Forza Horizon 5

Forza Horizon 5

2021. november 21. 12:27, Vasárnap
Kiadó: Xbox Game Studios
Fejlesztő: Playground Games
Honlap

Rendszerkövetelmények:
Minimum: Intel i5-4460 vagy AMD Ryzen 3 1200, 8 GB RAM, NVidia GTX 970 vagy AMD RX 470, DirectX 12, 110 GB szabad hely
Ajánlott: Intel i5-8400 vagy erősebb/AMD Ryzen 5 1500X vagy erősebb, 16 GB RAM vagy több, NVidia GTX 1070 vagy erősebb/AMD RX 590 vagy erősebb, 110 GB szabad hely
A játék offline módban is játszható, csak az internetet igénylő tartalmak nem lesznek elérhetők.
Hasonló játékok: The Crew 2, Need for Speed Heat, Test Drive Unlimited
Kategória: MMO, open-world, verseny, sport

A Forza Horizon egy közkedvelt arcade autóversenyzős „MMO”, amely most az ötödik rész alkalmával igazán a következő generációba lépett. Nem csak grafikai szempontból, de a hang és a mechanika terén is. A magasabb szintű kiadásokat vásárlók már pár nappal hamarabb elkezdhették a játékot, és a hivatalos kiadás után Phil Spencer közölte, hogy ez a játék volt az eddigi legnagyobb Xbox Game Studios-megjelenés. Ez nagyrészt annak is köszönhető, hogy a standard kiadás az első napon a Game Pass keretein belül konzolon és PC-n is elérhető lett.

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

A negyedik részt alapul véve a folytatás igazából „ugyanaz, csak több”. Ez most kivételesen semmilyen negatív töltetet nem hordoz magában. Egy kiváló alapról beszélünk, amelyet minden aspektusában továbbgondoltak a készítők, és beleadtak 110%-ot az elkészítésbe. Vannak viszont továbbra is olyan elemei, amelyek még mindig furcsák, oda nem illőnek tűnnek. Kezdjük rögtön a legfontosabb dologgal, az autókkal. A kiadás pillanatában 534 autó közül választhatunk. Ez természetesen fizetős DLC-k formájában az előd mintájára biztosan tovább duzzad majd. Ha játszottunk a készítők más játékaival, akkor most is kaphatunk hűségjutalomként autókat. Például a Horizon 4 révén egy 2018 McLaren Senna kerül a garázsunkba, ami egy kiemelkedően jó kezdőautó.

Lehetőségünk van itt is az aukciós házat használni, ahol licitálhatunk, vagy kivásárolhatunk autókat. Sajnos ez az egyik furcsaság, amit fentebb említettem, és továbbra is nehézkesen működik. Sokszor hibába ütközik a licit megtétele, vagy csak szimplán az UI hibájából már le van zárva az aukció, de nem frissül be időben. Ennél jobb dolog az autó elajándékozása, amivel küldhetünk másoknak egy új autót. Tegyük fel, van két ugyanolyan autónk. Ekkor elajándékozva az egyiket meglephetünk vele valakit. Azt is beállíthatjuk, hogy a fogadó félnek például új játékosnak kell lennie, így biztos, hogy a segítségére lesz a jutalom.

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

Az alap játékmenet most sem változott sokat. Egy mutatós versennyel indulunk a Horizon fesztiválterületre, ahol van időnk nyugodtan beállítgatni az irányításokat és a rásegítéseket, mert igazából ezt a versenyt nem tudjuk elbukni. A kezdőautó választása után (amelyiket nem választottuk ki, attól függetlenül bekerül a garázsba) elkezdhetjük az első nagyobb történetalapú küldetést, majd megnyílik számunkra az egész világ. Innentől szabadon választhatunk versenyeket vagy a kihíváskártyákon alapuló Horizon Super7 módot. Ezekkel szép lassan felszintezzük magunkat, és elismeréseket szerezve megnyitunk újabb részeket a történetből.

Ez utóbbi most kategóriákra van osztva, így valamilyen szinten lesz beleszólásunk abba, hogy a leginkább érdekes kategóriákat játsszuk le elsőnek. A másik furcsaság is ehhez köthető. Valamiért ezt a saját karakterrendszert (drivatar) továbbra is nagyon erőltetik, de lényegi fejlődés továbbra sem érzékelhető benne. A karakterek a beszélgetések során továbbra is üres tekintettel bámulnak egymásra, miközben néha mutogatnak. A fő, Horizon fesztiválhoz kapcsolódó történetrészek esetén azért kifinomultabb animációk láthatók, ezért sajnálatos, hogy a „kisebb” átvezetőkbe ebből nem került be semmi.

A negyedik részben sem volt túl nehéz szinteket szerezni, de most annyira sok minden ad már valamilyen növekedést, hogy szinte csak kapkodjuk a fejünket. Szinte bármit csinálhatunk a játékban, az valamilyen előrehaladást eredményez. A szintlépések fix pörgetést adnak minden alkalommal, amelyek segítenek, hogy a pénztárcánk és az autókollekciónk gyarapodjon. Ezenfelül néhány elismerés konkrét jutalommal is rendelkezik. Például „Az első néhány mérföld” nevű elismerés egy eposzi minőségű Ford Focus RS autót ad jutalomként. Lehetőleg ne feledkezzünk meg az elfogadásukról, miután megszereztük őket, különben csak a pontokat kapjuk meg utánuk, de a jutalmat nem. Az Autós kiválósági rendszer is megmaradt.

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

A multiplayeres lehetőségekből most nem lesz hiány. Az egyik legegyszerűbb többjátékosos tevékenység az Arcade, amely a kezdetekor figyelmeztetést küld a játékosoknak, és a helyszínre vezetve különböző feladatokat kell teljesíteni a megadott zónán és időlimiten belül. Például megadott időn belül kell az összes játékosnak elérni egy bizonyos számú rombolási trükköt. Ez kezdő játékosként jó löketet jelenthet XP- és pénzszerzésre. Készíthetünk konvojokat is, ami a játék partyrendszere. 11 fős csapatokat hozhatunk létre, így a versenyeket velük együtt indíthatjuk (AI vagy random játékosok helyett).

Létrehozhatunk egyéni versenyeket, amelyhez egy pályakészítőt is kapunk (nem kell túlgondolni, de számos egyedi lehelyezhető elem áll rendelkezésünkre). Itt lehetőségünk van a cél meghatározására és a szezon/időjárás/napszak/használható kameraállás beállítására. Az így elkészült versenyt természetesen nekünk egyszer teljesíteni kell, ezáltal validálva, hogy egyáltalán teljesíthető, és az általunk beállított idő és pontszám lesz megadva célnak. Ezek kártyákban lesznek tárolva, amelyeket más játékosok teljesíthetnek és értékelhetnek, ha a Horizon Super7 mód véletlenszerűen kihúzza nekik.

Mivel továbbra is tombol a Battle Royale-őrület, így ahogy a negyedik részben, itt is elérhető az Eliminator mód. Ez lényegében egy autóversenyre átalakított variánsa az alapkoncepciónak. Mindenki egy alap gyenge autóval kezd, majd 1v1 sprintek keretében ejtik ki a játékosok egymást. Az open-world terület folyamatosan zsugorodik, és aki utoljára marad talpon, az a győztes. Nagyon furcsának tűnik a koncepció, de adrenalinpumpáló tud lenni a vége felé.

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

Grafika: Grafikailag elmondható, hogy ahogyan a negyedik rész is, a mostani is magasra tette a lécet az open-world autós játékok számára, és ez valószínűleg évekre így is marad. Sikerült olyan szinten optimalizálni a játékot, hogy a gyengébb hardvereken is látványos képet tudunk előállítani. Az automatikus kalibráció is sikeresen lövi be a számunkra a legjobb, de stabil beállításokat. Egyúttal azt is lehetővé teszi, hogy az erősebb konfigurációk a maximumot is kifacsarják a rendszerükből.

Azt kell mondjam, hogy ugyan elérhető a Ray Tracing a játékban, de nem feltétlen kapunk sokkal rosszabb eredményt, ha nem használjuk, vagy nem érhető el a kártyánkon. Megfelelően magas grafikai beállítások mellett közel azonos képet kapunk RTX nélkül is. Viszont egyértelműen érezhető a hiánya, ha a garázsban forgatjuk az autót, és a visszapillantóra nézünk. A környezet hihetetlenül részletes, és nem csak egy autós játékhoz képest. A készítők jelentése alapján csupán a skybox elkészítése több mint 400 órányi fotózás és 75 TB-nyi adat felhasználását igényelte.

Kezelőfelület, irányíthatóság: Az interfész megmaradt a csempés elrendezésnél. Valamivel egyszerűbben navigálható, mint az előd, de a főbb menük azonosak. A kiosztás módosítható, és billentyűzetet használva is megbízható kormányzást tudunk igénybe venni. A negyedik részhez képest bővült a támogatott kormányok száma is. Sajnos PC-n van egy „controller disconnect” hiba, ami folyamatosan eldobálja a kapcsolatot a kormánnyal. Jelenleg a trükkös játékosok találtak két megoldást, ami működik (egy külső program és egy billentyűt lenyomva tartós trükk), de hivatalos javítást egy héten belül ígértek a készítők. Gamepad használata esetén ilyen probléma nem fordult elő.

Játszhatóság: A Microsoft az utóbbi időkben nagyon ráugrott a kisegítő lehetőségek kérdésére, és eléggé élen járó megoldásokat raktak a mostani részbe. Színtévesztő játékosok számára különféle előbeállítások választhatók. A feliratok mérete egészen hatalmasra felnagyítható. Hangalapú csevegést használva lehetőség van begépelni üzeneteket, amelyeket felolvas a gép a többieknek. Offline módban 100-ról egészen 40-ig csökkenthető a játék sebessége, így azoknak, akik igénylik, több idejük van reagálni bizonyos dolgokra ebben az állítható slow motion módban. Mivel többjátékosos módban nem használható, így kompetitív előny nem származik belőle. A legnagyobb újítás az a hamarosan várható jelnyelvi tolmács lehetősége. A játékban található videók alatt lesz használható ez a funkció.

Intelligencia, nehézség: A nehézség továbbra is egy széles skálán állítható, hogy mindenki megtalálja a saját magának megfelelő kihívást. A szimulátortól egészen a könnyed arcade vezetésig állítható opciókkal találkozunk. Természetesen, akik a nehezebb fokozatokat választják, azok számára százalékos bónusz jár, amely kompenzálja a szintbeli különbséget. Az ellenfeleink képességei szintén állíthatóak, de csak az igazán szadistáknak ajánlott a legmagasabb fokozatot használni. A „rubber banding” nevű késési effekt annyira durván nem érezhető, mint korábban, de egyértelműen megvan. A legyőzhetetlen fokozaton pedig hihetetlenül komoly konkurenciával kell szembesülnünk. Itt ténylegesen hűek voltak a készítők a nehézségi fok elnevezéséhez.

Hangok, zene: A zenei felhozatal most is széleskörű. Block Party, Horizon Bass Arena, Horizon Pulse, Hospital Records, Horizon XS és Radio Eterna csatornákra hangolhatunk be vezetés közben. Mindegyik egy-egy irányvonalat képvisel, hogy a nekünk leginkább tetsző zenéket hallgathassuk. Csak néhány előadót megemlítve megtalálható köztük a Beastie Boys, Lil Nas X, Deadmau5, Dua Lipa. Ami mindenképp említésre méltó változás, az a motorhangok minősége. Egyrészt sokkal tisztább, valóságosabb hatást kapunk a néhai porszívószerű búgás helyett. Ez mind külső és belső kameranézet esetén jól érzékelhető. Másrészről pedig az autók alkatrészeinek cserélgetése is hallható különbséget eredményez. Komoly pozitív változás az is, amikor egy nagyobb motort behelyezve egy sokkal öblösebb, erőteljesebb hangzás fogad minket vezetés közben.

Összegzés: Egy gondosan összerakott folytatást kaptunk ismét, amely az elődök által lerakott alapokra építve alkot egy annál sokkal nagyobbat és jobbat. Példát mutat minden hasonló játék számára. A kezdőktől a profi játékosokig mindenki megtalálhatja a saját kihívását. A kisegítő lehetőségek beállításai lehetővé teszik, hogy a lehető legtöbb felhasználó élvezhesse a játékot. A számtalan tennivaló és a játékosok által generált tartalmak nagyon sokáig le fognak kötni bennünket. A Game Pass keretében feltétlenül érdemes kipróbálni.

Listázás a fórumban