Age of Empires II: The Age of Kings

Age of Empires II: The Age of Kings

1999. október 17. 00:04, Vasárnap


Kiadó: Microsoft
Fejlesztő: Ensemble Studios

Minimum Követelmény: P166, 32MB RAM, Win95/98/NT
Hasonló játékok: Age of Empires, Rise of Rome
Kategória: Real Time Stratégia


Idén az RTS rajongók bizonyosan megkapják a járandóságukat, méghozzá jogosan. Az elmúlt két évben nagyon sovány volt a kínálat, és a pesszimisták már le is írták a műfajt, főként azután, hogy tavaly az akció-orientált játékok kerültek domináns pozícióba. De a valós idejű stratégia visszatért és gőzerővel halad előre. Ha megvizsgáljuk, hogy idén mennyi kiváló minőségű játék jelent meg ebben a kategóriában, igen nagy számot kapunk. A régóta várt Command & Conquer 2: Tiberian Sun, a Sierra Homeworld-je, ami az év legjobb játéka címre törekszik, az Ubi Soft meglepően jó játéka, a Shadow Company, a Dungeon Keeper 2 a Bullfrog-tól, a Total Annihilation: Kingdoms, Seven Kingdoms 2 és végezetül az Ensemble Studios-tól az Age of Empires folytatása, az AOEII: Age of Kings. Ezek a példák mind azt igazolják, miért lehet 1999-et a valós idejű stratégia visszatérésének éveként emlegetni.

Először egy kis történelem. A vegyes kritika nem befolyásolta az Age of Empires fogadtatását, mivel több mint egy millió példányt adtak el a játékból, így az évtized egyik legkelendőbb játéka lett. Bár a játéknak tényleg megvoltak a maga előnyei, az az igazság, hogy ugyan jó termék volt, de mégsem nagyszerű. A sokszor hirdetett Civilization-re emlékeztető tulajdonságok sosem valósultak meg, problémák voltak az útvonalak megtalálásával, a mesterséges intelligenciával, ráadásul kevés népcsoport közül lehetett választani, így elég sok kritikus, köztük én is, óvatosan ajánlotta a programot. Két évnyi fejlesztés után végre megjelent az Age of Kings, ami tízszer többet ígér mint elődje.

Le kell szögeznem az elején, hogy a játék nagyon hasonlít az első részre. Dióhéjban az Age of Kings az Age of Empires felújított grafikájú, elmélyített és kidolgozottabb verziója. Most már 13 nép közül lehet választani. Ezek a britek, bizánciak, kelták, frankok, gótok, japánok, mongolok, perzsák, szaracénok, németek, törökök és vikingek. Mindegyiknek van egyedi egysége, különböző bónuszlehetősége és gyengesége. Ez felszínesen nézve elég kevés újításnak tűnhet, de kialakítja azt a mélységet, ami hiányzott az első részből. A népek változatosak és stílusukban is különböznek. A hatás olyan, mint a Starcraft-ban. Persze az Age of Kings-ben ennyire nem különbözőek a népek, de ahhoz eléggé azok, hogy más játékélményt nyújtsanak. Ezt az Age of Empires-ről nem lehetett elmondani.


A második legnagyobb újítás a technológiai struktúra és az ahogy a játékosok a gazdasági rendszereiket, seregeiket és iparukat fejlesztik. Bár az Age of Kings még mindig sehol sincs a Civilization összetettségéhez, most sokkal közelebb van, mint eddig bármikor, és mégis minőségi RTS játékélményt nyújt. Mivel közel hatvan fejlesztési lehetőség van, kétséges, hogy egy végigjátszás alatt mindegyiket ki lehetne fejleszteni. A technológiákat, embereket és épületeket a megszokott módon, most is egy bizonyos küldetésben, korban és időben lehet kifejleszteni. A játékban négy korszakon keresztül játszhatunk: sötét, feudális, kastély és birodalmi kor. Az idő múlásával és új technológiák kikutatásával a játékosok fejleszthetik az élelemtermelést, a munka kapacitását és teljesítményét, a katonák hatékonyságát és erejét, továbbá az épületek lehetőségeit és erősségét. Ennek az igazi szépsége abban rejlik, hogy a különböző fejlesztések csak bizonyos népeknél válnak elérhetővé. Például a mongoloknak jó felderítőik vannak, és övék a legjobb lovasság, bár korlátolt hírszerzési technológiájuk miatt később majd gondok lesznek a fejlettebb egységek képzésénél, például a kémeknél. Tehát, ha mongolokkal kerülsz szembe, számíts gyors és gyakori támadásokra. Mindegyik nemzet rendelkezik ilyen sajátságokkal, jól kiegyenlített erősségekkel és gyengeségekkel.


Egy másik újítás, hogy gyülekezési pontokat adhatunk meg, ahol új egységek gyülekezhetnek, vagy akár falusiakat is összegyűjthetünk így egy bokor köré, illetve katonákat egy stratégiai pont köré. Szintén tetszett a városháza harangja. Ha ez megszólal, akkor mindenki gyorsan a városháza köré gyűlik, hogy megvédje azt. Ez főként rush esetén hasznos. Egy gomb segítségével a tétlen munkásokat is megtalálhatjuk, így sokkal könnyebben lehet őket azonosítani. Bár a küldetésekben melyekkel játszottam, mindig az nyert, aki a legtöbb egységet gyártotta, az AOK arra is lehetőséget ad, hogy védekező stílusban játszunk. Az utolsó újítás, amiről említést szeretnék tenni, az a térképészet opció. Ez lehetővé teszi, hogy lássuk a szövetségesünk által felfedezett területet. Ezek az apró, finomító újítások jól elmélyítik a már megalapozott játékformát.


A játék jó egyensúlyt teremt az erőforrásgazdálkodás és a harc között, és ugyanilyen komplex egyensúly jellemzi a hadseregek és az osztagok csatáinak gyengeségeit, illetve erősségeit. Ahhoz hogy jó harctéri parancsnok legyél ismerned kell az ellenfél tulajdonságait. Sajnos ezt az ismeretet még saját magadról is elég nehéz megszerezni. Elég nehéz megkülönböztetni az egységeket, főleg ha csoportban állnak. Az egységek irányítása javult, de még mindig nem stimmel valami a nagy csatákban. A mesterséges intelligencia is javult, de még ez sem olyan, mint amilyennek lennie kellene. Az egységek jobban követik az útvonalakat, de egy hadsereget átnavigálni egy hídon vagy egy kapun még mindig nehéz feladat.


A harcrendszeren annyit változtattak, hogy formációba lehet rendezni egységeinket. Ilyen alakzatok a négyzet, a sor és a lépcsős alakzat. Ezeket hasznosnak találtam a támadás kezdeti szakaszában, de később már ritkán használtam őket, mivel a nagy csaták rendre kaotikussá váltak. A harci magatartás változtatását azonban hasznosnak vélem. Egy egység lehet agresszív, védekező és mozdulatlan. Ezek használata segíthet abban, hogy ne veszítsd el a török sereged felét, egyetlen germán lovas üldözése közben.


Négy küldetéssorozat van, melyekben hat küldetés és egy küldetésgeneráló található. A Jan d’Arc, Saladin, Dzsingisz Kán és Barbarossa küldetéssorozatok előre meghatározott küldetésekből állnak, melyek céljait a történet határozza meg. Ezek történelmi eseményekhez kapcsolódnak, például a keresztesek jeruzsálemi támadására és kína mongol inváziójára. A küldetéssorozatokat animációk és elbeszélések kísérik, de ezek nem sokban járulnak hozzá a játékélmény kialakulásához. A multiplayer üzemmódban kicsit jobban jeleskedik a játék. Támogatja a LAN, a modem, az Internet és a Zone játszási módokat. Az előbb említett egyjátékos üzemmódbeli lehetőségeken túl, az online játékos 20 térkép közül választhat, beállíthat számitógép által irányított ellenfelet is (szövetségesként vagy ellenségként), és saját küldetéseket készíthet egy jól megírt pályaszerkesztőben. Mindent összevetve az Ensemble megalkotta az év egyik legjobb stratégiai játékát, ami határozott fejlődésen ment keresztül elődjéhez képest.



Értékelés:

Grafika: Grafikailag a játék lényegesen szebb, mint az Age of Empires, jóval nagyobb és alaposabban kidolgozott épületekkel. Csak egy pillantás a képekre, és máris érezheted azt a remek érzést, amelyet az AOK-ben található kidolgozás szintje ad - ez meghökkentő! Azért van egy pár panaszom is. Az egységek is másként néznek ki az előző részhez képest, szebbek és kidolgozottabbak. Ráadásul a játék becsületére legyen mondva, többen vannak. A megnövelt méretű épületek azt az illuziót adják a játékosnak, hogy jóval közelebb került a harcmezőhöz. Míg egy egy kellemes látvány, néha csökkenti a játékélményt a játéktér méretének korlátozásával. Ez nem biztos, hogy mindenkit zavar, de én szeretnék egy opciót a nagyításra és kicsinyítésre.

Kezelő Felület: A valós idejű stratégia műfajának megalapozott kezelőfelülete van, mely lazán alkalmazható bármely ilyen játékra a határain belül. Javaslatokat szerezve a játékosoktól és analizálva a piac pár más játékát, az Ensemble egy rakat opciót és újdonságot hozott, amely az egyik legjobb kezelőfelületű játékká teszi. A billentyűk pontosan beállíthatóak és meggyorsítja az építkezést - ez különösen akkor jó, ha falat akarsz emelni a városod köré. Az új lehetőségek, mint arra már ezelőtt utaltunk, a gyülekezési pontok, a térképészet, a vészharang, a harci állások és formációk és a falusiak irányítása mind hosszú távon segíti az irányítást. Egy negatív dolog, hogy több automatikus jellemző lehetne. Amennyi feladat van ezekben a játékokban, néhány játékost megsemmisítően leköt azoknak a dolgoknak a száma, amelyeket egyszerre irányítania kell. Értékeltem volna egy kameramozgatási lehetőséget, térképforgatást vagy valamit, amivel lehetőségem lenne a perspektívát változtatni.

Játékmenet: Ha képes vagy eltolni magadtól mindazokat a megszorításokat, amelyeket megjegyezhetünk az Age of Empires II: Age of Kings-ről, és csak a játékra figyelsz, el fogsz azon csodálkozni milyen mélyen élvezhető élmény. Nem ismerek még egy olyan szoftvert, amely hasonló keveréke a történelemnek és a stratégiának, és valóban olyan szórakoztató, mint ez a játék. Rengeteg játszunk vele, és a legügyesebb stratégák is hónapokig tartó kielégítő játékélményt találnak. Az egyjátékos kaland kiterjedt, kerek egész és változatos. A beépített tanító ad egy esélyt megtanulni a birodalom gazdálkodásának összetettségét, és a szerkesztő elég erős ahhoz, hogy alkalmas legyen térképek készítésére a multiplayer játékokhoz, szint sorozatokra az egyszemélyes vagy csak egy egyéni küldetés játék alkotására. A multiplayer jóval jobb, és engedélyezi a mentést. Kétség kívül ez a legtöbb lehetőséggel rendelkező valós idejű stratégia, amivel ebben az évben játszottam, és mindenki által élvezhető is.

Hang Effektek: A hanghatások, a kampányok megszakításait kivéve, remekek. A guruló katapultok megrázzák a földet amint az ellenséges területre bevonulnak, a lovasság vágtája szinkronban van azzal, ahogy belovagolnak a csatába, és az összes környezeti élet felderíti a birodalom építését a harsogó csörgéssel és zörgéssel. A beszéd hang viszont, különösen a közép missziók között, jóval jobb lehetne. Mikor nem volt hangsúlyozásra igény, nem volt vele problémám, de hamis akcentusok könnyen azonosíthatóak és bántóak.

Zene: Mint az AOE-ben, a zene lassú, lágy és egyszerű hangok keverése klasszikus beütéssel. A zene soha nem ad lökést vagy fojtást a játékmenetben. Bár tényleg élveztem a zenét, azt éreztem, hogy jobban szintbe állíthatták volna a képernyőn lévőkkel, különösen a kampányok alatt. A zene nem rossz vagy hallgathatatlan, és így jobban teljesíti a feladatát, mint egyesek, de nem olyan jól, mint mások.

Intelligencia és Nehézség: Az összes új jellemzőt tekintve, két dolgot reméltem a legjobban ettől a folytatástól, a fejlett AI-t és a nagyobb nemzeti jelleget. Megkaptam mind a kettőt, de sajnos az AI fejlettsége csupán lapszélen említendő, és ehhez adva a játék bonyolultságát, a végeredmény valójában rosszabb, mint ezelőtt. Az útkeresés továbbra is segítséget igényel, különösen amikor nagy számú egység megy keresztül a folyón. A különböző egységek mozgatása és irányítása egy nagy csatánál nehéz, és egy fejlettebb AI-val talán jobb lenne. Kudarcot vallott az egységek harci pozitúrájának beállítása, ami így majdnem biztos vereséget jelent, és míg az új formációk kellemesek, az egységeknek nincs meg a józan eszük azt tudni, hogyan használják ezeket a csatákban. A nehézség szemszögéből tetszett, hogy beállíthatod a játékot az ízlésed szerint. A többszörös nehézségi állítás is segíti a játékot barátságosabbá tenni. Ámbár nem szerettem, hogy milyen igazságtalan a kampányküldetések többsége. Az előre meghatározott beállítások néhány nagyon hosszú csatát eredményeztek. Az AOK nem lehetetlen feladat semmilyen értelemben, csak egyszerűen túl hosszú végigcsinálni pár küldetést.

Összegzés: Ez egy kőkemény valós idejű stratégiai játék, amely felajánlja a játékosnak, hogy olyan népeket irányítson, amik a valóságban is megtalálhatóak voltak a maguk egyedi tulajdonságaikkal, viselkedési stílusukkal, kultúrájukkal és harci beállítottságukkal. Mindenki kiválaszthatja a saját szájízének és igényeinek megfelelő népet és így egy picit személyesebb is a kapcsolata az adott néppel. A játék mélysége és a jellemzők hosszú listája miatt a legjobb birodalom építőket és katonai stratégiákat el fogja látni feladattal hónapokra. Multiplayer játékra pedig egyszerűen kiváló és megunhatatlan.


Ha többet szertenél megtudni a játékban szereplő népekről és azok egyedi tulajdonságairól, továbbá az egységekről, épületekről és minden ezekhez tartozó dolgokról, akkor feltétlen látogass el az Age of Kings Hungary weboldalra amit azért hoztunk létre, hogy mindent megtudj amit tudni kell a játékról. Persze ez még nem minden. Van külön fórum is, ahol megoszthatod véleményed vagy problémádat a játékkal kapcsolatban, és leírhatod egy egy nagy csatád eseményit is. Ha pedig multiplayer játékra nincs partnered, akkor a legjobb megoldás számodra, ha felkeresed az IRC #aoe.hu csatiját. Csak vigyázz, mert sok itt a kemény és nehéz ellenfél és néhányuk kiválóan űzi a "rush" technikát.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások