Marty Stratton interjú 2. Rész

Marty Stratton interjú 2. Rész

2001. január 13. 06:48, Szombat

Következzék a riport második része Marty Strattonnal, az id Software PR főmunkatársával:

Szia Marty, hogy érzed magad nálunk?

Remekül, köszönöm.

Az én első kedvenc FPS-em a Doom 2 volt, ha ugyan ezt lehet annak hívni (tudom sokak szerint az első játék, ami kiérdemelte a first person shooter elnevezést a Duke Nukem 3D volt). Te milyen játékokkal játszol mostanában?

Az Alice-szel játszom a legtöbbet, ami a Quake3 engine-ével készült. És talán ez a legszebb kinézetű a Q3 motorjára épülő játékok közül, amiből egyre több van a piacon (FAKK, FAKK2, Alice...).

Milyen játékokat fejlesztenek még a motorotokkal?

Hmm... a Return to Castle Wolfensteint biztosan, ... a többiről most inkább nem mondanék semmit, mert nem emlékszem pontosan, hogy mit jelentettünk már be hivatalosan és mit nem, épp most nincs nálam ilyen lista. :) Úgyhogy erre most nem válaszolnék, ha nem gond.

Ok, persze, de azért jó pár cég dolgozik Q3as játékokon?

Igen, az EA-nek, és az Activisionnek is van licenszszerződése velünk, és még több más nagy vállalatnak. Nem hiába, hiszen a technológiánk - és most lehet hogy páran fanyalogni fognak, de akkor is kimondom - a legjobb, ami jelenleg a piacon elérhető, ha valaki FPS-t akar készíteni, ez a legjobb választás a számára. Egyszerűen nincs vetélytársa, és főleg a TeamArenához történt újabb fejlesztésekkel (külső környezet, kezelőfelület, játék alatti- és a főmenü, újfajta skin- és animációs támogatás, stb.), szerintem ez vitathatatlanul így van.

Mintha csak egy üzletembert hallgatnék...:)

Hát igen, de én ezt tényleg így is gondolom. :)

Mit tudsz arról, hogy halad a Return to Castle Wolfenstein fejlesztése, hogy néz ki maga a játék?

Nagyon szép, remek munkát végeznek a fiúk a Grey Matter Interactive-nál, ez a játék számunkra is nagyon fontos. Nagyon tehetségesek a fejlesztők, rengeteget dolgoznak rajta, és ez szerintem az eredményen is meg fog látszani, igazi nagydurranás lesz.

Amit én jó lépésnek tartanék - és ezen már sokat gondolkodtam - az id Software részéről, ha úgy dolgoznátok, hogy a cég külső fejlesztőket venne a szárnyai alá, hogy ők fejlesztenék azokat a játékokat, amiknek a motorját az id csinálná (tudom a Raven Software-rel már történt valami hasonló). Mert - habár ti is persze nagyon jó játékokat csináltok -, szerintem az id Software igazán a zseniális engine-ek készítésében alkotott mindig is nagyot. Most nem akarok itt nagyokosnak tűnni, lehet, hogy messze áll tőletek az ötletem, de nekem ez a véleményem.

Hát, igen, hallottam már többször hasonló véleményt. Hát végül is a felkarolás talán kicsit erős kijelentés erre, nem annyira szorosak a kapcsolatok, de valami hasonló történik most is a cégnél. Valóban nagyon jó az együttműködésünk a Ravenes fiúkkal, és másokkal is (pl éppen a Grey Matter-rel), akik a mi fejlesztéseinkkel dolgoznak. A Raven Software-től évente párszor átjönnek, megnézik min dolgozunk, megbeszéljük az elképzeléseinket, Johnnal (John Carmack az id "agya") leülünk és dumálunk egy jót, szóval velük különösen jó a kapcsolatunk. De hogy ebből szerződéses üzleti partnerkapcsolatot csináljunk, és ez más fejlesztőkkel is így legyen, szerintem nem lenne a legjobb ötlet. Eleve túl kicsik is vagyunk mi ehhez, (3-4-en foglalkozunk az üzleti résszel, menedzseléssel, és 13-14 fejlesztőnk van), még sajátmagunk irányítása is sokszor nehezünkre esik, nem hogy szerződésben vállaljuk mások hasonló feladatait. Így is mindig rengeteg a dolgunk, épp most ugye a Q3TeamArena, a Dreamcasttal kapcsolatos ügyek, a Q3 licenszszerződései... szóval szerintem már csak az erőink végessége miatt sem vágunk bele hasonlóba mostanában. Ettől függetlenül folytatjuk azt a hagyományunkat, hogy mindig a legjobb fejlesztőkkel dolgozunk együtt, de nem hiszem hogy olyan szoros formában, ahogy azt te is, mások is javasolták már nekünk. Ez épp elég garancia arra, hogy a mi engine-jeinkre épülő játékok mindig a legjobbak között legyenek.

A Quake3 már kapható Sega Dreamcastra, erről mondanál valamit?

Igen így van, sokat dolgoztunk a Segával együtt, főleg az utolsó fejlesztési fázisban, hogy ez létrejöhessen. Szerintem remek lett a program, talán a legjobb FPS, amit konzolra eddig kiadtak. A Q3 nagyon jól kihasználja, és demonstrálja a Dreamcast erejét, tudását, ha eddig valaki csak legyintett a Sega gépére, nyugodtan nézze meg a Q3 Dreamcastet, mert biztosan meg fog változni a véleménye. Habár a TV-k felbontása nem annyira jó, a pályák gyönyörűek, a játékélmény fantasztikus, különösen az irányítás tetszett a konzolpadekkel, de ha valakit ez utóbbiak zavarnának, lehet kapni a géphez billentyűzetet és egeret is, szerintem nagyon szórakoztató lett a program. Ezenkívül a Sega megoldotta a kapcsolódást az Internethez, máris rengetegen játszanak online, a Q3 Arenát éppen ilyen játéknak szántuk. És tényleg nagyon szép.

Kicsit ingoványosabb talajra lépve az Epic Games szinte mindenben követ titeket, gondolod, hogy válaszként az Unreal engine legújabb üdvöskéjeként hamarosan bejelentik a Jazz Jack Rabbit 2001-et? :)

Remélem nem. :)

A tréfát félretéve, azt hallottam, hogy az id Software még mindig szép pénzeket kaszál a Half-Life-ból. Igaz ez?

Igen, így igaz.

Ez aztán a hab a tortán...

Igen, szerintem forradalmian jól sikerült a játék, az én személyes kedvenceim között is minimum a legjobb öt között van. Remek volt a marketingtevékenység is a Half-Life mögött - ez a terület persze a szívem csücske, úgyhogy annak idején is rajtuk tartottam a szemem -, nem utolsó sorban a program dobozának a kivitelezése is profi munka. És mivel, ahogy te is mondtad nekünk is bevétel, remélem továbbra is ilyen váratlanul jól folytatódnak az eladások, nagyon jó befektetés volt a játék.

És most felteszem a leggonoszabb kérdést: mi a következő játék amin dolgoztok? Avass be minden részletbe!

A következő játékunk a Doom lesz, és egyelőre ez minden amit mondhatok róla.

És mi lesz a neve, Doom 3 vagy Doom 2001...?

Hogy teljesen őszinte legyek, még fogalmunk sincs róla, milyen címet adjunk neki. De fontos, hogy mi ezt a játékot nem folytatásként kezeljük, egymás között csak a "Következő Doom"-nak hívjuk, de persze nem ez lesz majd a cím. Egy biztos, hihetetlenül jó lesz. Többet nem mondhatok. Megmondtam előre, hogy nem beszélhetek róla!

Tudom, tudom, de egyszerűen fel kellett tennem a kérdést. :) Hősiesen kiálltad a próbát. :)

Ok, nem gond. :)

Mondjuk az ilyen típusú játékokban az egyetlen dolog, amit én nagyon nem bírok, az az idétlen ugrálgatás, lehet persze, hogy ez azért van, mert béna vagyok ebben, de ki nem állhatom az akrobatamutatványokat. Na mindegy, ez legyen az én gondom, Nagyon élveztem a beszélgetést.

Én is, köszönöm a meghívást.

És további sok sikert kívánok nektek az id Software-nél, nagy rajongótok vagyok mellesleg, úgyhogy később is bármikor szívesen eldumálhatunk.

Feltétlenül, ha már egy kicsit haladtunk a játékkal, újból szívesen beszélgetek veled a részletekről.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások