Szoftverrel alakítaná át a Palantir a harcteret

Szoftverrel alakítaná át a Palantir a harcteret

2019. április 2. 08:02, Kedd
Az amerikai hadsereg egy okosprogram segítségével biztosítana magának előnyt az ütközetekben.

A háborúkat soha nem csupán az emberekkel vagy a fegyverekkel és a tűzerővel nyerték meg a hadviselő felek, hanem az információkkal is. Ez utóbbi pedig a digitális korszakban különösen igaz. Az amerikai hadsereg ezért akarja aktualizálni azokat a rendszereit, amelyekkel a katonákat látja el információkkal harc közben. Az viszont mindenképpen meglepetés, hogy a megoldást a magánszektorból szerzik be.

A fegyveres erők által használt alkalmazásoknak nem csupán rendkívül megbízhatóknak kell lenniük, hanem valós időben kell továbbítaniuk az egységek helyzetével, a terep- és az időjárási viszonyokkal kapcsolatos, valamint egyéb adatokat azért, hogy másodpercek alatt segítséget nyújtsanak a döntéshozóknak. A rendszernek akár a harctéri körülmények között is egyszerűen leolvashatónak és kezelhetőnek kell lennie.

A The Washington Post rámutatott, hogy az amerikai hadsereg eddig mindig az igényeire szabott katonai megoldást alkalmazott, azonban ezúttal a magánszektorból választott beszállítót. A 800 millió dolláros üzletet ugyanis a Palantir Technologies kapta. A biztonsági cég mögött Peter Thiel, a PayPal társalapítója és Donald Trump tanácsadója található. A Palantir adatelemző szoftvereit már most is sok társaság és hivatal használja, s ez az eddigi legnagyobb értékű megbízása.

A döntés körülményei érdekesek, mert a Distributed Common Ground System (DCGS-A) nevű megoldással kapcsolatos eredeti pályázatot 2016-ban a Raytheon nyerte meg, de a Palantir sikeresen megtámadta a döntést. Ezután a hadsereg úgy határozott, hogy mind a két cég rendszereit kipróbálja valós körülmények között és lehetőség nyílt azokat a katonák konkrét igényeire szabni. A tesztekre többek között az ejtőernyős egységek különleges harctéri laptopjain került sor. Doug Philippone, a Palantir védelmi üzletágának vezetője kiemelte, hogy a hadsereg a tesztek után változtatta meg a döntését és biztosak abban, hogy a katonáktól érkező visszajelzések alapján a legjobb megoldást tudják biztosítani.

Chris Johnson, a Raytheon szóvivője "kiábrándítónak" nevezte a módosított döntést és hozzátette - ilyen módon próbálva meg kisebbíteni a megrendelés fontosságát -, hogy csak viszonylag kevés rendszerről van szó.

Egyébként az amerikai haderő több tucatnyi különálló projektet futtat, az egyik keretében például a légierő 87 millió dollárt szán háborús játékokra, szimulációkra és terepen végrehajtandó tapasztalatszerzésre. A haditengerészet 13 millió dollárból fejleszt komplex háborús játékokat és az elektronikus hadviselés elleni oktatásra szánt programokat. A szárazföldi haderő szintén az oktatáson javít a szimulációk, a vegyes és virtuális valóság eszközök bevezetésével, de kíváncsiak arra is, hogyan segíthetnek a mesterséges intelligencia-algoritmusok a célfelismerésben, a nagy tömegű fémeszközök azonosításában és a 3D-s környezet nagy felbontású kidolgozásában. S ez csak néhány volt azon projektek közül, amelyekhez az egyes haderőnemek költségvetési hozzájárulást kértek.

Kapcsolódó linkek

Listázás a fórumban