Metal Knights

Metal Knights

1999. október 26. 23:51, Kedd



Kiadó: Overmax
Fejlesztő: Overmax
Stílus: real time stratégia
Hasonló: Red Alert

Egy stratégiai játékot tesztelni eddig a kedvenc időtöltéseim közé tartozott. Viszont ma kézbe vettem a Metal Knight nevű tragédiát, ami figyelmeztetett arra, hogy válasszak magamnak más kedvenc szórakozást....

A történet 1996-ban kezdődik, ekkor jelent meg karácsonykor a Red Alert. Sokan vártuk, kevesen csalódtunk, azt kaptuk amit ígértek. Vannak olyan cégek, akiknek a neve maga a minőség fémjele. 1997 és 1998-ban pedig már kész özön volt a piacon, egymás után jelentek meg a jobbnál jobb stratégiák: Total Annihilation, Dark Reign, Age of Empires, Startcraft, Battlezone, ezek nagy nevek, nagy fejlesztőktől, tehát elvárható a jó színvonal. Azért a kicsik is nyomultak: Led Wars, Counter Action (orosz fejlesztő), meg még néhány, mind közös jellemzője, hogy kevésbé színvonalas mint a nagyok, de egyaránt jól játszható, jól kivitelezett, élvezetes játékok. Most 2000-től pár hónapra kaptunk egy olyat aminek elvileg 386-on is jól kellene futnia, mégis PII-n néha beszaggat...

A főmenü egy új matematikai tétel bizonyítása: a menü elemek egy 6 oldalú szabályos hasábra vannak kiírva, amiből forgatással lehet választani. A 6 oldalú hasábunknak jelen esetben 7 lapja van, igaz ennek nincs jelentősége. A játék a nép kiválasztásával indul, 3 fantáziadús név közül választhatunk: F.H.C., E.O.A., vagy E.U.D.A. . Nem sok különbség van köztük, mindegyik kinézhetetlen alakú/formájú robotokat tud gyártani. Én megszokásból már mindig az F.H.C.-t választottam, talán azért mert az van default kijelölve. Egy-egy misszió teljesítése után egy térképet kapunk, ahol a következő helyszínt kell kiválasztani. A térkép teljesen a fantázia szüleménye, kitalált földrajzi nevekkel. Az első misszió nyomban nagyon izgalmas: meg kell menteni "Hurkánia" lakóit. A pályán persze nem lesz egy lakó sem, viszont lesz egy ellenséges bázis, amit ha sikeresen ledarálunk, akkor a misszió is sikeres. A legtöbb misszió egyébként csak erről szól, gyakorlatilag felesleges a feladatokat elolvasni. E szempontból, az angolul kevésbé beszélők is könnyedén játszhatják :)


A játékmenet a szokásos, a jól bevált ötletektől a fejlesztők nem akartak elszakadni: építeni kell power centert bőven, hogy legyen áram, majd robot gyárat, ahol robot kell gyártani...


Vannak kis tornyocskák a pályán, amiket el lehet foglalni, ezekből minél többet meg kell szerezni, mert akkor sok-sok pénzünk lesz. Lehet gyártani ezen kívül fegyver gyárat, néhány fajta tech centert, a fejlesztésekhez, később őrtornyokat és egyebeket. Több fejlődési szint van, persze a komolyabb technológiák csak a későbbi küldetésekben lesznek elérhetőek. A robotoknak 2 funkciójuk van: stop és attack. Néha összeakadnak picit és lassabb gépen lagos is lehet, ha túl távoli célt jelölünk ki nekik, nyilván a program útkereső algoritmusa még nem tökéletes.

Grafika: +
A grafika a Red Alert szintjét nem üti meg. Igaz 800x600-ban fut, de ez csak lassít rajta, mert ehhez a kidolgozáshoz 640x400 is bőven elég lett volna. Az objektumok nagyon kevés színt használnak, a kidolgozás pixeles, a robotfajtákat csak nagyon nagy erőlködés árán lehet megkülönböztetni egymástól. A fehér és a barna alapszínű pályák egyébként egész hangulatosak. Grafikai effectek gyakorlatilag nincsennek, néhány alap robbanástól eltekintve.


Hanghatás: ++
Semmi rendkívüli, mindennek szokványos hangja van. Ha elkészül az egység a gyárban, vagy befejeződött valami fejlesztés, akkor ezt egy női hang magas orrhangon tudatja velünk. Ez kicsit idegesítő, sajnos kikapcsolni nem lehet.

Irányítás: ++
A kezelés teljes egészében a Red Alertről van lemásolva. A gyárakban bármiből gyárthatunk akár végtelen számút is, ez kellemes vonás a játékban. A csapatok kijelölésénél (hálózással), néha kimarad egy-egy egység, ez gondolom szintén bug, majd javítják. Együttesen a kezelés nehézkes benyomást keltett.

Multiplayer: 0 (nulla)
IPX, modem és soros játék lehetőségek. A kezdő képernyő nagyok korrektnek tűnik, igaz kis bugot itt is felfedeztem, pl. azt, hogy hiába van felsorolva 30 pálya, nekem nem sikerült kiválasztanom egyet sem, az indítás után mindig ugyanazt kaptam. Az opciók teljes egészében a Red Alertről vannak lelopva. Elindul a játék, fut is egy ideig, majd váratlanul a gépek valamelyike kifagy. Feltettem a DirectPlay es DirectX legújabbat, de nem sokat segített a dolgon. Arra gondoltam, hátha a Realtek hálókártya és a 100 MBites fastethernet háló nem tetszik neki, kipróbáltam null modem kábellel is. Az eredmény ugyanaz, fagyás. Abban a biztos tudatban, hogy a wincsin ott figyel az Age Of Empires 2, nem teszteltem tovább ezt a lehetőséget...


Hangulat, összbenyomás:
Ha ez a játék 1993-ben jelenik meg, biztosan tarolt volna a piacon. Akkor még egyedi lett volna az, hogy a tankokat össze lehet szerelni (al'a Warzone 2100). A grafikai kidolgozás is megfelelt volna az akkori kor színvonalának. Ez az idő azonban már elmúlt, ennél ezerszer jobb játékokat is félredobtunk már (TA Kingdoms). Ilyen játékkal 2000-hez közeledve nem lenne szabad megjelenni egy fejlesztőnek sem.



Listázás a fórumban