A céges ügyfelek miatt aggódhatnak a mobilcégek

A céges ügyfelek miatt aggódhatnak a mobilcégek

2009. január 12. 09:40, Hétfő
A céges ügyfelek miatt főhet leginkább a feje a három magyarországi mobilcég vezetőinek, elsősorban a vállalatoknál várnak ugyanis - a költségracionalizálások miatt - csökkenő forgalmat. A lakosság számára a mobiltelefon mára a mindennapi élet része lett, ők továbbra sem mondanak le a készülékek használatáról.

A 2009-es üzleti környezet a telekommunikációs szektort is kihívások elé állítja - vallják egybehangzóan a magyarországi mobiltelefon-társaságok vezetői. Beck György, a Vodafone Magyarország vezérigazgatója szerint túl azon, hogy az iparág nem függetlenítheti magát a válság hatásaitól, különböző okokból Magyarország hatványozottan ki van téve a nehéz gazdasági körülményeknek.

Winkler János, a Magyar Telekom (MT) vezérigazgató-helyettese, a lakossági üzletág vezetője szerint a várható recesszió mellett nagy valószínűséggel az újabb mobilszolgáltató megjelenése is nehezíti majd a piacon lévő cégek helyzetét (a hatóság várhatóan még januárban kihirdeti a negyedik mobiltelefon-pályázat eredményét). Ove Fredheim, a Pannon vezérigazgatója pedig úgy látja, teljesítményüket továbbra is a költségek szem előtt tartásával és működésük racionalizálásával tudják növelni.

Beck György szerint a vállalkozások létszámcsökkentése miatt részben mérséklődik a céges forgalom és a készülékvásárlás. A lakossági piacot sem hagyja érintetlenül a válság, de e területen talán mérsékeltebb lesz a költés visszafogása: Beck szerint a mobiltelefónia ma már nem luxuscikk, hanem a mindennapi élet része, így a lakosság továbbra sem mond le a mobiltelefon használatáról. Ezért nem a mobiltávközlés lesz a legnagyobb kárvallottja a válságnak. Nehéz év lesz, a kevesebből kell többet kihozni - fogalmazta meg a 2009-es esztendő szlogenjét, kiemelve, élvezik annak előnyét, hogy egy világcég áll mögöttük. A vezérigazgató elmondta, folytatják a hálózat építését, növelve az átvitel gyorsaságát, mivel szerintük a mobilinternet terén további áttörés várható az idén.

Winkler János várakozásai szerint különböző módon alakul majd az egyes felhasználói szegmensekben az egy előfizetőre jutó bevétel alakulása. Szerinte a felső (havi 12-15 ezer forintos) és az alsó (1800-2200 forintos) szegmensbe tartozók hívási szokásai feltehetően nem változnak: a felső kategória ugyanúgy telefonál és készülékét is folyamatosan cseréli, míg a legszegényebbek ennél kevesebből már nem tudják megúszni a mobiltartást. Winkler szerint az a fő kérdés, hogy mi lesz a középső szegmensben; az bizonyosnak látszik, hogy itt lesz a leglassúbb a készülékcsere.

Az üzleti körben még jelentősebb változások várhatók, de mindezekkel együtt Winkler szerint a távközlési szektor sérülhet a legkevésbé a következő két-három évben. Lát okot bizakodásra is, szerinte a cég tavaly mindent megtett azért, hogy 2009-ben - a tavalyinál jóval nehezebb - piacon is sikeres tudjon maradni. A tavalyi sikerek között a legjelentősebb a T-Home bevezetése volt, az, hogy immár mind vezetékes, mind pedig mobilfelületen három-három szolgáltatást (hang, internet, tv) tudnak nyújtani, s az is a 2008-as esztendő eredménye, hogy a vezetékes területeken hosszú idő után újra versenyképes árakkal tudtak megjelenni.

Ove Fredheim szerint a 2009-es év a mobilszolgáltatások további folyamatos fejlődéséről, azon belül is kiemelten a mobil szélessávról szól majd, ezért továbbra is komoly befektetéseket hajtanak végre mind a lefedettség, mind pedig a kapacitás növelése, valamint a fogyasztói élmény javítására irányuló speciális szolgáltatások (például spamszűrés, vírusvédelem) terén.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások