Az Amazon és a Google küzdhetnek az egyeduralomért

Az Amazon és a Google küzdhetnek az egyeduralomért

2012. augusztus 1. 17:07, Szerda
Az IT szférában divatos összehasonlítani az ezredfordulót követően felemelkedett új óriásokat a nyolcvanas években megszületett "régi nagyok" mostani teljesítményével, ám a még mindig viszonylag újnak számító jövevények is egyre több területen kerülnek szembe egymással. Olyan területek ezek, amelyek néhány évvel ezelőtt még nem is léteztek, ám az Amazon és a Google - két fontos szereplő a kétezres években felemelkedett új óriások mezőnyében - nemcsak létrehozzák ezen új szegmenseket, de nagyon gyorsan komoly versenybe is kezdenek egymás ellen, miközben a többiek egyre kevésbé tudnak beleszólni ebbe.

Az elmúlt hetekben számos hír szólt a címben szereplő két vállalat lépéseiről, terveiről, illetve új fejlesztéseiről. Ehhez hozzászokhattunk, a trend már évek óta megfigyelhető és ráadásul egyre erősödik, bár azért az Apple és a Microsoft is igyekszik minél nagyobb szeletet kihasítani a hírözönből (utóbbi most különösen ráerősít erre a Windows 8, WP8, valamint saját táblája kapcsán), nem beszélve az Intel-AMD párosról, akik a hardveres mezőnyben tovább vetélkednek egymással. Mégis, az utóbbi időben egyre inkább főszerepet kapott a szoftveres oldal, a mobil operációs rendszerek versenye, a különböző tartalomszolgáltató és -kezelő megoldások, ezt pedig szintén több új és régi cég igyekszik kihasználni, lásd ARM, Qualcomm, TI, nVidia, stb.

Az Amazont évek óta ismerjük saját e-kereskedelmi platformja és szolgáltatása révén, amely különösen Észak-Amerikában, illetve Nyugat-Európában vált népszerűvé, kényelmes és egyszerű megrendeléseivel és a gyors kiszállításokkal. A cég meghatározó szerepet játszott a hagyományos beszerzési csatornák jelentőségének csökkentésében, az e-commerce műfajának népszerűsítésében, az eleinte könyvekre specializálódó kínálat pedig idővel elektronikai és egyéb termékekkel, majd pedig e-könyvekkel bővült ki, különösen azután, hogy megkezdték saját olvasóik forgalmazását. Mindkét utóbbi területen jelentős eredményeket értek el, a Kindle család valóságos robbanást idézett elő, elindítva az e-olvasók korszakát, most pedig újabb hasonló lépésekre készülnek, ezúttal a hagyományos kiskereskedelem terén, amit többek között tervezett törvényváltozások is kikényszerítenek.


Nexus 7 és Kindle Fire

Az eddig az online terjesztők által a tengerentúlon élvezett adókedvezmények ugyanis egyre több államban tűnnek el, elsősorban arra hivatkozva, hogy az internetes kereskedelem kinőtte gyermekbetegségeit, ma pedig már bőven kikezdte a hagyományos terjesztési formákat. Az Amazon a kezdeti tiltakozás és kampányolás után beletörődni látszik ebbe, mi több, alaposan kibővítik logisztikai központjaik meglévő hálózatát, ezzel pedig elméletileg lehetségessé válna, hogy a megrendelt termékeket még aznap leszállítsák az arra ácsingózó vevők számára. Ez persze újabb, szinte halálos tőrdöfést jelentene az itt meglévő vetélytársaknak, az Amazon pedig kiterjeszthetné eddig befolyását, hogy az e-kereskedelem mellett a hagyományos csatornákat is uralja. Ezzel egy időben az Egyesült Királyságban olyan speciális szekrényeket terveznek, amelyek a PIN-kód beütése után kiadnák a megrendelt termékeket azon vásárlóknak, akik nem szeretnék, vagy nem tudják otthoni címükre kiszállíttatni azokat, illetve bőven van idejük személyesen átvenni az árut egy közeli helyszínen.

A hírek szerint szeretnék hamarosan egy újabb generációval frissíteni a Kindle sorozatot, egyes források rögtön öt vagy hat új változatról beszélnek, ezek a Fire-hoz hasonlóan táblaként is funkcionálnának, kamerával vagy anélkül, eltérő méretben és felbontással. Mások Amazon okostelefon megjelenését várják, amely nem lenne nagy meglepetés, már csak azért sem, mert ma már minden, valamit magára adó szereplő elszánta magát erre, és az is komoly lehetőségként merül fel, hogy végre hazánkban is teljes mértékben elérhető lesz a jól ismert e-kereskedelmi platform, amelyet a Szlovákiában nemrég elkészült regionális központ szolgálna ki, Romániával és Horvátországgal együtt.

A Google a maga részéről szintén több új területen próbálta ki magát a tavalyi és az idei évben, ahogy azt tőlük megszokhattuk. Már rég nem csak az internetes keresőről ismerik a céget, a térképek és a navigáció, az online szövegszerkesztés, a levelezés, az azonnali üzenetküldés, videochat és videostream, sőt immár a közösségi szolgáltatások is legalább ilyen fontos szerepet töltenek be, ezeket pedig egyre szorosabban fogják össze, leginkább a Google+ további népszerűsítésére törekedve, hogy mindenhol egyazon belépést és felületet biztosítsák. Legújabb projektjük a saját internetszolgáltatás, amely kísérleti jelleggel Kansas környékén indul majd el, a megszokottnál jóval nagyobb átviteli sebeséggel, valamint akciós ajánlatokkal és ajándékokkal.

Természetesen azt nem jelenthetjük ki, hogy mindenhol kizárólag az Amazonnal küzdenének, hiszen a Facebook és a Microsoft, valamint az Apple legalább annyira fontos és komoly ellenfélt jelent számukra, de az online fizetések, a Google Wallet, az NFC támogatása, valamint a saját eszközök felbukkanása révén egyre jobban kirajzolódnak a közvetlen ütközési felületek, bár a sorrend itt némileg eltérő.

Okostelefonból ugyanis már három eltérő generációt mutathatnak fel, ezeket a HTC, később pedig a Samsung jóvoltából dobták piacra. Befutott első táblájuk is, amely szintén kiemelkedően népszerűnek bizonyult, eközben pedig Google Play alatt egységesült az online bolt is, amely immár a könyvek, zenei és filmes tartalmak, valamint Android appok mellett két hardveres eszközt is kínál a felhasználóknak (egyelőre a Nexus 7 két változatáról van szó, ez azonban nyilván nem sokáig lesz így). Jól látszik, hogy a hangsúly egyre jobban eltolódik az online felületek és platformok versenye felé, ma már nem az Intel-AMD párharc a legfontosabb a nagy többség számára, hanem az appok, tartalmak és szolgáltatások jelenléte a különböző mobil platformokon.


Az Amazon bevételei már közelíti, de a Google még messze elmarad az Apple-től

Gondok persze itt is akadnak. Egyesek a kalózkodás mértéke és elterjedése miatt panaszkodnak az Android alatt, mások az appok árát hasonlítják össze a különböző appstore-ok kínálatában, és ebből igyekeznek következtetéseket levonni a népszerűségre és a látogatók elégedettségére vonatkozóan. A közösségi platformok iránt tanúsított érdeklődés stagnálása ellenére, attól némileg függetlenül, mégis ez, az appok és a hatalmas kínálattal rendelkező egységes online boltok jelentenek újabb esélyt a nagyoknak (nem véletlen, hogy saját eszközeiket is ezeken keresztül forgalmazzák), hogy megújuló lendülettel vágjanak neki az elkövetkező éveknek, bebizonyítva, hogy semmit nem vesztettek korábbi nívójukból. Számukra most az a nagy kérdés, hogy mennyit és hogyan tudnak majd megőrizni ebből a nívóból, hiszen pusztán méretükből kifolyólag is növekvő ellenérzéseket tapasztalnak, és nem csak a felhasználók, de a szabályozó hatóságok részéről is.

Erre a kérdésre csak évek múltán kapunk majd választ, amikor kiderül, hogy valóban érdemes volt-e belekóstolniuk ennyi, egymástól eredetileg nagyon is eltérő területbe. A Google esetében bőven találunk példát a túlzottan szerteágazó kísérletek kudarcára, számos korábbi kezdeményezésüket kukázták, illetve vonták ki a forgalomból, bár az is kétségtelen, hogy az online szférára koncentráló cégek esetében ez jóval egyszerűbb manőver. Meglátjuk, hogy a mega-appstore, a maga univerzális kínálatával, valóban új korszakot nyit-e majd meg, leváltva a megszokott formákat és párharcokat.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások