Hollywood a három dimenzióban látja a jövőt

Hollywood a három dimenzióban látja a jövőt

2007. március 28. 02:09, Szerda
Sokáig csak a másodosztályú filmekhez és az eldobható műanyag szemüvegekhez kötődött a háromdimenziós mozi, a hollywoodi stúdiók azonban újra felfedezik a technikát, olyannyira, hogy egyesek ebben látják a filmipar új sikerkorszakának titkát.

A háromdimenziós (3D) technikával felvett és vetített filmeket a nagy filmgyártók évekig csak múló hóbortnak tartották, ez a szemlélet azonban már a múlté. A 3D-filmeket bemutatni képes amerikai filmszínházak száma az utóbbi három évben megháromszorozódott, elérte a 700-at. A várakozások szerint a tendencia folytatódik, számuk 2009-ig 3000-re növekszik, ami az összes mozi mintegy 10 százalékát fogja kitenni. A 3D-élményhez még mindig szemüvegben kell a nézőnek végigülni az előadást, jóllehet a térlátást biztosító mai szemüvegek inkább hasonlítanak a divatos napszemüvegekre, semmint a 60-as évekbeli kartonpapírból készült ormótlan látóüvegekre.

Az új, könnyű digitális kamerákat használó filmforgatási technika is lökést adott ahhoz, hogy a stúdiók egyre több háromdimenziós mozit készítsenek. De talán valóban csak múló divat maradt volna a 3D-mozi, ha a nagy gyártók nem panaszkodnának arra, hogy a jegyeladások már második éve csökkennek, mégpedig elsősorban az internetes filmletöltések és a DVD-piac bővülése miatt.

Az Oscar-díjas James Cameron, a Titanic és a Terminator 2 rendezője az Avatar című tudományos-fantasztikus filmeposzt 3D-formátumban forgatja, a film a tervek szerint 2009-ben kerül mozikba. A Shrek sorozat mögött álló DreamWorks Animation stúdió bejelentette, hogy 2009-től minden filmjét úgynevezett sztereoszkopikus 3D technológiával fogja készíteni. A Walt Disney háromdimenziós animációs filmje, A Robinson család titka ezen a héten debütál, a Walden Media pedig, amely a The Lion, The Witch and The Wardrobe című akció-kalandjátékot álmodta filmre, 3D változatban tervezi újramesélni Jules Verne klasszikusát, az Utazás a Föld középpontja felé című regényt.

Mint Jim Gianopulos, az Avatart készítő Fox Filmed Entertainment elnöke elmondta: a 3D-technika korábban olyan trükk volt, amellyel ismét nézhetővé varázsoltak elavult filmeket. Ma viszont éppen ellenkező célt szolgálnak, az új moziknak kölcsönöznek egyedülálló élményt, a nézők megdöbbentően életszerű filmet kapnak.

A statisztikák szerint az egyelőre ritka 3D-élményért a nézők sokkal magasabb árat hajlandók fizetni, mint a hagyományos filmekért, ami újabb befektetőket vonzott a filmiparba. A Shamrock - amely Roy Disney-nek, Walt Disney unokafivérének a cége - a múlt héten 50 millió dollárt invesztált a Real D vállalatba, amely háromdimenziós alkotásokra fog specializálódni. Michael Lewisnak, a Real D elnökének az a meggyőződése, hogy a 3D-világ az, amely meg fogja különbözteti az otthoni mozizást a filmszínházak világától, amely visszahozhatja a mozi eltűnőben lévő varázsát.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások