Biológiai fegyverek ellen erősebb immunrendszert

2001. november 10. 03:01, Szombat
Hamarosan megvalósíthatónak tűnik az emberi immunrendszer átmeneti erősítése, mely így fel tudja venni a harcot számos kórral, beleértve a biológiai fegyverként újra felszínre kerülő lépfenét is. Az eljárás segítheti az utazók vagy a műtéten átesők szervezetének védelmét, akárcsak a biológiai fegyverek kockázatának kitett munkásokat és katonákat.

Az eljárás az emberi és a bakteriológiai DNS közti különbségeken alapul. Az emberben, amikor a citozin és guanin együtt jelenik meg, a citozin általában metil csoportot hordoz. A baktériumok esetében ez nem áll fent. Így amikor az a gerincesek immunrendszere találkozik egy "CpG" sorozattal, ami metil nélküli citozint és guanint tartalmaz, az azonnal egy általános ellenálló reakciót fejt ki, védelmet nyújtva a baktériummal és más kórokozókkal szemben. Számos csoport dolgozik szintetikus CpG-k kifejlesztésén, ami kiváltja ezt a reakciót, egyes tanulmányokhoz már most nagy reményeket fűznek. Mivel a reakció gyors és általános, így a baktériumok széles körével veheti fel a harcot, vagy olyan rendellenességeken segíthet, melyekre a gyógyszerek hatástalanok.

Dennis Klinman, az Egyesült Államok Élelmezési és Gyógyászati Minisztériuma számára írt munkájában bemutatja, hogyan védik meg ezek a szekvenciák az egereket a lépfenétől. Más tanulmányok, szintén egerek esetében bizonyították, hogy a CpG olyan lehetséges biológiai fegyverek ellen is védelmet nyújt, mint az ebola vagy a tularémia. A szekvenciák használhatók paraziták okozta megbetegedéseknél is, melyek az utazókat vagy a katonákat támadhatják, ilyen a malária. A tanulmányok szerint a CpG megnöveli az immunreakciókat és csökkenti a kórokozók korai kialakulását és újratermelődését.

"Meg vagyok győződve, hogy ezek a dolgok már majdnem készek a bemutatásra" - mondta Robert Seder, a Nemzeti Egészségügyi Intézet kutatója, aki maga is végez CpG kísérleteket egereken. "Emberek esetében óvatosan kell bánnunk az eljárással" - figyelmeztet. Emberi sejteken végzett kísérletek arra utalnak, hogy a CpG kiváltja a velünk született immunreakciókat, azonban a klinikai tesztek még váratnak magukra. Ennek ellenére már több okból is ki lett próbálva embereken. Olyan cégek, mint a massachusetts-i Coley Pharmaceuticals már próbálkozott a CpG alkalmazásával, segédanyagként - ami olyan anyag, melyet vakcinákhoz adnak az immunreakció fokozására.

A kísérletek eddig nem mutattak komolyabb ártalmas reakciót, mondta Patricia Dimond szóvivő. Más csoportok az asztmát próbálják leküzdeni ezzel a módszerrel. Dimond nem nyilatkozott arról, hogy a Coley szándékszik-e használni a CpG-t mint védőszert. A cég vezető tudományos munkatársa, Arthur Krieg régebben elmondta, a CpG DNS "nagyon hatásos módja lehet a test természetes védekezési mechanizmusának aktiválására, ami ezáltal széleskörű védelmet nyújthat a biológiai hadviselés ellen."