Ultimátumot adott az illetékes EU-biztos a FacebooknakInformatika és tudomány
Ultimátumot adott az illetékes EU-biztos a Facebooknak
2018. szeptember 21. 08:28, Péntek
A közösségi portált a hiányos fogyasztóvédelem miatt támadták.
Vera Jourova, az Európai Unió fogyasztóvédelmi biztosa kijelentette, hogy nem titkolja tovább azt, hogy nagyon türelmetlen amiatt, hogy a Facebook elégtelen módon alkalmazza az európai fogyasztóvédelmi szabályokat. Az utóbbiakkal kapcsolatos egyeztetések már két éve zajlanak az EU illetékesei és az amerikai társság között, s Jourova türelme elfogyott. A politikus gyakorlatilag ultimátumot adott a tengerentúli társaságnak: ez év végéig van lehetősége arra, hogy az összes aggályra reagáljon és minden vitatott dolgot orvosoljon. Amennyiben ezt nem teszi meg, akkor a nemzeti hatóságok komoly pénzbüntetésekkel sújthatják az óriáscéget. "Eredményeket akarok látni" - szögezte le az Európai Unió fogyasztóvédelmi biztosa.
Az Európai Bizottság és az európai fogyasztóvédelmi hatóságok elsősorban azt vetik a Facebook szemére, hogy a felhasználói előtt gyakorlatilag elhallgatja azt, hogy az adataikat kereskedelmi célokra is felhasználja. A bizottság tájékoztatása szerint a közösségi platform által elvégzett eddigi módosítások "nagyon korlátozottak". Csak kevesen tudják, hogy az információikat a vállalat továbbítja harmadik fél számára is és hogy a Facebooké minden jog az összes feltöltött adattal és fotóval kapcsolatban. Jourova rámutatott, hogy az utóbbi még azután is igaz, hogy ha valaki időközben törölte a Facebook-fiókját.
Tény, hogy a közösségi platform számos változtatást eszközölt a márciusban kirobbant Cambridge Analytica botrány után, így például az alkalmazásokat kínáló vállalkozások már nem férhetnek hozzá minden további nélkül a különböző információkhoz. Emellett a közösségi honlap nagy erőfeszítéseket tett az álhírek elleni küzdelemben is. Mindez azonban nem elegendő az Európai Bizottság számára, amely a fogyasztóvédelem területén nagyobb erőfeszítéseket sürgetett. Főként a jogellenes tartalmak bejelentésére és törlésének kérésére használt eljárást érintő változtatások elégtelenek. Ennek előzménye, hogy a bizottság tavaly márciusban felszólította a Facebookot, a Twittert és a Google+-t működtető Alphabetet, hogy mihamarabb hozzák összhangba működésüket az uniós előírásokkal a felhasználók megtévesztésének visszaszorítása érdekében.
"Szennycsatornává vált a Facebook-profilom"
Az Európai Bizottság adatai alapján a Facebooknak Európában mintegy 380 millió regisztrált tagja van. Jourova kiemelte: azt akarják, hogy a közösségi oldal teljesen átlátható legyen, abban a tekintetben is, hogy miként működnek a szolgáltatásai és hogyan keres pénzt. Amennyiben nem lesz változás, úgy a nemzeti fogyasztóvédelmi hatóságok az új esztendő kezdetétől megfontolhatják a pénzbüntetések alkalmazását. A politikus már korábban törölte a Facebook-fiókját, mert az gyakorlatilag "szennycsatornává" vált a túlzottan sértő hangvételű üzenetek miatt. Az európai uniós biztos nagyon sok kritikus hangvételű e-mailt kap és azokra válaszol is, ha nem tartalmaznak sértéseket és nem vulgárisak.