EU - startupok nyújtottak be kartellvádat a Google ellen

EU - startupok nyújtottak be kartellvádat a Google ellen

2020. augusztus 17. 08:29, Hétfő
A turisztikai cégek szerint a webes óriás visszaél a monopolhelyzetével és úgy érzik, hogy az üzleti modelljüket fenyegeti.

A GetYourGuide, a Trivago, a Flix Mobility, az Omio és a HomeToGo vezetői közös állásfoglalásukban azt írták, hogy a Google ellopja az utazási piacon a partnerei tartalmait és adatait azért, hogy ezekkel a cégekkel sikeresen tudjon versenyezni. Úgy vélik okkal gyanítható, hogy az amerikai keresőcég középtávon ki akarja szorítani ezeket a startupokat az utazási piacról.

Patrick Andrä, a HomeToGo első embere kijelentette, hogy a Google visszaél a piaci hatalmával, amikor gyakorlatilag saját befektetések nélkül építi fel a konkurens termékeket. Johannes Reck, a GetYourGuide vezetője hozzátette, hogy ha most nem lépnek, akkor néhány év múlva a létük kerül veszélybe. Szerinte az a tények tudatos elferdítése, hogy a Google kemény versenyben van más utazási vállalatokkal. A valóság az, hogy a társaság látja és felhasználja azokat az adatokat és tartalmakat, amelyeket ők generálnak azért, hogy versenyezhessen velük és ők nem tehetnek mást, mint egyre több adatot szállítanak a webes óriásnak.

Az öt startup tavaly a fizetett keresési eredményekért 500 millió eurót fizetett ki. Reck közölte, hogy az a skizofrén helyzet, hogy évente több millió euróval finanszírozzák a legveszélyesebb vetélytársukat. A Flixbus például ezért és a Google keresőjével kapcsolatos túlzottan magas hirdetési kiadásai miatt döntött úgy, hogy az elmúlt hónapokban 80-90 százalékkal csökkenti az így kifizetett összegeket. Axel Hefer, a Trivago első embere úgy foglalta össze a helyzetet, hogy a Google a számukra - és számos más vállalkozás számára is - egy különleges cég, amely egyszerre a marketingpartnerük és a piaci vetélytársuk. A GetYourGuide tavaly 433 millió euró támogatást kapott a befektetőktől, többek között a SoftBanktól és ennek ellenére nem volt nyereséges. Az elsődleges ok a koronavírus-járvány, azonban a vállalatok amiatt aggódnak, hogy a meggyengült helyzetüket kihasználhatja a Google.

Kay Oberbeck, a Google szóvivője úgy reagált a felvetésekre, hogy a felhasználók minden korábbinál több lehetőség közül választhatnak azért, hogy online találjanak utazási információkat. Rendelkezésükre áll számos utazásokra specializálódott oldal, köztük a TripAdvisor, a Kayak és az Expedia. A keresővel a legnagyobb segítséget jelentő és legfontosabb eredményeket akarják szállítani az embereknek. Az elégedetlenkedő piaci szereplők mellett ugyanakkor vannak elégedett ügyfeleik is, az egyik például a Rentals United európai utazási szolgáltató.

Kapcsolódó linkek

Listázás a fórumban