Shi Lang a kínai flotta legújabb gyöngye

Shi Lang a kínai flotta legújabb gyöngye

2011. augusztus 16. 09:38, Kedd
Kína első repülőgép-hordozója kifutott a tengerre első próbaútjára, a nagyhatalmi erőfitogtatás újabb eszközeként.

Az első kínai repülőgép-hordozó élete a Szovjetunióban kezdődött, mégpedig az 1970-es években. A Szovjetunió haditengerészete igényt formált egy 80 000 tonnás, az amerikai szuper repülőgép-hordozókkal (Enterprise, Nimitz-osztály) egyenrangú típusra. A terv (Projekt 1153 "Orjol") megvalósítása több téren is akadályokba ütközött, elsősorban azzal kapcsolatban, hogy nincs tapasztalatuk sem tervezés, sem építés, sem az üzemeltetés területén, no és persze nem utolsó sorban jelentős erőforrásokat igényelt volna, amiket máshonnan kellett volna elvonni. Így végül úgy döntöttek, hogy egy kisebb méretű, mintegy 67 500 tonnás hordozót építenek, amely hivatalosan "nehéz repülőgép-hordozó rakéta-cirkáló" besorolást kapta.

A besorolás nem volt túlzás, a "kisebb" hordozó a repülőgépek mellett impozáns hajó elleni fegyverzetet hordozott egytucatnyi P-700 "Granit" robotrepülőgép képében, és nem elhanyagolható légvédelmi, illetve tengeralattjáró-elhárító fegyverekkel is el volt látva. Alapjaiban különbözött ez az amerikai (és angol illetve francia) elgondolással, ahol a hordozót mindössze szerény önvédelmi fegyverzettel látták, látják csak el. Ezen kívül a másik fő különbség, hogy az amerikai hordozók gőzkatapulttal voltak felszerelve, amelyek lehetővé tették akár 30 tonnánál is nehezebb repülőgépek indítását.


Festmény az épülő Uljanovszk-egységről. A feltételezések szerint az első "hazai" építésű Kínai hordozó erőteljesen épít a soha el nem készült szovjet hordozó terveire

Az ehhez hasonló elvek mellett kidolgozott nagy méretű szovjet hordozó elképzelését 1983-ban elvetették, de csak azért, hogy egy évvel később némileg átdolgozva Projekt 1143.7 "Uljanovszk" jelzés alatt újraélesszék. 1988-ban az építését is elkezdték, de a Szovjetunió széthullásakor a közel félig kész hajótestet szétbontották.


Festmény az akkor még épülő első orosz hordozóról - a "Leonyid Brezsnyev"-ről

A kisebb hordozó-cirkáló többszöri áttervezés és átépítés után végül 1991-re elkészült. Katapultok helyett síugrósánc-szerűen lett kiképezve az orra, amelyről nekifutással szállhattak fel a repülőgépek. (Ez a megoldás sokkal egyszerűbb, mint a gőzkatapult, ám erősebb hajtóműveket követel a repülőgéptől, illetve a felszállótömeg is korlátozott ezáltal. ) Átadása immár az Orosz Haditengerészetnek történt. Elnevezése a változó politikai erőket követve először Riga, majd Leonyid Brezsnyev, utána Tbiliszi, végül pedig Admiral Kuznyecov lett.

Klikk ide!
Balra a félkész Riga (a későbbi Varjag), jobbra a Kuznyecov, 1991-ben - klikk a nagyobb képért

Ekkor már a vízen ringatózott már a félkész testvérhajója, amit 1985-ben még Riga néven kezdtek építeni, majd 1990-ben átnevezték Varjag-ra. 1992-ig még félszívvel folyt a fedélzetén a munka, ám új gazdája, Ukrajna nem tudta finanszírozni a befejezését, így minden további munkálatot leállítottak. Még ebben az évben kínai tisztviselők és mérnökök nézték meg a hajót, ám az árban nem sikerült megállapodniuk. 1998-ban aukciót hirdettek a rozsdásodó fémhalmaz állapotában lévő hajótestre, amit egy bizonyos hong-kongi illetőségű Chong Lot Travel Agency Ltd. nyert meg, 20 millió dolláros ajánlattal, akik azt állították, hogy Makaó mellett mint kaszinó-hajó akarják majd használni. Ez az ár mintegy két-háromszor volt magasabb, mint egy hasonló méretű hajótest fémhulladékként való megvásárlása.


A HMAS Melbourne utolsó (?) útjára indul, Kínába...

Az ilyen aukciók és az azokra adott ajánlatok nem voltak szokatlanok. Az Ausztrál Haditengerészet 1982-ben vonta ki utolsó repülőgép-hordozóját, a HMAS Melbourne-t, amit egy kínai hajógyár vásárolt meg, hogy ócskavasnak lebontsa. Ez lehetett a kínai repülőgép-hordozó program első lépcsője, a hajót ugyanis miután Kínába vontatták, mérnökök tetőtől - talpig átvizsgálták, mert noha a II. Világháborúban épült, sok hasznos információt lehetett gyűjteni belőle olyannak, aki még sose épített hordozót.




A "Minszk", mint múzeum, szórakoztatópark és hotel

1995-ben és 1996-ban (kisebb kerülőúton) szintén kínai kézbe került két Kijev-osztályú ex-szovjet repülőgép-hordozó (cirkáló), a Kijev és a Minszk amelyekről helyből fel- és leszálló Jak-38 harci gépek is üzemeltek a helikopterek mellett. Ezeket ugyan látványosságként állították ki, de előtte szintén alaposan átvizsgálták őket, viszont láthatóan nem áll szándékukban katonai célra használni többet.


A Varjag 1997-ben egy kémműhold-felvételen. Látható, hogy fosztják meg a fegyverzetétől, fedélzeti rendszereitől és radarjaitól

Még az aukció idején bejelentette Makaó, hogy nem ad engedélyt arra a Chong Lot cégnek, hogy az ország felségvizeire hozza a Varjagot. Persze ennek nem sok jelentősége volt, hiszen egy évvel később Makaó a hajdan kötött megállapodásnak megfelelően portugál fennhatóság alól kínai kézbe került. Még ezzel együtt is szép csavar, hogy Chong Lot cég nem is indult a szerencsejátékok szervezésére való jogosultság megszerzéséhez 2002-ben.

Feltételezhető, hogy sose volt szándékában senkinek sem kaszinóvá alakítani a hajót. Ezt erősíti az is, hogy a Chong Lot a Chinluck cég leányvállalata; egyik cég sem volt ismert, nem rendelkeztek honlappal sem (sem akkor, sem azóta), és a Chinluck vezetője pedig egy leszerelt magas rangú katonatiszt volt, a két cég pedig a Varjag-ügylet után el is tünt a hírekből. Az általános vélekedés szerint a Kínai Népi Haditengerészet áll az egész procedúra mögött a kezdetektől fogva.


A Varjag Isztambul előtt

Akárhogy is történt, a Varjag vontatókötélre lett kötve, és elindult a Fekete-tengeren, ám nem jutott túl messzire: Törökország közölte, hogy nem engedi át a Boszporuszon a kormánylapát és saját meghajtás nélküli hajótestet. "Meglepetésre" a kínai kormány képviselői jelentek meg, és tárgyalásokat kezdtek a törökökkel a probléma megoldására. Hogy pontosan mi volt a megegyezés lényege, arról eltérő nyilatkozatok láttak napvilágot (kétmillió kínai turistától kezdve egymillió dolláros "fájdalomdíjig"), ám néhány hónapos kényszerszünet után, 2001 novemberében a Varjag egy kisebb vontatóhajó flotta kíséretében áthajózott a Boszporuszon.

Klikk ide!
A csupa rozsda Varjag megérkezik Kínába - klikk a nagyobb képért

Egyiptom már keményebb diónak bizonyult. Kerek-perec elutasították azt, hogy a Szuezi-csatornán vonszolják végig a hajót, igaz ebbe az is belejátszhatott, hogy a görög partok közelében a hatalmas hajótest elszabadult, és csak napokkal később sikerült újra vontatókötélre fogni. Ezután viszont meg kellett kerülni egész Afrikát, és így juthattak csak el Kínába. Ott azonban a daliani katonai kikötőbe került kikötésre 627 napos, fél világot megkerülő útja után.


A Varjag 2003-ban Dalianban

Évekig láthatóan nem történt semmi a hajón (természetesen nyilván alaposan átvizsgálták), majd 2005-ben szárazdokkba került. A hajó célja és valódi tulajdonosa ekkor már letagadhatatlan lett: a Kínai Népi Haditengerészet által használt egyen-szürke színre festették le a hajótestet, a felépítmény vörös alapozófestést kapott, majd a fedélzetre került sárga cink-kromát alapozó, erre pedig egy második, csúszásgátló bevonat. Ekkoriban kezdték el Shi Lang (egy XVII. századi kínai admirális, aki meghódította a Tungningi Királyság (a későbbi Tajvan) szigetét 1681-ben) néven nevezni a nyugati sajtóban.

Klikk ide!
A Shi Lang 2007-ben, már lefestve - klikk a nagyobb képért -

A repülőgép-hordozó persze nem ér sokat a fedélzetéről bevethető repülőgépek és helikopterek nélkül, így Kína 2006-ban felvette a kapcsolatot Oroszországgal egy repülőgép-beszerzés kapcsán. Két Szu-33 (eredetileg Szu-27K) repülőgép megvételéről, 12 darab későbbi beszerzéséről, és 36 további opciójáról szóltak a tárgyalások. A Szu-33 a Szu-27 hajófedélzetről üzemeltethető alváltozata, ilyenek szolgálnak az orosz Kuznyecov hordozó fedélzetén is. A tárgyalások hosszú ideig húzódtak, végül azonban nem jutottak megegyezésre.

Klikk ide!
Egy Szu-33 indul a Kuznyecov fedélzetéről - klikk a nagyobb képért

A szóbeszédek szerint a probléma a kínaiak másolásra való hajlama volt, illetve hogy nem tartják be a licencmegállapodásokat maradéktalanul. Az oroszoknak kínos kérdés ez, hiszen egyfelől az egyik legfontosabb ügyfelük Kína, mely tengeralattjáróktól kezdve a légvédelmi rakétarendszereken át a vadászgépekig mindenfélét vásárol tőlük, és akkor még csak a fegyver-kereskedelemről beszéltünk, hiszen nyersanyag (kőolaj, földgáz) terén is fontos partnerei egymásnak.

Csak hogy a legutóbbi példával éljünk, Kína megvette a Szu-27SzK (a Szu-27 butított export változatának) licencgyártási jogát (a kínai légierőben J-11 jelöléssel illetik őket), ám azzal a kitétellel, hogy a hajtóműveket és a radarokat (a gép legdrágább és legfontosabb részelemeit) továbbra is az oroszok szállítják majd, illetve a típust nem fejlesztik tovább saját maguk. (Kína az 1960-as évek óta a mai napig gyárt a MiG-21-esen alapuló gépeket, folyamatosan kicsit átszabva, úgyhogy már alig lehet ráismerni, de azért felfedezhető az eredet.)

Klikk ide!
J-11B-k - klikk a nagyobb képért

Ezt a megállapodást Kína megszegte, mikor a 2000-es évek közepétől a J-11B és BS típusokba kínai hajtómű és radar lett beépítve, továbbá jelentősen modernizált fedélzeti rendszerek kerültek beépítésre - az oroszok azonban nem nagyon tudtak mit tenni a hivatalos tiltakozáson túl.

Klikk ide!
J-15 már tengerészeti-szürke festéssel - klikk a nagyobb képért

Feltehetően azonban a tárgyalások megkezdése előtt is volt már egy "B-terv" a kínaiak tarsolyában. 2001-ben Ukrajnától ugyanis beszerezték a be nem fejezett T-10K-3 prototípust (a T-10K volt a Szu-33-asokat eredményező prototípusok jelölése), és feltehetően ezt is alaposan tanulmányozták, hogy létrehozzák saját gyártású verziójukat. Miután az oroszokkal való megegyezés kútba esett, 2009-ben a kínai gyártású J-15 a levegőbe emelkedett, ami gyakorlatilag a Szu-33-as megfelelője, de modernebb kínai elektronikai rendszerekkel és radarral.




Az életnagyságú hordozó-fedélzet makettje

Eközben felépítettek egy életnagyságú makettet is a Wuhan Tengerészeti Kutatóközpontban, amelyen a repülőgépek és helikopterek fedélzeten való mozgatásánál alkalmazott eljárásokat fejleszthették ki, gyakorolhatták be. Ez az épület azonban nem elég erős, hogy a fel- és leszállásokat is gyakorolni lehessen rajta, így erre hagyományos repteret alakítottak ki kiképző és gyakorló modellekkel.


A Shi Lang második útja a szárazdokkba

Lapozz!

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások