Sinistar Unleashed

Sinistar Unleashed

1999. október 15. 02:09, Péntek


Kiadó: THQ
Fejlesztő: GameFX

Minimum Követelmény: P233, 64MB RAM, 3D gyorsító, Win95/98
Hasonló játékok: Sinistar
Kategória: Arcade lövöldözős


Egyre kevesebb ilyen típusú játék jelenik meg PC-re. Úgy gondolják túl egyszerű és lineáris a nagytömegnek és az ilyen játékok fejlesztői nemigen találnak kiadókat. A hozzám hasonló rajongókat teljesen figyelmen kívül hagyták a gyártók, s félretolták a csillogó-villogó FPS, RTS és RPG játékok rajongói.

A GameFx és a THQ megpróbálja kicsit feldobni ezt a trendet a Sinistar Unleashed-del (kezdetben a címe Excession volt). Megtartva az igazi lövöldözős alapvető elemeit -az értelmezhető stratégia hiánya és a szem-kéz koordináció fontossága-, ez a játék előremozdítja az egész kategóriát és szerepet játszhat annak újraélesztésében. A sok űrszimulátorral szemben, itt nem kell komoly manőverekkel, lokációs koordinátarendszerekkel vagy navigációs szerkezetekkel foglalkozni. A lélegzetelállító grafikával és sima, gyors mozgással a tradicionális írtása a minden irányból jövő ellenségnek, teljesen új öltözetet kapott.

A Sinistar Unleashed az 1982-es Sinistar feldolgozása, de ez a játék már nem esik bele a régi nosztalgia hibákba. Az Activision lehangoló Asteroids updatejével ellentétben, ami egy lapos, unalmas felületre rakott pár forgó 3D tárgyat és a képernyő közepére egy háromszög űrhajót, a Sinistar Unleashed-ben a képernyőn minden teljesen 3D renderelt, és folyamatos villogó mozgás jellemzi. Emellett, az Activision által áttranszformált Battlezone-nal ellentétben, ahol egy lövöldözős játékot konvertáltak át akció-stratégia hibriddé, a THQ és a GameFX ezt a játékot teljesen a gyökereinél tartották.


Az eredeti Sinistar egyik legfontosabb tulajdonsága az volt, hogy elsőként használt sztereó hangot és digitalizált beszédet. A játék rabjainak szívében félelmet keltettek az "I hunger" (Éhezem), "Run coward" (Menekülj gyáva) és "Beware, I live" (Vigyázz, élek) sorok. A Sinistar Unleashed az idegrengető hangeffektekkel továbbviszi ezt a különleges audió minőséget. Ez az odafigyelés a beszédre nem mindennapos a lövöldözős kategóriában, ahol a hangeffektek általában a látványos vacsora elfelejtett salátái.

Amikor több hónapos várakozás után először játszhattam a Sinistar Unleashed-del, ami azonnal feltűnt, hogy milyen gyönyörű szörnyek a pályavégi főgonoszok. Hihetetlenül élethű organikus hüllő szörnyek, tele karmokkal és csápokkal, és csöpögött belőlük a veszély. Csak egyszer láttam ezekhez hasonlót, a Reflexive féle Swarm-ban, egy aranyos kis 2D lövöldözős, de ezek egyszerűen mammut méretűek. Mielőtt a Sinistar kiszabadul, megpróbálsz kikerülni kis kristály gyűjtögető ellenfeleket, de utána az izgalom a tetőfokra hág s szembetalálkozol egy kegyetlen ellenféllel. A pillanat amikor Sinistar előkerül brilliáns, különleges, libabőr keltő audióvizuális effektekkel körítve. A Sinistar főgonoszainak aljas természete az, ami igazán élvezhetővé teszi ezt a játékot.


A lövöldözős játékokhoz hűen, a sztori nem nagy durranás. A Fő Gonosz, űrlények csoportja és rabszolgáik, a Sporgok, elkészítik a leghatalmasabb biomechanikus fegyvert a Sinistarok formájában. Céljuk az intergalaktikus leigázás, fosztogatás és pusztítás. Neked kell megállítanod őket, egyre beljebb hatolva a Sinistar világegyetembe, ahol a Fő Sinistar-ral kell harcolnod. A lényeg nem is lehetne tisztább; ilyen típusú játékban soha nem kell aggódni, hogy összekevered az ellenfelet a jóbaráttal, mivel sehol egy segítőtárs. Az ilyen játékban nem is kell mélyebb történet.

Amellett, hogy minden látható dolgot el kell pusztítani, hajót meghajtó kristályokat kell gyűjteni, melyek aszterodiákban találhatók, fegyverekkel és egészségügyi pakkokkal együtt. Közben ellenséges munkások ugyanazon aszteroidákon bányásznak, energiát termelve a Sinistar kapunak. Ha ez a kapu teljesen feltöltődött, a Sinistar kirobban a hyperűrből és a haláláig harcol ellened. Legyengítheted még mielőtt kirobban, és a túléléshez ez szükséges is; de egyszerűen lehetetlen úgy játszani, hogy soha se tünjön fel, mivel a megsemmisítésével tudsz csak továbbjutni a következő pályára. Egy kicsit furcsának tűnik, hogy a többi lövöldözőssel ellentétben itt minden pályán ugyanaz a cél, kristályt gyűjteni és a pálya végén a Sinistar-ral harcolni.


A Sinistar Unleashed 24 pályát tartalmaz, melyből 5 bónusz, 6 bővíthető űrhajót és több, mint 25 teljesen egyedi ellenfelet. Lehet egyesszám első és harmadik személy szemszögéből is játszani. Eleinte csak egy bányász lézer, egy vágó lézer és sinibombák alkotják a fegyvereidet. Aztán később felszedhetsz nagy- és kishatótávolságú rakétákat, irányíthatatlan energia fegyvereket és villámfegyvereket. Kedvencem a sokk-bomba. De a sinibombák, amik elengedhetetlenek a Sinistarok elpusztításához, nem annyira lenyűgözőek; és tulajdonképpen a fegyver arzenál sem olyan szerteágazó és látványos, mint a legtöbb játéktermi lövöldözősben.


Értékelés:

Grafika: A Sinistar Unleashed grafikája nem csak jobb, mint a többi lövöldözősé, egyszerűen lealázza őket. A játék látványa bármilyen játékkategóriában megállná a helyét. Minden létező grafikai mütyűrt kihasznál, a képektől és animációktól nem jutsz szóhoz. Nagyfelbontásban, 32-bites színmélységben fut, minden fantasztikusan néz ki és ha visszaveszel a felbontásból és a színmélységből, akkor sem romlik drasztikusan a látvány minősége. Nagyon lenyűgöztek a real-time fények és a robbanás effektek. A frame rate egész elfogadható, még a non-stop akció mellett is. Az egyetlen nagyon apró bibi, az a játék elején és végén a nem-igazán csúcs videó.

Kezelő Felület: Amikor először megkaptam a Sinistar Unleashed-et, rögtön feltűnt egy komoly vezérlési hiba: sok digitális gamepaddel és 2-tengelyű joystickkel nem lehetett bekapcsolni az előre gázt. Ha azt vesszük, hogy az ilyen típusú játékoknál a gamepad a leggyakrabban használt irányító eszköz, nem értettem a dolgot és írtam egy mail-t a GameFX-nek, hogy figyelmeztessem őket. Becsületükre szóljon, hogy nagyon rövid időn belül kitalálták a megoldást és a homepage-ükön felraktak erről egy FAQ-ot (nemsokára jön egy patch is). Míg a joystickek kihasználják a kitűnő force feedback támogatást és sokkal jobban használhatók repüléshez, mint a gamepadek, szerintem a Sidewinder Gamepad sokkal pontosabb harci eszköz.

A HUD szépen megtervezett, látható a leltár, a hajó állapotmétere, a Sinistar állapota, nagyhatótávolságú radar, eredmény és életek száma. A menürendszer nem túl látványos, de könnyen áttekinthető. Egy apróság, ami megmaradt, hogy nem lehet a "joystick controls" részét használni a menünek, ha meg akarod változtatni a gamepad gombok kiosztását, hanem a "key and button" részt kell használni. De a végeredmény, hogy az összes gombot át tudod irányítani a gamepadre, s így egyáltalán nem kell használnod a billentyűzetet.

Játékmenet: A legjobb lövöldözősökhöz hasonlóan, a játékmenet nagyon gyors és élvezhető. A csaták nagyon jól kivitelezettek, bár nem minden követi a való világ fizikáját. A hajó manőverezése alapbeállításokkal nagyon sima és érzékeny, élvezet vele repülni. A harcok komolyak és hosszúak - ez nem olyan játék, ahol egy lövéssel végzel egy ellenféllel - és megéri várni a végső harcra a Fő Sinistar-ral. A végtelen űr érzése hatalmas, bár nincs teljes mozgásszabadság minden irányban, mint az Interplay féle Descent 3-ban. Az egyetlen keserűségem a játékmenettel, hogy a játék kicsit ismétlődik a pályákon. Bár a Sinistar szörnyek csodálatosak, mindegyiknek más és más a kinézete és harci stílusa, de a harc és kristály gyűjtögetés egy kicsit uncsi lesz egy idő után.

Hang Effektek: A hangok egyszerűen fantasztikusak. A lövések és robbanások hangjai óriásiak, de ami igazán naggyá teszi ezt a játékot az a Sinistar-ok hangja. Mindegyiknek más a hangja, de mindegyik félelmet keltő. A grafikához hasonlóan, nem csak a hang minősége számít sokat, hanem az egyszerre feltűnő effektek száma. A Sinistar Unleashed-hez hasonlóan jól kivitelezett 3D hangot még nem hallottam, s teljesen támogatja az A3D és EAX hardware szabványokat. Nem is lehetne többet kérni.

Zene: A háttérzene megfelelően felrázó és izgalmas, gyakran kimagasló ütemmel, és tökéletesen illeszkedik a játékhoz. A minőség egész magas, és a számok MP3 formátumban vannak. A zene sokmindenben emlékeztet egy filmzenére, s a számok elég hosszúak, hogy ne válljanak ismétlődővé a pályákon. Bár nem osztályoznám a zeneszámokat klasszikusként amiket napokig dúdolni fogsz, de teljesen megállják a helyüket és sokat dobnak a játékon.

Intelligencia és Nehézség: Három nehézségi szint van a játékban: könnyű, normál és nehéz. A könnyű szinten automata célkeresés és egy erős kristály-szívó mágnes segít. Egy on-line oktató segíti a kezdőket, de igazából a Sinistar Unleashed annyira magától értetődő, hogy nagyjából bárki azonnal elkezdhet vele játszani a részletes használati nélkül. Azt azonban meg kell említeni, hogy bár egy pillanat alatt meg lehet tanulni játszani a játékkal, elég nehéz befejezni, s gyanítom sok játékosnak nem lesz elég kristálya a sinibombákhoz, hogy legyőzze a Sinistarokat. Mindegyik ellenfél sajátságos intelligenciával, fegyver arzenállal és gonosz egyéniséggel rendelkezik. A Sinistarok elleni harc szuper - úgy érzem a fejlesztők nagyszerű munkát végeztek a mesterséges intelligenciával -, mert mindegyik egészen okosan próbál meg áttörni a védelmed legapróbb résein, hogy leigázzon. Hacsak nem állsz át gyorsan egyik harci stílusról a másikra, gyorsan véged lesz.

Összegzés: Semmi kétség nem maradt bennem a játék végigjátszása után, hogy a Sinistar Unleashed nem egy agytorna. Biztos, hogy lesznek kritikusok akik le fogják hordani a játékot, mert nem tartalmaz bonyolult küldetéseket és taktikai tervezést. De én nem tartozom közéjük: rám ez a játék frissítőként hatott, s kitöltötte az életemben a lövöldözős játékok hiánya okozta űrt. A THQ-nak és a GameFX-nek sikerült egy igazi klasszikust csinálniuk, az elsőt, ami egy 80-as évekből való játékot dolgozott fel (kivéve talán a Hasbro féle Centipede-t). A Sinistar Unleashed kérdés nélkül a kedvenc űrhajós lövöldözősöm lett.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások