Élethalálharc folyik a hazai informatikai piacon

Élethalálharc folyik a hazai informatikai piacon

2012. június 20. 16:42, Szerda
A gazdasági helyzet okozta visszaesés ellen nincs csodafegyver, de némi szerencsével és egy jól szervezett csapattal lehet eredményeket elérni − állítja Czifra András. A Qualysoft Informatikai Zrt. vezérigazgatóját a piaci lehetőségekről kérdeztük.

Milyen a magyar informatikai piac?
− Rossz. Vagy ha árnyaltabban szeretnék fogalmazni, akkor azt mondanám, hogy nem igazán jó. Egymás torkát harapdálják a szállítók. Tavaly novemberben volt egy konferencia, ahol azt hallottuk az illetékesektől, tavaszra az iparág bele fog fulladni a piacra érkező pénzekbe. Nem hogy nem fulladtunk bele, de minden kortyocskáért élethalálharc folyik. A szerencse a jelenlegi helyzetben, hogy némelyik szektorban még van élet, és ez tart minket a felszínen.

Mely szektorok ezek?
− Ahol szerintem van némi élet, az az ipari és kereskedelmi szektor, a közművek és a távközlés. A tavalyi költésekhez viszonyítva az iparban lehet néhány százalékos növekedés, míg a kormányzati szektorban, a bank- és pénzügyi szektorban csökkennek az informatikai költések.


Azon, hogy egymás torkát harapdálják a cégek, mit ért?
− Azt értem ezalatt, hogy a cégek őrült áron, mármint őrülten alacsony áron viszik el egymás elől a projekteket. Olyan összegekért, amelyekről tudni lehet, hogy tisztességesen nem lehet elvégezni a munkát. A másik oldalról persze érthető ez, hiszen azért vállalják el elvállalhatatlan áron a munkákat, hogy még egy ideig ki tudják fizetni a dolgozókat, és reménykednek, hogy majd csak jobb lesz. Az az érzésem, hogy nem lesz, és idén is több, korábban jelentős iparági vállalat fog kihullani, csődbe menni.

Egyre hosszabb ideje már csak vegetál az iparág. Meddig mehet ez így?
− Én úgy látom, hogy ez a helyzet állandósul. Végül is igaza van annak, aki azt mondja, hogy vége van a válságnak, csak azt is látni kell, hogy az a helyzet, ami ma van, az állandósul, és ez lesz a normális üzletmenet. Egyébként nem osztom azt a véleményt, hogy a válság azoknak a cégeknek kedvez, amelyek valamivel jobbak, mint a versenytársaik. Nekem az az érzésem, hogy Magyarországon úgy igaz ez az állítás, hogy a válság azoknak a cégeknek kedvez, amelyek valamivel jobban hajlanak a korrupcióra. A korrupció ma Magyarország egyik legvisszataszítóbb versenyhátránya.

A nem túl rózsás piaci helyzetben milyen eredményt ért el a Qualysoft tavaly, és mire számítanak az idén?
− Tavaly az árbevételünk 14 százalékot nőtt, és persze idén is növekedést tervezünk. Erre minden reményünk megvan, hiszen májusban már 120 millió forinttal nagyobb forgalmat bonyolítottunk, mint tavaly a hasonló időszak alatt.

Mi a titka annak, hogy növekedni tudtak, tudnak?
− Nem tudok semmilyen trükköt mondani, több együttható szerencsés összjátéka az, ami elősegítette ezt az eredményt. A legfontosabb faktor a sikerben, hogy a Qualysoft egy nagyon jó menedzsmenttel rendelkezik. Mindig is úgy gondoltam, hogy egy csapatot kell építeni, és nem egyszemélyi vezetésben gondolkodni. Ráadásul ez a szervezet rendesen össze van rakva, megosztva a felelősséget. A másik tényező az ügyfélportfóliónk. Ellentétben sok céggel, ahol egy-két nagy ügyfélből élnek, nekünk nagyon sok, száz feletti kis és közepes partnerünk, szerződésünk van. A szerződések átlagos mérete öt- és tízmillió forint között van. Ebből állt össze a magyar vállalat tavalyi 1,987 milliárd forintos auditált mérlege. A harmadik faktor az, hogy technológiailag nagyon erős a Qualysoft. A negyedik eleme a sikernek, hogy nagyon kevés ügyfelet veszítünk el, nagyon kicsi az ügyfél-lemorzsolódás.

Az, hogy a régióban szinte minden országban van leányvállalata a társaságnak, mennyiben segítette az eredményt?
− Nagymértékben. A Qualysoft önmagában egy érdekes cég, abban az értelemben, hogy nem egy klasszikus multi − mint a Hewlett-Packard vagy IBM, amelyek nagy mamutcégek amerikai központtal −, viszont nem is egy kis magyar cég, amely csak a magyar piacon van jelen. A vállalatcsoportunk sokkal erősebb, hitelesebb így. A Qualysoft egy specialista cég, nagyon jók vagyunk a portálok, a portálok mögötti alkalmazásintegrációban, az alkalmazásintegrációban és az egyéni alkalmazásfejlesztésben.

Nagyon sok informatikus keres külföldön munkát. Ez hogyan érinti önöket?
− Tavaly sajnos valóban voltak fájdalmas veszteségeink, de így is nagyon erős a Qualysoft csapata szakmailag. Vissza kell utaljak a társaság szervezeti felépítésére. Hihetetlen szervezettséggel osztjuk ki a feladatokat a munkatársainknak, ez a szervezettség komoly know-how-ja a Qualysoftnak. Ebből természetesen adódnak nehézségek, ugyanis vannak olyan ügyfelek, akik nem tudják tartani az ütemezést, és egy projekt sikere mindig két félen múlik.

Milyen területben látnak fantáziát, hol látnak kitörési lehetőséget?
− Mint mindenki, mi is folyamatosan keressük azokat a lehetőségeket, hogy hol lehet valamilyen újdonsággal előrukkolni. Ilyennek látjuk most az ügyfélszolgálatok területét, ahol olyan megoldást tudunk nyújtani, amivel kevesebb emberrel nagyobb ügyfél-elégedettséget, komolyabb teljesítményt lehet nyújtani. Nemrég mutatták be a Nebula munkaszervező szoftvert. Beváltotta a reményeiket?
− Szépen szaporodnak a felhasználók, úgyhogy nem aggódom, fogja-e hozni az elvárt bevételeket. Azt azért látni kell, hogy ha van egy ütős ötlet, amire rákattannak a felhasználók és villámgyorsan siker lesz, az csak szerencse, az a kivétel. Magyarország nagyon pici piac, ezért ha a kezdeti invesztíció után − ami vagy pályázati pénzből, vagy egy magánszemély, vagy egy cég felhalmozott tőkéjéből elkészül − nem érkezik pluszforrás a piacról vagy kritikus számú ügyfél, akkor az a termék elhal. Vagy csak stagnál, és utána le fog maradni a versenyben, mert nem tud továbbfejlődni. Amerikában, Oroszországban, Kínában, ahol nagy a piac, ott ez sokkal könnyebb.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások