéne a hangszórók paramétereit, és csak azután lehetne hozzáfogni a tervezéshez.
„Mert ha jelentös javulást érhetõ el akkor kicserélném a hangváltot egy 4utasra ahol lenne egy subtartomány egy mélykozép egy közép és egy magas.” Nem biztos hogy egy négyutas váltó adná a legjobb eredményt.
„Elég lehet egy hangválto és onnan elosztani a 2 fonthoz a vezetéket vagy mindegyikhez külön kell a sztereó és a térhangzásu hangok miatt? vagy csak a subra egy külön hangváltot?” Persze hogy külön váltó kell, különben csak monoban szólna, és az erõsítõ egyik oldalát tudnád csak használni. Ha jól tudom a mélysugárzót lehetõség van külön is bekötni, esetleg ezt ki lehetne valahogy használni.
Egyébként nem egy sikeres konstrukció, én szívem szerint egy az egyben cserélném le az egészet.
már lehet hogy kérdeztem és lehet hogy annyira nem is a témába vág , de hangfallal kapcsolodó. Javulhat attól egy hangfal hangzása ha kicserélem a hangváltot és máshol lesznek a vágási értékek vagy plusz vágási freki jon be? Mert van egy SAL 2610es settem,de szinte semmi mélye nincs ha normális hangerõn halgatom Sajnos a neten nem találok semmi infot sem a benne lévö hangszorok tipusárol ,adatairol sem arrol hogy hogyan van kötve a hangváltóhoz. Mert ha jelentös javulást érhetõ el akkor kicserélném a hangváltot egy 4utasra ahol lenne egy subtartomány egy mélykozép egy közép és egy magas. Elég lehet egy hangválto és onnan elosztani a 2 fonthoz a vezetéket vagy mindegyikhez külön kell a sztereó és a térhangzásu hangok miatt? vagy csak a subra egy külön hangváltot? A frontokban vagy darabonként 1 25cmes mély 2 16cm mélyközép és 1 2.5cm-es magas ezeket szeretném a fentieknek megfelelöen modositani. Egy onkyo TX-SR505E erösitövel hajtom öket.
Bocsi a dupla postért, Kemszi, a 117RI-n ha az eq-ban növeled az alsó tartományt (band1) akkor nem lesz túl búgós? Mert elég magas tartományig ~200Hz emeli ki ahogy látom a manualban. És nem is túl alacsonyról ~80Hz. Parametrikus vagy Grafikus EQ-t használod? mert bát 7vs5 tartományban lehet emelni, viszont az 5 tartományosnál lehet sávszél tartományt is állitani,ami nekem bejött az eddigi Alpineokban mint funkció.
Nah akkor tavaszig érthetõ lesz a pangás,de utána kéretik irni a fejlesztéseket/tapasztalatokat.
Francnak van kedve kimenni a hidegbe bütykölni :D Legalábbis nekem, van ilyen visszatartó erõm :D
Bár most jövök rá, hogy ebbe még lehet hogy nincs beleszámitva a reficsõ+hangszoro térfogatkiszoritása,igy már rögtön megvan a 45-50 liter. Vajon hogyan számitották?
Létezhet az, hogy ennek a szubnak elég a 35 literes reflexláda? (Lásd a 2. oldalán.) Bár gondolom nem hülyék tervezik ott sem, de nem áll fenn a veszéje hogy igy nem lesz rendesen "alja"?
Fene tudja, én amikor a Sennheiser HD800-at hallgattam, épp a fordítottját éreztem. Mindegy mi szólt, de kurv@ jól szólt.
Utasként nem sokakat boldogít. :) Az egyes hangszórók elhelyezkedése még így is probléma marad, amíg két füle van az embernek, addig ezen semmilyen trükk nem segít.
Egyébként a végtelenségig el lehet ezzel játszani, aktív zajelnyomás satöbbi, milliókat bele lehet ölni, de az autó sosem lesz a megfelelõ környezet.
„...idõkorrekcióval pedig pont ezt lehet elérni hogy meglegyen az a hatás hogy az olyan távolságra van.”
Innen már csak egy lépés az irányítottság megszüntetése. Mondjuk idõkorrekcióval is csak az jár jól, akire be lett állítva. A három-négy utas rosszabbul jár.
õõõ, fül magasságban van(már aki normálisan megépíti, nem csak gyári csere és kész), idõkorrekcióval pedig pont ezt lehet elérni hogy meglegyen az a hatás hogy az olyan távolságra van. Olyan színpadképet tudnak egykét autóba varázsolni hogy azt csak nagyon komoly otthoni hifik tudják... Tényleg érdemes lenne szétnézned elõször a komolyan megépített SQ autók között...
Megjegyezném hogy egy ilyen autó hifije általában többet ér mint maga az autó amibe rakják sokszor
Amíg nincs a hangsugárzó fülmagasságban, egyenlõ szárú háromszög elhelyezésben, 4-5 méterre a hallgatótól, hang verõdésektõl mentes környezetben. Addig az csak komolytalan dolog lehet. Akár a Jaguár teszi bele, akár egy Bentley, hiába van ráírva, hogy Krell, Bang & Olufsen vagy Mark Levinson. Azt elhiszem hogy egy átlagoshoz képest jobb hangja lesz, de Hi-Fi sosem.
Ez olyan mint a demokratikus szocializmus :D Autóba nem lehet Hi-Fi-t rakni, nincs rá hely. Már ha figyelembe vesszük, hogy mit akart jelenteni a Hi-Fi, amikor elnevezték. Max music centert, meg az itten olvasások alapján, hangnyomás elõállításra alkalmas elektromos készüléket.
én nem verseny célokra építettem.még sem bántam meg hogy ennyit költöttem rá.óriási különbségek tudnak lenni.és jó formán az autó az egyetlen hely ahol ezt ki is tudom használni.rádiót csak akkor hallgatok ha rajtam kívül még többen is ülnek az autóban,akik nem biztos hogy díjazzák az én stílusomat.unalmas pályázáskor kifejezetten jó idõ töltés "megõrülni" engem speciel ébren tart:D mp3 sem annyira szörnyû,nyilván nem egyenértékû egy audio cd minõségével,de nem is az youtube-ról letöltött zenéket kell hallgatni. CD megugráshoz még nem volt szerencsém,se a gagyi gyárival se az utána következõ alap alpine-nal sem, a mostaninál meg fõleg (be is baszna :D) és hogy miért kezdtem bele.egyszerûen kevés és gyenge volt a gyári,és folyamatosan hiányérzetem a hallgatása közben.
Srácok eladó a mélynyomóm, Dld 500+ 8 hónap gari, nem tudtam kihasználni. Króm rácsos. Ha érdekel valakit, pm-ben keressen meg.
köszi az infokat, szerintem maradok az ALQ-nál. Kap29-et nagyon jó áron adod. Februárban lesz esedékes a vásárlás szóval, ha még itt megtalállak akkor jelentkezem.
én 27.5ért és 39.5ért adom õket, de egyébként igen, a pro6020 elég durva, nekem abból van bent kettõ. Papír membrán, baromicsecse hangváltó, nagyon szép hang. Az ALQ meg simán brutálhangos tud lenni. Ha nem csak a hangos zene a lényeg akkor a pro6020 a jó választás, esetleg pro62D ha nem fér be a 6020(elég brutál mágnese van) A kap29 58ért tudom adni
Az elég jó párosítás. Nekem is kap 29 van, csak K1es DLD-vel. Elsõ szettbõl én vagy kicx ALQ-t vagy pro6020at raknék be, attól függ mennyi fér bele a keretbe. Fejbõl én pios vagyok de használtan mondjuk egy 9855 alpine is jó. Ha kell, a fejet leszámítva tudok rá árakat adni.. :)
1. Minek több száz lóerõs autó, ha úgysem használhatod ki sehol? 2.Nem mindenki hallgat rádiót. 3. Ki hallgatna egy több százezres hangrendszeren mp3-at? van több alternatíva 4. Egy gagyi fejegységnél biztos, de itt nem azokról van szó 5. 1pont
Tufa:
DLD DL154 + a kicx kap29-es erõsítõ jó párosítás? a dld már megvan. Ehhez kellene még valamilyen elsõ szett + fejegység. Tudnál ajánlani valamit?
Azért a házimozi és az autó hifi teljesen más kategória.
ott jobb esetben nincsenek külsö zajok amire figyelni kell és éppen az a cél hogy minél jobb legyen a térérzet és becsapja az embert hogy az a hang tényleg ott és ugy szol mintha mellette szolna.
Az autozás közbe meg ez még veszélyes is lehet és a külsö zajokra meg nem árt odafigyelni.
Ezek azok amiket felsoroltál, pont azok ami miatt sokan sokat költenek rá. Durva lenne ha a p88rs2-m megugorna menetközben. Nem bakelit ez.
Normális használat miért jelentené azt hogy rádiót hallgat mindenki az autóban? Miért recsegne mindenkinél a rádió? Pont hogy a fejlesztéssel ez is megszûnik.
Próbálj meg meghallgatni mondjuk egy új lexus ls hifit. Kb az az ami miatt meglehet érteni hogy sokan többet várnak a gyári recsegõs hifitõl.
Minek költ az ember házimozira, amikor bõven jön zaj a videoton mono TV-bõl is?
Én csak azt nem tudom megérteni , hogy sok ember beleöl sok pénzt a hengrendszerében és akkor mit ér vele ,mert ha 1.nem versenyez vele és nem pénzdijas akkor csak mutogatja a HVCS-k nek? 2.normális használatnál meg ha rádiot hallgat hogyan oldja meg hogy mindig tiszta és erös jelet fogjon és ne kezdjen el sisteregni a csatorna és bombolve hallgatja a reklámokat és a beszédet mert más nem igazán megy a magyar rádiokban. 3. mp3 hallgatásra meg ugysem hozza ki azokat a paramétereket 4 cd hallgatásnál meg megugorhat a lemez megkarcolodik 5 felesleges nagy hangerö mert vezetés jözben ugysem hallgatod 140db-el.
Ha el akarja addni az autot akkor még arra is költön hogy kiszedje és eltüntesse a nyomait, mert aki megveszi nem biztos hogy annyival többet fizetne érte mint amennyit akár a hangrendszer ér. Nem akarok flémet csak érdekel , hogy napi használatra milyen többletet ad ami megéri akár az auto értékénél is többet beleölni.
"a Wattok bûvöletében" ezt mondta a autóhifis barátom rájuk :D
Nem az enyémek nem is akarok venni hanem a lejebb említett mélyládába megérkeztek a nyomók de nem tudom mit fognak ezek nyomi. Na mind1 nem az én dolgom ahogy már mondtam, majd dobok képet ha kész a láda. :P
Na mit szóltok ehez, jók valamire? Ára után meg kinézete alapján nem nézem valami jónak.
Köszi, ezt nem tudtam de most, hogy mondod logikusnak tûnik, hogy külön dobozba kell tenni õket. Elmondom neki, hogy miket hallottam aztán ha megfogadja jó ha nem úgyis jó, nem az én dolgom.
egyszerûen annyi kell. ha kevesebb akkor nem lesz hangja, ha több akkor meg halk lehet, ezért az 50-55 az átlag. a 100 literes is úgy kell hogy kétszer 50 liter
Egyik ismerõs akar két hangszóróból csinálni (szerintem egy is elég lenne), reflexre akarja és mondtam neki, hogy 100liter környékén kell legyen a láda de nem hitt nekem. :P Esetleg azt is eltudod megyarázni miért kell 50 nyomónként? Köszi.