Jelentés a frontról

Jelentés a frontról

2002. szeptember 4. 08:16, Szerda


A konzolok már Magyarországon is széleskörüen elterjedtek, és már itthon is kérdés, mit hoz a jövő a játékpiac területén. Két év alatt fórumunk legnagyobb topicává nőtte ki magát a "A Pc-s játékoknak leáldozott!", és mára már a fanatikus PC-sek is elismerik a konzolok szerepét. De vajon tényleg eldőlt a háború?

Ha bemegyünk egy szoftverboltba egyértelműnek tünhet a helyzet. A PC-s játékok többsége újrakiadás, arany változat vagy a régebbi játékok gyűjteményes, díszdobozos kiadása. Új címeket nagyon keveset találhatunk a konzolos részhez képest. Nyárvége lévén ugyan ez természetesnek tekinthető, hiszen az uborkaszezon főként fejlesztéssel telik, a programozók gőzerővel dolgoznak, hogy a karácsonyi piacra már megjelenhessenek a játékok. A hardverpiac visszaesése is kihatott a számítógépboltokra, mivel az emberek már jóideje nem cserélnek olyan sűrűn hardvert, mint tették azt régen. Ezt figyelembe véve is hatalmas a különbség a burjánzó konzol-, és konzoljátékpiac és a visszaeső számítógépeladások, és a konzoljátékok példányszámával köszönöviszonyban sem lévő PC-s ipar között. De mielőtt kitekintenénk a jövőre, nézzük meg a mélyebben húzodó okokat, hogyan és miért jutottunk el idáig.

A két játékpiac között egyértelmű választóvonalat lehet húzni: A személyi számítógépekre szánt játékok valósidejű stratégiák, szerepjátékok, FPS-ek és egyéb szimulációk, mint például a The Sims, míg a konzolosok arcade (lövöldözős), 3D platformjáték, akció-logikai vagy autóverseny. Egyetlen közös pontnak a sportjátékok tekinthetők, de ennél is több választási lehetőség van konzolon, a kalandjáték pedig - hol vannak már a régi Sierra-féle Quest sorozatok - ritkaság mindkét térfélen.

Mi lehet ennek az oka? Elsőként, a beviteli eszköz különbözősége. A billentyűzet-egér páros jóval nagyobb szabadságot, és bonyolultsági fokot biztosít, mint a konzolok gamepad-je. Másodsorban, a konzolok által használt tévéképernyő felbontása jóval kisebb a számítógépmonitorokénál, ezáltal a játékokban kevesebb részlet jelentíthető meg. Harmadrészt, a konzolokban csak most jelentek meg a merevlemezek és az online játéklehetőségek, ezáltal a játékosok igen nehezen tudták cserélgetni egymás között a kimentett állásokat, vagy más ötleteket. Végül, de nem utolsósorban, van egy igen elterjedt szemlélet az emberek (és a játékfejlesztők!) között, miszerint a konzoljátékosok kisebb komplexitásra, egyszerűbb játékokra vágynak, mint PC-s társaik. Mindezen okokat figyelembe véve, el tudná képzelni bárki is hogy pl. a Neverwinter Nights megjelenjen konzolon, vagy egy egyszerű konzoljáték sikeres lenne PC-n?

Mindezek mellett, a konzol sokkal inkább szociális eszköz, társaságok gyülnek össze a nappalikban a tévéképernyők előtt, míg a számítógépek inkább elszigetelik az embereket egymástól; sokkal inkább jellemző, hogy az ember ül a sötét szobában, csak a monitor fénye pislákol... Ki nem bosszankodott még, mikor megzavarták többórás elmerült játék közben? Ugyan fel lehet hozni ellenpéldaként az online multiplayer játékokat, de azért valljuk be, teljesen más a személyes kapcsolat, mint a netes játék.

A játékok többsége tehát csak egy platformon jelenik meg; ha mindkét tipust kedveljük, csak egyetlen választásunk marad: több gépet is vásárolni. Persze ehhez tekintve a piac bővülését - PC, PS2, GameCube, Xbox - milliomosnak kellenne lennünk. Pár éve még egészen másképp néztek ki a dolgok, egyértelműen a PC volt az egyeduralkodó, a virtuális szórakoztatás királya. Minden játék megjelent rá (még a régi C64 és Amiga sikerek is). Ha IBM kompatibilis gépünk volt, szinte biztosak lehettünk benne hogy mi is élvezhetjük otthon. Mivel az új processzorok megjelenése sem kéthavonta történt, mint napjainkban, bővítéskor messze nem kellett mindent újra lecserélni, csak pár alkatrészt. Ma már PC-sként messze nem érezheted magad a szórakoztatóipar fókuszában, ma már nem te vagy a célcsoport.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások