A minőségi pozícionáló szolgáltatásokra még várni kell

A minőségi pozícionáló szolgáltatásokra még várni kell

2001. március 16. 06:31, Péntek
"A földrajzi pozíción alapuló alkalmazások lehetnek a mobiltelefon-szolgáltatók új bevételi forrásai, de nem számíthatunk nagy durranásra, legalábbis az elkövezkezendő öt évben nem" - hangoztatta a Sonera Corp alelnöke, Ari Hakala a portugáliai Competitive Telecoms Pricing konferencián.

A finn Sonera elismerten a helymeghatározó rendszerek fejlesztésének élharcosa. "A vállalat 2,3 millió előfizetői mindannyian hozzáférnek az ilyen jellegű szolgáltatásokhoz is" - állítja Hakala, a Sonera Positioning Services divíziójának vezetője mely 2000. során tíz különböző pozícionáló alkalmazást is bemutatott.
A tartózkodási helyen alapuló szolgáltatások a mobilhálózat struktúráját használják fel a helyzet megállapítására: minden antenna külön területet, zónát fed le, így megállapítható, hogy a hívás melyik zónából érkezett. Hakala biztosan állítja, hogy az új szolgáltatások fantasztikusak lesznek, de az időfaktor, a valódi forma és a fogadtatás tekintetében óvatosan nyilatkozik.

"Rendelkezésünkre áll minden ismeret a szolgáltatások kiépítésére és beindítására, de még sok elemző- és fejlesztőmunka van hátra. Tanultunk a WAP esetéből." A WAP, melyet múlt évben zúdítottak a nagyközönségre, a várakozások szerint a PC-s értelemben vett Internetet kellett volna, hogy elhozza a vezeték nélküli készülékekre, így sokaknak csalódást okozott. "Öt év múlva feltehetjük a kérdést: mit kezdjünk a papírral? Minden itt van a telefonunkban!"

A Sonera már futó 'Pointer' alkalmazásai is az adótornyok helyzetét veszik alapul, így az előfizetők például könnyen megtalálhatják a legközelebbi benzinkút helyét, árait. "A 15 legnagyobb finn városból vannak benzinkút-benzinár adataink. A felhasználók az adatbázist WAP-on keresztül érhetik el. A rendszer összeállítja és elküldi a szükséges információkat tartalmazó oldalt."

A személyi- és szabadságjogokkal is tisztában kell lennünk. "Nyomon lehet követni az embereket, tudni lehet hol vannak, és hogy hová tartanak" - hangoztatta Hakala, utalva George Orwell '1984' című regényére, melyben a diktatórikus állam a lakosok minden mozgását figyelte. Egy lehetségesnek tűnő megoldás a személyi adatok és a helyzetinformáció elkülönítése. A kívülállók mindig csak az egyikhez juthatnak majd hozzá, ezzel lehetetlenné válik az azonosítás. "Mi az első kérdésük, ha felhívnak valakit?" - tette fel a kérdést Hakala, majd hozzátette: "az adatok közlését mindig egy engedélynek kell megelőznie."

Caleb Owino, stockholmi Edgecom elemzője más szemszögből is megvizsgálja a helyzetet: "A felhasználók gyakran zavarónak találnak egy szolgáltatást, miután megszerzték azt. A fejlesztés során az új termék általában valami fantasztikus dologként jelenik meg, melyet az ügyfelek szívesen vásárolnak majd. De mikor az ember egy bevásárlóközpontban sétál, megállapítják helyzetét, és már kapja is a közeli boltok reklámüzeneteit, lehet, hogy megváltozik a véleménye. Ezt még senki sem csinálta, tehát nem ismerhetjük a reakciót."

Kapcsolódó linkek

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások