Új rendszerek az autótolvajok ellen

Új rendszerek az autótolvajok ellen

2001. február 4. 18:07, Vasárnap
[CNN] A közeljövőben számos cég készül új generációs autóriasztót és lopásgátlót kiadni. Ezek között van amelyik telefonál a tulajdonosnak, GPS-en keresztül követi az autót, és a sornak ezzel még nincsen vége...

Az autótolvajok és az autóriasztókat gyártó cégek (meg persze az autótulajdonosok) állandó macska-egér harcban állnak egymással. A különféle riasztókat készítő cégek időről időre megpróbálnak valami olyan készüléket kifejleszteni, ami lehetetlenné teszi az autó elulajdonítását, valljuk be, mindeddig minimális sikerrel. A nagyobb autóriasztókkal (is) foglalkozó cégek közül a Clarion, az Omega és a Audiovox még a február folyamán több új, forradalmi megoldással fog előrukkolni.

Az új autóriasztó-generáció képes lesz sms-t vagy hangüzenetet küldeni mobilunkra, de az autónkkal történő eseményeket nyomon követhetjük notebookunkkal, otthoni és vállalati számítógépünkkel. Lesznek azonban olyan készülékek is, például a San Francisco-i központú Televoke legújabb modellje, amelyek GPS navigáció segítségével folyamatosan tájékoztatnak majd az autó hollétéről. A szakértők azonban felvetik a kérdést, hogy a drága, 600 dollár fölötti áron kapható készülékek nyújthatnak-e vajon igazi, teljes biztonságot az autósok számára. A válasz egyöntetű nem.

A megkérdezett rendőrségi vezetők és szakértők szerint a lopásgátlók és riasztók esetleg a pitiáner tolvajok ellen válnak be, akik olykor csak szórakozásból tulajdonítanak el egy-egy autót. Amerikában gyakori az olyan autólopás, amit fiatalok követnek el szórakozásból, hogy az adott autóval "furikázzanak" egy kicsit. Ennek ellenére az autólopás manapság egyre inkább szervezett bűnözési ággá fejlődik, és az autótolvajok döntő többsége valamilyen bűnbandához tartozik.

Az autólopásra szakosodott bandák mindig egy lépéssel a rendőrség és a riasztókat készítő cégek előtt járnak. A bandák nagyrésze az ellopott autókat azonnal darabokra szedi. Így az autó felismerése nehezebbé válik, és az autók alkatrész formájában ráadásul még drágábban is eladhatók, mint egyben. A szakértők szerint egy 30 ezer dolláros autó alkatrészei akár 80 ezer dollárt is megérnek.

A rendőrségi szakértők szerint a legnagyobb probléma az, hogy a tolvajok döntő többsége ismeri az összes riasztó és lopásgátló működési elvét, valamint azt a módszert, amellyel azok kijátszhatók. A GPS navigációt alkalmazó riasztót például a szakértők szerint könnyedén le fogják árnyékolni a tolvajok, így az autó holléte nem derül ki.

Ennek ellenére mégsem lehet azt mondani, hogy a riasztók használata értelmetlen lenne. Ha csak a tolvajok 10%-át elriasztja egy-egy riasztó, már megérte a beruházás, arról nem is beszélve, hogy egy riasztó nélküli értékes autó csak fokozza a tolvaj késztetését, hogy ellopja az azt.

Listázás a fórumban