A nyár nagy sikerei II. - Hollywood meglepetései

A nyár nagy sikerei II. - Hollywood meglepetései

2005. augusztus 25. 01:36, Csütörtök
2005 nyara a nagyköltségvetésű filmek helyett egy olcsó vígjátéktól és egy francia dokumentumfilmtől hangos. Ha a bevételeket vizsgáljuk - nem véletlenül.

A sikereket továbbra is műfajok szerinti bontásban vizsgálva a horrorok kerülnek sorra. Az ijesztgetős műfajban Rob Zombie megrendezte a House of 1000 Corpses c. horrorjának második részét a Devil's Rejects-et, ami az pármilliós alig költségvetése ellenére túlszárnyalta az előd 12 milliós bevételét és nemsokára a 17 milliót is eléri. Ez a mozis hardcore horror műfajban remek teljesítménynek számít és nem sokkal maradt el a Holtak földjétől, ami nagyobb bevétele ellenére mégis bukásnak tekinthető. Természetesen mivel erősen rétegműfajról van szó, így kevéssé valószínű, hogy Zombie nemzombi filmje bekerül a hazai mozikba, de reménykedni lehet, hogy az egyik kisebb forgalmazó felkarolja, hogy kielégítse vele a texasi láncfűrészes odaadó híveit.

A thriller-horror tinisebb műfajának két nyári sikere a csütörtökön nálunk is bemutatásra kerülő "A titkok kulcsa" (Skeleton Key) és a Wes Craven-féle Éjszakai járat (Red Eye - magyar premier: szeptember 8-án) volt/van - mindkét alacsony költségvetésű film 50-60 millió dollár felé tendáló bevétele jó teljesítménynek számít a műfajban. Mindkét film erőssége az volt, hogy amellett, hogy a műfajnak megfelelően sok lány csábult moziba a fiúk is megkapták a maguk vizuális napi betevőjét, hiszen Kate Hudson (Titkok kulcsa) és Rachel McAdams (Éjszakai járat) a két thriller-horror főszereplője.

Klikk ide! Klikk ide!

A nem nagy durranásnak szánt (értsd közepes költségvetésű) akciófilmek közül egyértelműen az Unleashed-et, Jet Li új filmjét érdemes kiemelni, melynek behozott 24 millió dollárja jó eredmény. Bár annak tükrében, hogy a John Singleton (Shaft, Halálosabb iramban) által rendezett Négy tesó (Four Brothers) kőkemény feka bosszú-akciófilm (Mark Wahlberg-gel, Tyrese és André 3000 főszereplésével) 3 nap alatt hozott ennyit, talán már nem is tűnik olyan jónak. A Négy tesó idehaza szeptember 22-én várható - a bemutatója éppen egy hétre esik a Szállító második részének premierjével...

A vígjátékok közül magasan kiemelkedett a 40 millió dolláros költségvetésből leforgatott Wedding Crashers, mely hozzánk csak szeptember 29-én ér el Ünneprontók ünnepe címmel. A Vince Vaughn és Owen Wilson által főszerepelt film bevétele megállíthatatlanul közelít a 200 millió amerikai dollár felé, ami egy speciális effektek, igazán nagy nevek és minden egyéb előzmények nélküli filmtől óriási eredmény, pláne ha összehasonítjuk a 82 millió dollárból forgatott Csontdaráló (Longest Yard) ugyancsak kiemelkedő, de Adam Sandler-től minimálisan elvárható 157 millió dolláros amerikai bevétellel.

Klikk ide! Klikk ide!

A két nagy siker mellett szerényebben, de az elvárásokhoz képest nagyon jó teljesített a Jennifer Lopez-féle Anyád napja, mely 82 milliós bevételével simán lenyomta Nicole Kidman és Will Ferrell Földreszállt boszorkányát (Bewitched - 62 millió) és a Hazárd megye lordjainak balul sikerült mozis feldolgozását (Dukes of Hazzard - várhatóan 80 millió - magyar premier: október 13-án).

A Wedding Crashers mellett az idei nyáron Luc Jacquet és March of the Penguins című dokumentumfilmje rázta meg legjobban az amerikai mozikat, hiszen az angolul Morgan Freeman narrációjával vetített film bevételeit (és a mozik számát) szinte hétről-hétre folyamatosan növelve eljutott a 48 millió dolláros hozamig úgy, hogy közben a premier heti 4 mozi helyett már 2102-ben vetítik a filmet. Az előrejelzések szerint ha hasonlóan alacsony mértékben csökken a film heti bevétele, akkor akár a 80-100 milliós határt is elérheti, ami minden kétséget kizárólag óriási teljesítmény lenne.

A March of the Penguins mindenesetre már így is minden idők második legsikeresebb dokumentumfilmje Amerikában, hiszen az eddigi második helyezett, Michael Moore-féle Kóla, puska, sültkrumplit és annak 21,5 millió dolláros bevételét taszította le az ezüstös helyről. Az első helyezett, ugyancsak Moore-film Fahrenheit 9/11 119 milliós USA-bevételét egyelőre még nem fenyegeti a francia természetfilm, melynek rendezőjét még azzal is megvádolták, hogy élethű pingvinrobotok segítségével készítette el művét.

Klikk ide! Klikk ide!

Egyébként a hagyományokat tekintve nem is olyan meglepő a francia természet-dokumentumfilm sikere, hiszen minden mozibajáró emlékezhet Claude Nuridsany és Marie Pérennou Mikrokozmosz - Füvek népe című filmjére, ami anno 2001-ben a tengerentúlom 1,5 millió dollár bevételt hozott. A páros a 2004-es Genezis című dokumentumfilmjét szeptember 8-án mutatják be Magyarországon. 2003-ban újabb francia tűnt fel a láthatáron név szerint Jacques Perrin, akinek a Vándormadarak című hihetetlenül látványos filmje Amerikában 11 millió, a világ többi részén még 20 millió dollárt hozott.

Ennyit hát a sikerekről és bukásokról, legközelebb ismét filmkritikák jönnek és majd egy nyári magyar helyzetelemzés, hiszen talán nem meglepő, de a hazai moziba járási szokások teljes mértékben elütnek az amerikaitól - ami talán nem is olyan nagy baj.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások