Nem érheti el az emissziós célokat az USA

Nem érheti el az emissziós célokat az USA

2021. március 13. 11:28, Szombat
Ezt vetíti előre egy friss előrejelzés, amely szerint jóval agresszívabb célokat kellene kitűzni.

Biden elnök hivatalba lépésének napján bejelentette, hogy az Egyesült Államok visszalép a párizsi klímaegyezménybe, ezzel pedig a korábbi legnagyobb kibocsátó komolyan veszi majd a megfogalmazott célokat. Már dolgoznak a saját kritériumok (és céldátumok) kialakításán, ezek viszont egy friss anyag szerint nem lesznek elegendők.

A Climate Action Tracker (CAT) tette közzé a napokban saját részletes előrejelzését, amelyben éppen ezen, pontosabban az eddig közzétett célokat veszik górcső alá. Tekintettel arra, hogy a tengerentúli szuperhatalom jelenleg a második helyen tanyázik a kibocsátók rangsorában (Kína már messze megelőzi őket), nagyon fontos kérdésről van szó, viszont úgy tűnik, hogy a Biden-adminisztráció által megfogalmazott célok teljesítésével sem érjük majd el a kívánt eredményt. Ahhoz ugyanis, hogy a klímaegyezménynek megfelelő előrelépést valósítsunk meg, az USA-nak 2030-ig a 2005-ös szinthez képest legalább 57, de inkább 63 százalékkal kellene csökkentenie a károsanyag-kibocsátást, ezzel a drasztikus lépéssel pedig a 2050-es céldátummal ellátott nettó zéró kibocsátás célját is el lehetne érni.

Amennyiben ezt (az amúgy kissé lehetetlennek tűnő) pályát járnák be odaát, még ez sem lenne önmagában elengedő, mivel az USA-nak több más országnak is jelentős támogatást kellene nyújtania ahhoz, hogy ők is elérjék az általuk vállalt célokat. Ami a konkrét amerikai számokat illeti, az energiaszektor 2035-ig megvalósítandó átalakítása, a nettó kibocsátás eltüntetése egybevág a párizsi egyezménnyel, viszont az építőipar területén kitűzött 50 százalékos csökkentés már nem lesz elegendő, a szállítási szektorban pedig az úgynevezett light-duty vehicles, vagyis a nagyjából 3850 kg alatti járművek eladásainak legalább 95 százalékát kellene elektromos (pontosabban zéró emissziós) megoldásokkal biztosítani, legkésőbb 2030-ig, ami szintén erősen kérdéses. Ilyen célt ráadásul még meg sem fogalmaztak, bár a szövetségi kormány által használt flottát (mintegy 650 ezer járművet) szeretnék elektromossá varázsolni.

Nem úgy tűnik tehát, hogy a visszalépés révén elérhető lenne az áhított cél, ehhez jó eséllyel további évek (évtizedek) kellenek majd.

Listázás a fórumban