Imperium Galactica II

Imperium Galactica II

1999. december 21. 18:30, Kedd

Kiadó: GT Interactive
Fejlesztő: Digital Reality
Honlap

Minimum követelmény: PII 233, 64 Mb Ram, 3D gyorsító
Hasonló játékok: Imperium Galactica
Kategória: stratégia

Elődje komoly meglepetést okozott, ez volt az első több CD-s - videókkal telezsúfolt - komoly magyarnyelvű stratégiai játék. A játék igazi űrstratégia, van benne minden: űrharc és bolygófelfedezés, koloniák betelepítése és irányítása, diplomácia és kémkedés, kereskedelem és kalózok.


A grafika teljes mértékben 3 dimenziós. A játékot kampány vagy küldetés módban játszhatjuk, utobbinál egy meghatározott feladatot kell teljesíteni (a későbbiekben további küldetések kiadása várható) A játékban 8 féle faj van, melyek közül hárommal játszhatunk is.

Ember birodalom: Mindhárom közül a legkiegyensúlyozottabb birodalom. Se nem dicső harcosok, se nem ravasz kereskedők, de azért nincsenek hátrányban a többivel szemben. Az arany középút.

Kra'hen: Az Imperium Galactica II harcos faja. Másik galaxisból származnak, innen ered hatalmas erejük és meglepő harci taktikájuk. Mivel harcos faj, hátrányként nem használhat kémeket, diplomatákat vagy kereskedőket. Céljuk az egész galaxis bekebelezése, és minden ellenállás felszámolása, mely botor módon kétségbevonja erejüket.

Shinari: A kereskedők, politikusok, diplomaták és kémek faja. Katonai erejük ugyan gyenge az emberekhez vagy a Kra'henekhez viszonyítva, de minden más fajnál hatékonyabban szereznek információkat és persze fel is használják azokat. Hogy megvédjék bolygóikat, zsoldosokat fogadnak fel. Ha a Shinarikat választod pénzgyüjtögetés, kémkedés és a többi faj egymás ellen fordítása lesz a fő célod.


A játék kezdetekor két bolygónk van, innen indulva hozhatjuk létre birodalmunkat. A pénzt embereink adójából kapjuk, minnél több van annál jobb; éppen ezért a játék elején a "sokasodjatok és terjeszkedjetek" taktikát kell követni. Embereinknek a bolygófelszínen lakást kell építenünk, ki kell kutatnunk néhány alapvető találmányt, és legfőképpen űrhajógyárakat kell emelnünk. A gyárakban űrhajókat építve újabb bolygókat terraformálhatunk (a bolygófelszínt fajunknak leginkább előnyos kinézetre alakítja) és kolonizálóhajókat építve be is népesíthetjük azokat. A későbbiekben nagyon hasznossá fog válni az építkezések automatizálásának lehetősége; ha szükség van valamire az fel is épül. Ugyan más játékokban kifejezetten nem szeretem ha a gép dönt helyettem, de itt a bolygók száma miatt egyszerűen haszontalan időfecsérlés lenne mindent manuálisan kezelni.

A csillagtérképen folyamatosan kereskedőhajók mozognak, melyeket leszállóhelyekkel édesgethetünk magunkhoz, és ha leszállt jelentős összeget gombolhatunk le róla kereskedelmi épületekkel. A kereskedelmi képernyőn láthatjuk, hogy a hatáskörünkben lévő kereskedőhajókon milyen megvásárolható termékek áll rendelkezésre, az árukat és a szállítási idejüket (a célbolygó és a kereskedőhajó távolságától függ). A lista (a hajók mozgásával összhangban) folyamatosan változik, egy-egy termék megvásárlására nem sok időnk van. Lehetőségünk van általunk még nem gyártható dolgok megvételére is.


Népünk ahogy szaporodik, egyre többet akar (kórházat, stadiont, bárt, sportcentrumot stb.). Lázadás is kitörhet ha több, mint 30%-uk szeretné már ezeket a kényelmi szolgáltatásokat igénybevenni. Az újabb, fejlettebb épületeket folyamatosan fejlesztenünk kell a kutatóközpontban.

A kutatórészleg három részre van osztva, űrkutatással kapcsolatos dolgok, felszíni járművek és felépítményeik és az épületek. Minden találmánynál meg van határozva, hogy a kifejlesztéséhez minimum hány épület kell. Fura módon (a hármas felosztás ellenére) egyszerre csak egy találmányt lehet fejleszteni. A nagyobb találmányok (pl. csatahajó) kutatása akár évekig is eltarthat.

A megismert találmányt a tervezési képernyőn kell beépítenünk a meglévő rendszerbe, különben parlagon marad. A nagyobb űrhajóknak, felszíni járműveknek többféle felfüggesztési pontja van, és ahogy haladunk előre a játékban egyre hatékonyabb cuccokat aggathatunk rájuk. Az új, nagyobb tűzerejű ágyukkal megnővelhetjük támadóerőnket, a fejlettebb hiperhajóművekkel gyorsabban mozoghatunk, és számos más speciális célú felszerelés is létezik (ECM a torpedók ellen, harci számítógép a nagyobb sebzés érdekében, tankszállítási kapacitás növelése a nagyobb hajóinkon stb.) Hajóinkat egyszerre is átalakíthatjuk, de létrehozhatunk egyedieket is.


Hamarosan más civilizációkra fogunk bukkani, melyek ellenségessen vagy barátságosan viselkednek - de mindenképpen akadályt jelentenek fejlődésünkben. A diplomáciai képernyőn láthatjuk az általunk ismert birodalmakat és a velük kötött esetleges megállapodásokat, szerződéseket. Ha gondoljuk, felajánlásokat vagy követeléseket küldhetünk nekik, mely bármi lehet: pénz, találmány, bolygó stb.

A bolygókra kémközpontokat építve kémeket fogadhatunk fel, ők is jelentősen befolyásolhatják a népekkel fennálló diplomáciai helyzetet. A kémkedéssel foglalkozó képernyőn fogadhatjuk fel, rughatjuk ki a különféle lényeket és adhatunk nekik parancsokat. Minden kémnek van szintje és négy tulajdonsága (beszivárgás, kémelhárítás, harc, lojalitás), természetesen minnél magasabbak, annál jobbak. Ezek az értékek határozzák meg az akciók sikerességét, az értékeket borsos áru és sok ideig tartó kiképzéssel növelhetjük. A kémekkel megpróbálhatunk találmányt vagy pénzt lopni, meggyilkolhatjuk a kiválasztott nép vezetőjüket (pár százalék esélyünk van csak), lázadást szíthatunk vagy az ellenséges kémek tevékenységét nehezíthetjük meg.

A más civilizációk elleni háború fontos része a játéknak. A csatáknak két tipusa van, űr- és felszíni harc. Mikor megtámadunk egy bolygót, először az esetlegesen ott lévő flottát kell legyürnünk. Egységeinket 9 féle formációban helyezhetjük el, melyek a nagyobb hajók és a vadászgépek elhelyezkedését, és nyilvánvalóan a csata során alkalmazandó taktikát is befolyásolják. Mint a játék minden részére, erre is vonatkozik a "lefagyasztás" lehetősége, az eseményeket bármikor leállíthatjuk, míg parancsokat osztogatunk. Elsősorban a túlerő dönt, olyannyira, hogy ha szignifikánsan nagyobb a fölényünk, le sem kell játszanunk a csatát. Ez jó ötlet, elkerülhetjük az időrabló csatározásokat. Útunkat állhatja az ellenséges flottán kivűl a bolygóhoz telepített űrállomás vagy űrvédelmi löveg is. Miután túljutottunk ezeken, a felszínen is át kell vennünk az irányítást: az épületek elhelyezkedését láthatjuk és az ellenséges tankokat, épületeket (gépágyús, rakétás stb. erődök). A harcnak ez a része már jóval áttekinthetőbb, a helyes elhelyezkedéssel és mozgással minimalizálhatjuk a veszteségeket. Az előbbiekben csupán áttekintettem a harc menetét, egy védtelen bolygó azonnal a miénk lehet.


Grafika: Az egész játékra rányomja bélyegét az intro és az átvezető videók, elsőként ezt látja meg az ember. Minőségük kiváló, segítenek a 3 féle faj indítékainak, motivációinak megértésében, megadják a játék alaphangulatát. A gépigény itt jön igazán elő: a jó minőségű felbontáshoz feltétlenül szükséges a jó 3D gyorsítókártya (ajánlott legalább Voodoo 2). Hibának tartom a többszörös videómegjelenítést, például egy bolygó terraformálásakor beugró kisfilmet ötödször látva már automatán ESC-et nyomok; ha kikapcsolom a videók lejátszását ugyan nem látom többször, de akkor a bármikor megjelenhető új videókat se láthatom. A terep forgatása, nagyítása-kicsinyítése hibátlan, a bolygók felszínének típusa jól elkülöníthető egymástól. Alapjában véve tökéletesen megfelel egy stratégiai játéktól elvárt követelményeknek.

Kezelőfelület: A dokumentáció nagyon jó, az oktató mód a legelemibb dolgokat is elmagyarázza; kissé unalmas, de hát kezdőknek készült. Aki játszott az előző résszel annak nem igazán szükséges végignéznie. A gyorsbillentyűket (F1-F10 a menüpontok, 1-3 a játék sebességének változtatása, kurzorgombok forgatásra stb.) hamar meg lehet tanulni. Az alul látható "radar" jelzi éppen melyik csillagtérkép-szeletet látjuk. A legtöbb menű csak az egérgomb folytonos nyomva tartása mellett elérhető, hogy miért van szükség erre, nem tudtam rájönni. Hibának tartom a teljes áttekinthetőség hiányát. Sokszor elfelejtettem melyik bolygón vannak gyáraim, és mivel terjeszkedésünkkel együtt a csillagtérkép is változik, ilyenkor végig kell néznünk az összes bolygót szabad kapacitás után kutatva. Az információs képernyőnek eléggé töltelék szerepe van, nem igazán használható semmire.

Játékmenet: A három faj elég hosszú időre kihívást okoz, de mivel a játékmenet lineáris, tehát másodszor ugyanazzal a fajjal játszva (természetesen magassabb nehézségi fokozaton) nem sok meglepetésben lesz részünk. A terjeszkedve szaporodást különféle dolgok (emberek jelentkezése, parancsok az Uralkodónktól, kábitószerfüggő katonák problémája, új találmány felfedezése stb.) szakítják meg. Gyakorlatilag csak ezektől az eseményektől függ a játék története. Ha nem progresszíven, támadva, időgyorsítást bátran használva játszunk akkor sajnos kissé unalmas, erősen a Settlers sorozatra emlékeztetett (kinek pozítiv, kinek negatív jellemző...). A harcjelenetek szerepe sajnos túl kicsi, nem igazán tudtam beleélni magam az űrcsatába. A "lerohanás" lehetőségének bevezetése (mely szerint ha flottám jelentős túlerőben van automatikusan nyerek) jó ötlet. Újítás, hogy kampányon kívűl küldetéseket is játszhatunk, illetve a multiplayer opció, ahol sajnos a csaták lejátszása automatikus. A játéknak saját IRC szervere is van irc.imperiumgalactica2.com (port:7000) címen, itt találkozhat(ná)nak a játszani vágyó emberek, de én két alkalommal is üresnek találtam.

Hangeffektek: A játék magyarul beszél, parancsok kiadásakor az egységek szóban nyugtázzák utasításunkat. A lézerek hangja (bár soha nem hallottam élőben :>), a robbanások hitelesnek hangzanak.

Zene: A zene hangulatos, látszik hogy a készítők ünnepélyes űropera jellegű hangulatot akartak teremteni. Hiba, hogy egy idő után kissé monoton, nagyon nagy eltérések még vad űrcsata, vagy a videók lejátszása közben sincsenek benne.

Intelligencia és nehézség: A játék nehézsége alapvetően a kiválasztott nehézségi fokozattól függ. Ez befolyásolja a játék elején kapott pénzmennyiséget (125000, 80000, 50000) és a többi nép támadásának gyorsaságát. A mesterséges intelligencia jól müködik, bár könnyen kiismerhető. (pl.: szárazföldi csatánál egységeinkkel egy helyben maradva, oda-vissza kattintgatva kicsalogathatók az ellenséges tankok a házak közül, és míg mi szabad terepen állunk, minden tankunk tüzelhet, addig az ellenség egyenként masírozik az ágyútűzbe). Az űrhajóknál a csata gyorsasága, és az nagyobb tűzerejű egységek manőverezésének lassúsága miatt ilyesmire nem igazán van lehetőség, főleg a túlerő (és nem a taktika vagy a választható formáció) dönt.

Összegzés: Az Imperium Galactica II várhatóan a stratégiák szerelmeseinek sok idejét lefoglalja majd. Az elöző részben a színészi teljesítmények ugyan a Szomszédok sorozat színvonalán mozogtak és enyhén nevetségesek voltak, de ez pont ellenkezőjére fordult: a játékot főleg a videók miatt érdemes mindenképpen megnézni. A magyar piacon mindenképpen sikeres lesz a magyarországi fejlesztők ténye, a körülötte zajló hírverés és az első rész teljes verziójának játékújságban való közzététele miatt.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások