Fél éven belül két repülőgépet veszített a Malaysia Airlines

Fél éven belül két repülőgépet veszített a Malaysia Airlines

2014. július 18. 04:21, Péntek
Rájár a rúd a cégre: március 8-án a Dél-kínai-tenger felett tűnt el az egyik repülőgép, míg csütörtökön Kelet-Ukrajna felett lőttek le egyet.

A Malaysia Airlines Amszterdamból Kuala Lumpurba repülő 17-es járatát a 9M-MRD lajstromjelű Boeing 777-200-as teljesítette (ez a gép látható a legfelső képen). Ez a repülőgép tizenhét éve pontosan ezen a napon repült először: 1997. július 17-én. A gépen 247 turistaosztályú és 35 business osztályú ülés volt. A legfrissebb adatok szerint a repülőgépen 280 utas és a 15 fős személyzet volt, többek között 154 holland, 43 maláj, 27 ausztrál, 23 amerikai és 9 brit állampolgárral.

A flightradar24.com a repülőgéptől utoljára közép-európai idő szerint 15:21-kor kapott adatokat, 33 ezer láb magasságban: az utasszállító Donyecktől keletre, az orosz-ukrán határt keresztezte. Az Eurocontrol, azaz európai légiforgalmi irányítási szervezet információi szerint a malajziai gép szabályosan repült, hiszen ugyan az ukrán hatóságok a légteret 32 ezer láb (9,7 kilométer) magasságig lezárták, azonban a Malaysia Boeing 777-ese ezer lábbal magasabban volt amikor eltűnt a radarernyőkről. (A héten egy ukrán AN-26-os katonai szállítógépet 6200 méter magasan lőttek le maguk által elismerten a szakadárok - a vállról indítható rakéták kb. 4500 méterig hatásosak. A szakadároknak egyébként nincs is légierejük, amire az ukránok lőhetnének.)


A "fekete dobozt" Moszkvába fogják szállítani vizsgálatra, ahol "megfelelő szakemberek" kielemzik azokat

Csütörtök este, a malajziai utaszállító repülőgép lezuhanása nyomán viszont az ukrán hatóságok további intézkedésig minden repülési magasságon lezárták a kelet-ukrajnai dnyipropetrovszki repülésinformációs régiót (FIR), és a Krím félszigeten található szimferopoli régió szintén zárva van. Ennek értelmében az Eurocontrol minden olyan előzetesen leadott repülési tervet visszautasít, amely olyan útvonalakat használ, amelyek áthaladnak ezen a légteren.

A Wizz Air további intézkedésig egyetlen járata sem repül át Kelet-Ukrajna felett - közölte a légitársaság. Korábban már több légitársaság, a német Lufthansa, az Air France, a Turkish Airlines is bejelentette, gépeik elkerülik a donyecki légteret. Az orosz Aeroflot és Transaero közlése szerint gépeik egész Ukrajnát el fogják kerülni, és a román Tarom légitársaság pénteki moszkvai járatai is az ukrán légteret elkerülő útvonalon, fél órával hosszabb menetidővel közlekednek. A román légi irányítás felkészült arra, hogy tovább fog növekedni a forgalom az ország légterében: a malajziai utasszállító ukrajnai szerencsétlensége óta a tervezettnél mintegy 25-30 százalékkal több repülőgép haladt át a román légtéren - közölte a román légiforgalmi szolgálat (ROMATSA).


A repülőgépforgalom Magyarország és Románia fölé terelődött át

"Több légi útvonal és egyes légterek lezárása miatt az irányítók csak improvizálni tudnak, az útvonalak és a repülési idők tartósan hosszabbak lesznek" - mondta Bakos József, a HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt. főosztályvezetője. Elmondása szerint egy légiforgalmi irányító számára annál rosszabb nincs, mint amikor egy gép eltűnik a radarernyőről, de a többi gépet ugyanúgy tovább kell irányítani. A leggazdaságosabb légi útvonalakat azonban időbe telik megtalálni, addig improvizálni kell, mert a járatok nem fognak megállni.

Közlése szerint a baleset miatt a magyar légtérben este már két olyan gép is megjelent, amely eredetileg nem ezen az útvonalon repült volna - közülük az egyik a balesetben érintett Malaysia Airlines egyik járata volt. Ezek azért választották a magyar légteret, mert nem akartak Ukrajna fölött repülni. A főosztályvezető elmondta, az eset távlati következménye lesz, hogy az eddig megszokott repülési útvonalak megváltoznak, a forgalom alakulásáról azonban egyelőre nem lehet becsléseket közölni, így arról sem, hogy a magyar légtér forgalmára az eset milyen hatással lesz. Elmondása szerint a légitársaságoknak a biztonság az elsődleges, ezért is jelentették be, hogy elkerülik a donyecki régiót.


A szakadárok által az orosz VKontakte közösségi oldalra feltöltött, később letörölt videó, a mellé írt kommentárban még büszkélkedtek a gép lelövésével

Tálas Péter, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Stratégiai Védelmi Kutatóközpontjának igazgatója szerint kínos politikai és diplomáciai helyzetbe kerülhetnek a szeparatisták és Oroszország az Amszterdam-Kuala Lumpur járat lelövése után. Közlése szerint Oroszország láthatóan nem tudja szavatolni a nemzetközi légi közlekedés biztonságát és feltehetően az oroszok fegyvereivel lőtték le a gépet, mivel a nemzetközi közvélemény tudja, hogy az oroszok támogatják a szeparatistákat. Hozzátette: úgy tűnik, a szeparatisták azt hitték, hogy egy ukrán katonai szállítógépet lőttek le, és kínos, hogy az esetet a magát Donyecki Népköztársaságnak nevező állam hadügyminisztere jelentette be.

Ezt követően a donyeckiek ellen további, akár uniós szankciókat is foganatosíthatnak, és vita kezdődik majd arról, hogy ki a felelős az esetért - vélekedett. Ebben az oroszok Tálas Péter szerint "mosni fogják a kezeiket", de a nehézfegyverzet egy részét ők szállítják, 10 kilométer magasban lévő gépet pedig vállról indítható rakétával nem lehet lelőni. A szakértő szerint ezzel együtt Oroszország is kellemetlen helyzetbe kerülhet, mert tudni, hogy Moszkva támogatja a szeparatistákat. További probléma, hogy nem tudják a szakadárokat fegyelmezni, pedig Oroszország nagyhatalom, ezt kötelessége lenne megtenni. A történtek után nyomás helyeződhet Oroszországra, hogy hagyjon fel a donyeckiek támogatásával, mert már a nemzetközi légiközlekedést is fenyegeti a háború - mondta Tálas Péter.


Feltehetőleg BUK M2 légvédelmi rendszert használtak. Ez 10 egységből(parancsnoki, radar- és szállítójárművekből) áll, a működtetéséhez nagy szakértelem kell

A március 8-án eltűnt MAH370-es járatot ugyanilyen típusú repülőgép teljesítette. A repülőgép Kuala Lumpurból Pekingbe tartott, majd a Dél-kínai-tenger fölött a légiforgalmi irányítás egy órával a felszállás után elvesztette vele a kapcsolatot, roncsait azóta sem találták meg. A fedélzeten 227 utas és 14 fős személyzet volt.

A Boeing 777-es először 1994-ben szállt fel, a legtöbb ilyen típusú repülőgépet az Emirates, a United Airlines és az Air France üzemelteti. A szélestörzsű, interkontinentális járatok üzemelésére kifejlesztett repülő változattól függően 314-550 utas szállítására alkalmas, hosszúsága 63-73 méter, szárnyfesztávolsága 64, magassága 18 méter. Legnagyobb felszállósúlya 247 és 300 tonna között változik, utazósebessége 490 csomó (905 kilométer óránként), meghajtásáról a Rollce Royce, a Pratt and Whittney, vagy a General Electric hajtóművei gondoskodnak. A 777-es típust a világ egyik legbiztonságosabb repülőgépének tartják.

A Malaysia Airlines Malajzia nemzeti légitársasága, 1947 óta működik, több mint 60 célállomásra repülnek 110 repülőgéppel. A tavalyi évet 1,1 milliárd ringgit adózás utáni veszteséggel zárták, idén az első félévben pedig nagyobb részben a 370-es járatuk eltűnése és az ebből fakadó bizalomvesztés miatt 59 százalékkal nőtt a veszteségük 443 millió ringgitre (30 milliárd forint). A légitársaság tizenhárom 777-est üzemeltetett, emellett hat darabbal rendelkeznek a világ legnagyobb utasszállító repülőgépéből, az Airbus A380-asból.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások