Digitális térképkészítők kulisszatitkai

Digitális térképkészítők kulisszatitkai

2007. április 16. 17:22, Hétfő
Csigatempóban róják a városok és falvak útjait a felmérők. A szakemberek a digitális térképekhez készítenek felvételeket, amelyek nélkül napjainkban számos népszerű szolgáltatás nem működhetne. Világszerte csupán néhány vállalat létezik, amely digitális atlaszokat készít, ilyen például az amerikai Navreq vagy a belga-holland Tele Atlas. A cégek felmérői eddig 850 millió közterületről készítettek felvételeket.

Gudrun Vanlaar és Stijn Vlenaers első ránézésre átlagos turistáknak tűnhetnek, akik a Volkswagen 35 LT típusú lakókocsikukkal utaznak keresztül a vidéken. Az igazán figyelmes járókelők azonban észrevehetik, hogy a lakókocsi nem egy átlagos jármű, oldalán Road Survey felirat van és elől kettő, egyik oldalán egy, míg hátul három kamerával pásztázza a környéket.

A két utas úgynevezett geokutató, akik a Tele Atlas nevű belga-holland vállalat megbízásából járják az utakat immár 20 hónapja, felkeresték már Dániát, Németországot, Portugáliát, Spanyolországot, Olaszországot, Franciaországot és Belgiumot. Vanlaar és Vlenaers minden részletet - legyen szó utcanév- vagy közlekedési táblákról - lefilmeznek. A felvételekből később digitális térképek készülnek, amelyeket aztán a Google, a Microsoft vagy éppen a TomTom vásárol meg a két vállalattól.


A navigációs készülékek korábban még szinte luxuscikkeknek számítottak, ma már azonban szinte bárki számára hozzáférhetők. "Naponta átlagosan 250-700 kilométert teszünk meg" - nyilatkozta a 27 éves Gudrun Vanlaar, aki eredeti végzettsége szerint antropológus. "Amennyiben esik, lassabban kell vezetnünk, mert a képek nem lesznek jó minőségűek" - tette hozzá társa, a 29 éves Stijn Vlenaers, aki kriminológusnak készült. Jelenleg 450 geokutató létezik Európában, közülük 26 van jelenleg úton Norvégiától Gibraltárig.

A lakókocsi belsejében számos eszközt zsúfoltak össze. Az egyik oldalon két számítógép található, amelyek feldolgozzák és 250 gigabájtos merevlemezekre mentik le a képeket. Minden kamera másodpercenként 3 fotót csinál, így kilenc óra alatt több mint félmillió fotó készül el. Ezeket kiegészítik a műholdas helyzetmeghatározási információkkal. Egy merevlemez átlagosan egy hét alatt telik meg. Amikor ez megtörténik, a két fiatalember kiszereli őket, elviszik a legközelebbi postára és elküldik a Tele Atlas központjába, Gentbe. Ott minden fotót minőségi szempontok alapján átvizsgálnak, majd Indiába küldenek, ahol Hyderabadban és Új-Delhiben 600 munkatárs tovább értékeli a képeket, majd digitális térképeket készítenek belőlük.

A munka soha nem ér véget. Az feldolgozott információk 15 százaléka egyetlen év alatt elavul. Az utcákból zsákutcák lesznek, új benzinkutakat vagy épületeket húznak fel. A már kész térképeket ezért naponta frissítik, a navigációs szolgáltatók pedig negyedévente új térképváltozatokat kapnak. A geokutatók az autópályákat és a nagyobb utakat évente, a kisebb utcákat háromévente keresik fel. A Tele Atlas azonban nemcsak az általuk gyűjtött adatokra támaszkodik, hanem felhasználja a műholdas felvételeket és a földhivatalok bejegyzéseit is.

Eddig az Egyesült Államokban a geokutatók 12 millió, Európában pedig 8 millió kilométer utat térképeztek fel. A belga-holland cég digitális térképei jelenleg 64 országban elérhetők, 850 millió közterületről és 20 millió más jellegzetességről (mozik, benzinkutak stb.) tartalmaznak felvételeket. "Az emberek egyre több információt szeretnének megtudni, változnak az atlaszok is, hamarosan már háromdimenziósak lesznek. A kamerákat lézeres készülékek válthatják fel, amelyek még pontosabb távolsági és magassági méréseket tesznek majd lehetővé" - szögezte le Alain De Taeye, a Tele Atlas vezetője.

A jövőbeni navigációs rendszereken az utcák és terek már fotorealisztikus módon jelennek majd meg, így az lesz az ember érzése, mintha a szélvédőn keresztül látná őket.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások