Shadow Company

Shadow Company

1999. október 31. 06:15, Vasárnap


Kiadó: Ubi Soft
Fejlesztő: Sinister Games

Minimum Követelmény: P233, 32MB RAM, 3D gyorsító, Win95/98
Hasonló játékok: Jagged Alliance 2
Kategória: Kommandós Taktikai harc


A Shadow Company egy nagyszerű játék. Teljesen egyedülállóan, eposzi méretekben jeleníti meg a gerilla háborút a digitális képernyőn. Bár a terrorista-ellenes témát már egyszer feldolgozták, de így még nem. Eddig a legjobb megoldás a Sir-Tech féle Jagged Alliance 2 volt. Ahhoz hasonlóan a Shadow Company egy modern zsoldos-sereg-szervezet élére rak. Egyszerre max. 8 katonát irányíthatsz és 16-ból válogathatsz. Mindegyik zsoldosnak egyedi tulajdonságai, háttere és személyisége van, és az ára ezen értékektől függ. A játékban kilenc kampány található, lebontva küldetésekre, s mindez hatalmas játékot eredményez. Bár a játékstílus és a téma hasonlít a Jagged Alliance 2-höz, a kivitelezés teljesen más.

Míg a Jagged Alliance 2 egy kétdimenziós, körökre bontott rendszert használt a bonyolult események és parancsok kezelésére, a Shadow Company egy teljesen 3D, irányítható és ellenállhatatlan engine-be helyezi a real-time akciót, és valahogy sikerül neki visszaadni ugyanazt a mélységet és tulajdonságokat, mint a körökre bontott konkurenciája. Lesznek olyanok is, akik a Commandos-hoz hasonlítják, de valójában a két játék alapjai sokban különböznek. A Commandos egy elég statikus real-time stratégiai játék, mely tisztán látható dolgokkal segíti a játékost. A Shadow Company sokkal bonyolultabb abban, hogy valósabb taktikai jeleneteket ad a játékosnak úgy, hogy a játékosnak saját magának kell, hogy csináljon segítséget. Vegyük pl. a láthatóságot. A Commandos-ban a játékos tisztán lája az ellenséget és azok látterét. Ez a segítő eszköz, bár nagyon hasznos a helyezkedésben és a stratégia kidolgozásában, egyáltalán nem realisztikus, s néhány játékos számára rontott is a játékon. Ezzel ellentétben a Shadow Company-ban nincsenek ilyen eszközök. Ehelyett az alapoktól kezdve úgy épült fel, hogy minél több irányíthatóságot nyújtson a játékosnak. A gyönyörűen részletezett 3D terepet a teljesen irányítható kamerarendszerrel kombinálva a játékosok egyedien mozgatják a zsoldosokat olyan helyekre, ahonnan jól belátnak mindent. Az, hogy nem tudod pontosan mit lát az ellenség, vagy, hogy pontosan mi is van a domb másik oldalán, ezt gyönyörűen szimulálták.


De itt még nincs vége a szépségnek. Például a harc és küldetés design egy szinten van a Hidden & Dangerous-szel. Annyi stratégiai és akció játék esik vissza a szabvány küldetések szintjére. A Shadow Company azonban újítást hoz a színre olyan küldetésekkel, melyek megragadják a játékost és folyamatosan fejlődnek. Sőt, előfordulhat, hogy egy kampányban egyáltalán nem változik a térkép; ehelyett egyre nagyobb lesz ahogy a csapat új területeken halad át, gyakran felfedezve új épületeket és területeket.


A grafikus megjelenítés hasonlít a Myth 2-re. Jelen van a forgatható kamera, és bár a Shadow Company kezelői felület elbírna egy kis javítást, (ha már játszottál a két Myth egyikével, akkor tudod, hogy milyen kihívás egy ilyen interface elkészítése) ettől függetlenül tökéletes. De a grafika igazából a környezettel való kölcsönhatásában mutatkozik meg. Hajók, tankok, hósiklók és Hummerek, mindegyikre hatással van a terep amin haladnak. A hullámok kihatnak a hajó sebességére és haladására, míg az utak emelkedése és lejtése dramatikusan kihat a rajtuk haladó járművekre. A modell bonyolultsága felsőfokú. A real-time környezet is dinamikus. Az időjárással együtt változnak a környezeti hatások. Egyszerűen csodálatos! Sajnos azonban mindannyian láttunk már játékokat amik ilyen komoly tulajdonságokat kínálnak, s mégis a semmibe tűnnek a botrányos minőségű mesterséges intelligencia miatt. Örömmel jelenthetem, hogy a Shadow Company nem követi el ezt a hibát. A mesterséges intelligencia nem hogy nem rossz, de kifejezetten figyelemreméltó. Mindegyik zsoldos egyedi AI rutinokkal rendelkezik, melyek különböző módon reagálnak a különböző helyzetekre. Így a küldetés megtervezése fontos része a játéknak.


A tervezési folyamatban kell kiválasztani a zsoldosokat, hányat akarsz és persze figyelembe kell venni, hogy a tulajdonságaik mennyire lesznek hasznosak a terepen. Aztán ki kell választani a felszereléseket a több, mint 30 fegyver közül, a védelmet vagy ruházatot, és a szerszámokat. Pár választható fegyver: AK-47 7.62 mm Assault Rifle, PSG-1 7.62 mm Mesterlövész puska, 9 mm Beretta kézifegyver, MAC 11 9 mm Géppisztoly, 12 Kaliberű Jackhammer Automata Puska, AT-4 84 mm Rakétakilövő és a jó öreg M-69 Gránát. Adhatsz a katonáidnak vágókat, orvosi ládákat, kommunikációs lehallgatókat, kamerákat és infravörös szemüvegeket is.


A megfelelő zsoldos fegyver és felszerelés kiválasztása fontos, mivel a zsoldosok új tulajdonságokat tanulnak a küldetések során. A tapasztaltabb zsoldosokat egyre többe kerül majd megtartani. Mint zsoldos vezér, a te feladatod lesz, hogy eldöntsd, megéri-e a cégnek megtartani az adott zsoldost. A tervezés során fontos megválasztani a megfelelő ledobási pontot, hogy az ellenség minél később jöjjön rá az érkezésükre. Fontos minél többet megtudni a küldetés céljáról. A célpontok küldetésről-küldetésre változnak. De mivel az embereid zsoldosok, minden célpontot el kell érniük, ha pénzhez akarnak jutni. Emellett a csapatot addig nem szedik fel, amig minden célt el nem értek. Lényegében, ha sikertelen vagy, akkor otthagynak.


A szerepjáték elem - a zsoldosok új dolgokat tanulnak képességeik használatakor - az egyik legjobb része a játéknak. Nem tudom eléggé hangsúlyozni, hogy mennyire klasszak a küldetések. A célok valósághűek és úgy játszódnak le, mintha a CNN-t néznéd. Nagy a zsoldosok, fegyverek és felszerelések választéka. A fejlesztők modern, valós fegyverekkel adnak a valósághűségnek. Annyira valósághű, hogy akik még nem játszottak ilyen típusú játékkal, vagy nem fogják meg a nagy kihívást jelentő játékok, azok először próbálják ki a demót. A kezelő felület nagyon bonyolult és néhányan túl macerásnak fogják találni. A nagy bonyolultsági szintet egyensúlyozzák olyan beállítások, melyek a legtöbb játékos számára egy kicsit kellemessebbé teszik a játékot. A játék tartalmaz egy bemelegítő modult is, ami jó hely a kezdőknek.


A játékban problémát jelentett a tankok, teherautók, hajók és más járművek vezetése - egyszerűen macerás. Óriási, hogy ilyeneket lehet csinálni, de ezt a fantasztikus tulajdonságot elnyomja egy túlságosan macerás kezelő felület. Nem szuper gépek tulajdonosai pedig figyeljenek oda, mert a grafika és a framerate hihetetlenül lelassul, ha nagy épületek kerülnek a képbe, s még egy P3 600-t is térdre kényszerítettek.


A multiplayer opciók egész egyediek. Max. 8 ember játszhat LAN-on, Interneten vagy a UBI Soft játékszolgáltatóján át. Az teszi egyedivé, hogy a játékosok csapatként játszhatnak, mindegyik egy-egy zsoldost irányítva. A multiplayer jó, de a grafika okozta lassulást továbbronthatja a lag.

Összegezve, a Shadow Company az egyik legjobb játék amit idén játszottam. Az egyik kedvencem lett, és sokáig a gépemen fog maradni. Persze vannak problémák a kezelő felülettel és ráférne egy kis optimalizálás, de mindent összevetve, ezek megbocsájtható bűnök, és ezektől eltekintve a játék szuper.


Grafika: A terep grafika fantasztikus, és a 3D hullámzó terep sokat dob a játékon. Az épületek, járművek és pláne a robbanások a legszebbek közé tartoznak, amit valaha láttam real-time környezetben. A dinamikus időjárás effektek azt az érzést keltik, hogy a világ él és a küldetések során változik. De nem minden tökéletes. A karakter grafikák egy kicsit kicsik, és ha nagyítunk rajta, akkor túlkockásodnak. De messze a legnagyobb grafikai probléma a rendszerkövetelménnyel van. Még az erőmű tulajdonosok is lassulást fognak tapasztalni a bonyolult küldetések során. De még így is ez a legszebb real-time stratégiai játék.

Kezelő Felület: Sok játékosnak a kezelő felület lesz a rémálma. A szabadmozgású kamera egy fantasztikus lehetőség és teljesen szabadkezet ad a játékosnak. Nem könnyű megbarátkozni vele, de egy kis gyakorlattal és bemelegítővel bele lehet jönni. Hasonlít egy komoly sportautóhoz, ami eleinte nehezen irányítható. Sok interface eszközzel lehet szórakozni, s a tapasztalt játékos mindegyikkel komoly előnyre tehet szert az ellenséggel szemben. De úgy érzem, hogy a legtöbb játékos túl érzékenynek fogja találni az irányítást, pláne a járművek irányításakor. Azok, akik adnak időt a játéknak és kitapasztalják az eszközöket, hamarosan csodálkozni fognak, hogy is tudtak meglenni ezek nélkül.

Játékmenet: A Shadow Company játékmenete nagyon átfogó. A világok óriásiak, a küldetések kanyargósak és az akció ádáz. Egy kis felderítésnek induló küldetésből óriási vadászat lesz Oroszországban egy terrorista főnök után. A vizuális szépségek, mint a változó klíma és a dinamikus időjárás állandó átállásra késztet, s a stratégiát is a folyton változó küldetéseknek megfelelően kell alakítani. Fel kell használnod az össze valósághű környezet nyújtotta lehetőségeket, pl. beszélned kell a helyiekkel, hogy infót szerezz a terepről. Zökkenésmentesen keresztezik az akció, stratégia és szerepjáték elemeket, s az év egyik legjobb játékát nyújtja. Az egyetlen rész ami idegesített, az a küldetés ismertetése volt. A videók unalmasak voltak, a színészek alkotása felejthető, de szerencsére ugyanez szövegesen is megjelenik, tehát át lehet ugrani.

Hang Effektek: A hangok fontos részei a küldetéseknek. Sok effekt van és jól használják őket. Mindegyik fegyvernek egyedi hangja van, és más-más távolságban hallhatók. Ez különösen fontos, ha hátulról akarsz valakit leszedni. Egy futó zsoldost vagy lövést sokkal hamarabb meghallanak, mint egy kúszó zsoldost, aki épp el készül vágni az ellenség torkát.

Zene: A Shadow Company zenéje tűrhető. A CD-ről megy. A CD audió sok helyen szuper, de elég kevés van belőlük. Ebben a kategóriában sokat lökött volna a játékon egy kicsit több és jobb minőségű zene. De még így is egész jó.

Intelligencia és Nehézség: Ezt a játékot igazán nehéz megtanulni, de szerencsére a fejlesztők négy nehézségi szintet raktak a játékba: könnyű, normál, nehéz és állati nehéz. A nehézségi fokozatok változtatják az ellenség figyelmét és az okozott sebesülések mértékét. Könnyű szinten az ellenség alig sebez és nehezebben veszik észre a mozgást. Azonban ne hidd, hogy ez megmenti a bundád, mert az AI modellt tökéletesen implementálták. A Shadow Company ellenségei sok apró tulajdonsággal rendelkeznek, amik teljesen hihetővé teszik őket. Ha látnak vagy hallanak, akkor reagálni is fognak, erősítést hívnak és gyakran visszavonulnak ha túlerőben vagy, vagy megsebesültek. A legtöbb AI vezérelt karakterhez képest sokkal érzékenyebbek a környezetükre, és ezt ki is használják. Voltak esetek, amikor hibáztak, de ez is része a hihetőségnek. Rendszeresen az AI modellt lehet a real-time stratégiai játékokban hibáztatni - itt nem.

Összegzés: A Shadow Company az a játék, ami sokak szerint a Jagged Alliance 2 lehetett volna, és már magában is nagy szó, mert a Jagged Alliance egy szuper játék. Ez az idei legeredetibb real-time stratégia, és bár nem annyira forradalmi, mint a Homeworld, még így is elég eredeti ahhoz, hogy az év egyik legjobb játékának mondhassuk. Ha már unod a régi real-time stratégiákat, unalmas küldetéseket és gyenge mesterséges intelligenciákat aminek csalnia kell, hogy esélye legyen, és valami újat, innovatívat és kihívást jelentőt akarsz, akkor fogadj a Shadow Company-ra.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások