2011. december 19. 15:04, Hétfő
A gazdasági nehézségek ellenére a tartós fogyasztási cikkek piacának értékforgalma az első kilenc hónapban növekedett egyes termékcsoportoknak köszönhetően.
A karácsonyi szezon meghatározó a műszaki cikkek piacán, s
egyes szektorokban akár az éves forgalom egynegyedét is
adhatja. Idén kiemelt figyelmet érdemel az internetes
kereskedelem, ahol a könyv mellett egyre népszerűbbek a tartós
fogyasztási cikkek. A tartós fogyasztási cikkek kiskereskedelmi piacán - beleértve a piac öt fő
szektorát, azaz az informatikát, szórakoztató elektronikát, fotót és
háztartási kis- és nagygépeket - forgalmazott érték 2011 első kilenc
hónapjában meghaladta az előző év értékforgalmát. Ez persze nem jelenti
azt, hogy a piac ugrásszerű növekedésnek indult volna, hanem bizonyos
termékcsoportok növekedése járult hozzá a piaci forgalomnövekedéshez.
Az idei évben sem a gyártók sem a kereskedők nincsenek könnyű
helyzetben. A vásárlóerő csökkent, a lakosság kénytelen kiadásait
visszafogni, s először a "nem feltétlenül szükséges" termékekről mond le. A
forgalom a háztartási kisgépek, a számítógépek és a digitális készülékek
iránti keresletnek, pontosabban annak köszönhetően növekedett, hogy e
termékek átlagára idén magasabb volt, mint egy évvel ezelőtt. Ez nem
feltétlenül jelent áremelést, léteznek ugyanis olyan kategóriák, ahol egy
nagyobb tudású készülék idén olcsóbb volt mint tavaly, így szélesebb kör
vásárolta, ami miatt eltolódott az adott termék piaci átlagára.
A közeledő ünnepek és a karácsony nagyon meghatározó szerepet játszik
e piacon is minden egyes szektorban - sőt van olyan terület, ahol az utolsó
egy hónap értékesítése teszi ki az éves forgalom egynegyedét. Tavaly
decemberben az öt fő szektor megközelítőleg 50-60 millió forint forgalmat
generált.
A műszaki cikkek öt fő szektorának értékforgalmában 2010 decemberében bekövetkezett változás mértéke
A karácsonyi ajándékok között jellemzően megtalálhatók a háztartási
kisgépek, fotó- és szórakoztató elektronikai készülékek. "Az idei piaci
várakozások alapján okostelefonok, digitális fotókeret, tabletPC, e-
könyvolvasó, játékkonzolok és játékszoftverek, hordozható audio lejátszók,
kapszulás kávéfőzők, vasalók, hajápolási készülékek kerülnek számos
karácsonyfa alá" - mondta el Sztupár Andrea, a GfK Hungária
Kereskedelem és Technológia country menedzsere. "Természetesen nem
szabad megfeledkezni a családi ajándéknak számító lapos TV-kről sem és
az adathordozó eszközökből is jelentős mennyiség fogy a decemberi
időszakban" - tette hozzá a szakember.
A 2011. évben a hipermarketek képesek voltak némi piaci részesedést
megszerezni a műszaki áruházláncoktól, amihez hozzájárult a Photo Hall és
az ElectroWorld megszűnése is. A korábbi évekhez hasonlóan ez a
csatorna az év végén is jól fog teljesíteni, mivel a kisebb készülékeket
sokan a nagy bevásárlások alkalmával szerzik be. Külön kiemelt figyelmet
érdemel 2011-ben az internetes kereskedelem: e "csatorna" az első kilenc
hónapban az összforgalom valamivel több mint tíz százalékát tette ki, míg
részesedése a forgalomból egy évvel ezelőtt csupán 7,9 százalék volt.
Karácsonykor az internetes értékesítés még inkább fellendül, és annak
ellenére, hogy még mindig leginkább könyvet rendelnek az emberek
interneten, a tartós fogyasztási cikkek is egyre nagyobb népszerűségnek
örvendenek.
A ruházati termékek esetében is kiemelt jelentőséggel bír a karácsonyi
szezon. A GfK Hungária FashionScope című tanulmányának adatai szerint a
magyar háztartások ruházati cikk beszerzéseiből rendszerint kiemelkedően
magas arány jut az év utolsó két hónapjára, bár az elmúlt három évben ez
az arány egyre csökken. Míg 2005 és 2007 között a karácsonyi (november-
december) időszakban átlagosan 40 százalékkal költöttek többet a
háztartások ruházati termékekre, mint egy átlagos kéthónapos periódusban, addig 2008 és 2010 utolsó két hónapjában - a válság által
érintett időszakban - jóval alacsonyabb volt ez a többletköltés.
Kimondottan erős a karácsonyi szezon a kiegészítők és a sportruházat
tekintetében.