A jövő elektronikus autója

A jövő elektronikus autója

2004. október 25. 00:08, Hétfő
John Heywood, az MIT autómérnöki karának vezetője szerint a következő évtizedben az alábbi változásokra lehet számítani:
  • A biztonsági rendszerek a passzív védelemről (mint a légzsák) az aktív irányba mozdulnak el, azaz a fedélzeti számítógép a kamerák és a radarok információit elemezve vészhelyzet esetén a vezérlést is átveszi. "Már légzsákokat helyeztünk mindenhova, ahova csak lehet" - mondta John Weiner, a Toyota termékmenedzsere. "Öt év múlva az autók már be is fognak avatkozni a balesetek elkerülésére."
  • A slusszkulcs eltűnik, és általánossá válik a bankkártyához hasonló indítókártya. Ez már ma is megtalálható a drágább típusokban.
  • A műszerfalon lévő kijelző navigációs rendszere a GPS-re támaszkodva nemcsak az autó helyzetét közli, hanem helyi információkkal is szolgál, ezenkívül a nálunk lévő hordozható berendezésekkel (laptop, mobiltelefon) interaktívan tartja a kapcsolatot.
  • Minden autóban lesz Wi-Fi kapcsolat, azaz lekérhetjük az időjárásjelentést, vagy a fontos híreket. A benzinkutaknál és az éttermekben alapkövetelmény lesz az internetkapcsolat lehetősége.
  • Az információáramlás kétirányú, azaz az autógyártók és forgalmazók is információkat gyűjtenek, és megjelenik a távoli diagnosztika lehetősége, azaz várhatóan kevesebbszer fordul elő hogy az útpadkán kell a szerelőre várnunk.
  • 15 éven belül 10-15 kamera fog segíteni a holtterek figyelésében, a szűk helyeken való manőverezésben.
  • Az eszközszám és az áramfelvétel növekedésével a 12 voltos rendszer nem bírja tartani a lépést, mindenképpen növelésre szorul.
  • A ma még csak luxusautókban megtalálható hangvezérlés hétköznapivá válik.
  • Az autók menettulajdonságai nagyban módosíthatóak lesznek, azaz eldönthetjük hogyan viselkedjen az úton: sportosan vagy luxusjárgány módjára.


    A kerekekben a belső légnyomást érzékelő szenzorok lesznek

    Persze ezek a változások országonként eltérő időpontokban jelennek meg, nemcsak gazdasági, hanem kultúrális és földrajzi okokból is. Például hiába jó egy biztonsági rendszer, a gyártók az Egyesült Államokban az esetlegesen hibás működés miatti perektől félve csak kipróbált rendszereket mernek bevezetni. Jól mutatja ezt az elektronikus menetstabilizáló esete: a Bosch adatai szerint Németországban az újonnan eladott modellek felében, Franciaországban 20%-ánál, Olaszországban 12%, az Egyesült Államokban pedig az autók mindössze 5%-ában található meg.

    A vezetéknélküli kapcsolat megjelenése olcsó lehetőséget biztosít a hozzáadott szolgáltatások növelésére. Jó példa erre egy német rendszer, ahol egy számítógépes forgalomfigyelő automata adatai az ülésből is lekérhetők, elkerülve a dugókat. De a híreken, e-mailezésen kivül az igazi áttörés az autók egymás közötti kommunikációjának megjelenése lesz. A fedélzeti számítógépek nem egy központtal, hanem a többi erre képes járművel is kapcsolatot tudnak teremteni, például egy baleset esetén a környező autókkal közölve a dolog tényét, riasztva azok vezetőit, melyet természetesen azok is továbbadnak a saját hatókörükben. Ezáltal kiküszöbölhetőek lennének a látási viszonyok romlása (pl. köd, eső) miatti tömegszerencsétlenségek.


    Japánban a Honda Inspire tartozékaként 2-3000 dollárért kapható egy ütközéselhárító rendszer, ami figyelmezteti a vezetőt a fehér vonal átlépésekor, és radarja figyeli az autó előtt lévő utat. Egy potenciális karambolnál jelzőfénnyel riaszt, megkezdi a fékezést, és akár vészmegállásra is képes. Ezt a rendszert azonban nem lehet mindenhol bevezetni. Michael Lembke, az Audi marketingigazgatója már tesztelte a rendszert, de számos apróság miatt más piacokon elfogadhatatlan lenne: az útjelzések Japánban teljesen egységesek, és az északi országokban kemény havazás esetén nem is láthatóak.

  • Listázás a fórumban 
    Adatvédelmi beállítások