Az MTE szerint fontosak a gyerekeknek szóló tartalmak

Az MTE szerint fontosak a gyerekeknek szóló tartalmak

2006. november 10. 17:41, Péntek
Felmérések szerint a felhasználók jelentős része a televíziós főműsoridőben internetezik, s a 19 év alattiak - ha van választási lehetőségük - inkább az internetet választják.

Mindez azt jelzi, hogy az internetes tartalomszolgáltatóknak hatalmas a felelősségük a felnövekvő generációk internetes szokásainak kialakításában, ezért az eddiginél is nagyobb hangsúlyt kellene fektetni arra, hogy minél több értékes, gyermekeknek szánt magyar nyelvű tartalom legyen elérhető a világhálón - hangzott el a Magyarországi Tartalomszolgáltatók Egyesülete (MTE) által szervezett, "Az internet bűvölete, a bontakozó gyermeki lélek" címmel tartott kerekasztal-beszélgetésen.

Az MTE emellett fontosnak tartja az állami és piaci szereplők közös fellépését és a hatékony önszabályozást. "Az elő fontos lépés a tartalomfejlesztésben, hogy elvégezzünk egy átfogó kutatást az igények felmérésére a gyermekek és a fiatalok körében" - mondta el vitaindítójában Pintér Róbert, az MTE elnökségi tagja.

Vince András, a Kidpix.hu munkatársa elmondta, hogy azért is fontos lenne egy ilyen kutatás, mert az a tapasztalat, hogy a gyermekeket nem tekintik fogyasztóknak, a számukra készülő tartalmakkal is inkább a szülőket próbálják elérni. Szerinte a tartalomszolgáltatók szempontjából is fontos lenne tájékozódni arról, hogy mit szeretnének a gyermekek az interneten.

A kiskorúak biztonságos internet-használatát semmilyen szabályozás nem tudja önmagában garantálni, annak legfontosabb feltétele a tudatos szülői-nevelői irányítás, a megszerzett felhasználói tapasztalat átadása családi és iskolai közösségekben - hangzott el a kerekasztal-beszélgetésen.

Szalay Sándor, az Informatika és Számítástechnika Tanárok Egyesületének elnöke szerint egyelőre meglehetősen nehéz feladat a pedagógusok bevonása, de komoly erőfeszítéseket tesznek érte. A legégetőbb feladat egy olyan tájékoztatási és oktatási rendszer kialakítása lenne, amely irányt mutat az iskolai internet-használatot illetően. Szalay szerint nem alakult még ki a tanárok természeteses viszonya az internethez és annak aktív tanórai használatához.

Ennek oka Szalay szerint elsősorban pénzügyi, hiszen sokan úgy érzik, a meglévő gépparkra fokozottan kell ügyelni. Ráadásul egyes intézményekben sokáig a szélessávú internet sem volt megfelelő módon elérhető, és esetenként ez még ma is problémát jelent.

Az iskolák viszonya az internethez és annak használatához persze nemcsak a pedagógusokon, hanem a szülőkön is múlik. Csenki Laura pszichológus elmondta, hogy elsősorban a szülőkkel találkozik, és a problémák, amelyekkel felkeresik, már túlzott internet-használatot jelentik. A szülő gyakran nem érti, hogy mivel foglalkozik a gyermeke, nem is meri megkérdezni, hiszen úgy érzi, ez csorbítaná a szülői tekintélyét. Ebből a szempontból is fontos lenne a tájékoztatás és a tudatformálás, a pozitív oldal hangsúlyozása.

Fontos lenne a szülő jelenléte az iskolai informatika oktatásban is, hogy az internet előnyeit együtt ismerjék meg, és ne tekintsék a számítógépet, internetet "elektronikus póráznak".

Solymár Károly a GKM Infokommunikációs és e-Gazdasági Főosztályának munkatársa is elengedhetetlennek tartja a tájékoztatást és az oktatást, mint mondta, természetes, hogy az állami szférának ki kell állnia a tájékoztatás és a határozott kommunikáció mellett, ehhez azonban fontos, hogy - a civil szféra bevonásával - azonosítani tudjuk azokat a kommunikációs formákat, amelyekkel a leghatékonyabban megszólíthatjuk a szülőket, a pedagógusokat, vagy éppen a gyermekeket - olvasható a Magyarországi Tartalomszolgáltatók Egyesülete pénteki közleményében.

Kapcsolódó linkek

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások