Age of Empires 4

Age of Empires 4

2021. november 7. 12:59, Vasárnap
Kiadó: Xbox Game Studios
Fejlesztő: Relic Entertainment
Honlap

Rendszerkövetelmények:
Minimum: Intel Core i5-6300U vagy AMD Ryzen 5 2400G (AVX-támogatás szükséges), 8 GB RAM, Intel HD 520 vagy AMD Radeon RX Vega 11, 50 GB szabad hely
Ajánlott: 3,6 GHz 6-core (Intel i5) vagy erősebb, AMD Ryzen 5 1600 vagy erősebb (AVX-támogatás szükséges), 16 GB RAM, Nvidia GeForce 970 GPU vagy erősebb, AMD Radeon RX 570 vagy erősebb (4 GB VRAM vagy több), 50 GB szabad hely
Hasonló játékok: Cossacks 3, Iron Harvest, Command & Conquer™ Remastered Collection
Kategória: RTS

Sokak gyerekkori nagy kedvence visszatért. Sok idő telt el a harmadik rész megjelenése óta (2005), és okkal tehetnénk fel a kérdést, hogy van-e még létjogosultsága a franchise-nak. Az idén korábban megjelent Humankind érezhetően a továbbfejlesztése volt a saját műfajának, ezzel szemben az AoE (kicsit flegmán) szándékosan az eredeti formulával dolgozik. Ha nagyon felszínesek akarunk lenni, akár azt is mondhatnánk, hogy ez csak egy feljavított AoE 2, és valahol igazunk is lenne. Nem túl sok előrelépés történt a korábbi részekhez képest. Viszont másrészről pedig azoknak, akik a klasszikus részeket imádták, elég széles körben tud további tartalmat szolgáltatni.

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

Négy narratív kampány található a játékban, amelyek küldetésekre vannak felbontva. Ezeket minőségi, dokumentumfilmekbe illő élőszereplős és animált videók kötik össze. Igazi interaktív történelemkönyvnek is felfoghatjuk a dolgot. Talán nem mindenkit fog lekötni, de mindenképp megadja a hangulatát egy-egy küldetésnek, és némi tudásanyagot is elsajátíthatunk belőle. A pályákon elég egyértelmű céljaink vannak, és a népek sztorijának felvezetése mellett egy elég szolid alapot kapunk a kezdeti gazdaság létrehozásához.

A játék során négy nyersanyagot kell kezelnünk: étel, fa, arany és kő. Ezenfelül a lakosság száma, amire figyelnünk kell, ugyanis egy megadott felső határig tudunk új egységeket gyártani. Ezt a korlátozást építéssel tudjuk növelni. Ahogy a játék neve is mutatja, az egyik fő cél a játékban a különböző korok közötti előrehaladás. Az újabb korok új egységeket, épületeket és fejlesztéseket nyitnak meg a játékosok előtt. Ez a 8 különböző civilizáció esetén eléggé eltérő dolgokat jelent. Például az angolok esetében a Council Hall amellett, hogy továbbvisz minket a második korszakba, Longbowmen készítésre is lehetőséget ad, ráadásul gyorsabban, mint az Archery Range.

A különböző civilizációk más-más játékstílust is kívánnak. Ezt főként a népspecifikus egységeik teszik lehetővé. Ilyen például a korábban említett Longbowmen, ami megnövelt hatótávval rendelkezik a többi hasonló egységhez képest. De működésüket tekintve is vannak elég nagy eltérések. Az angolok nagyon jók a terjeszkedésben, és az épületeiket hálózatba lehet kötni. A kínaiak erős falakkal és lőport használó egységekkel veszik el a kedvüket a támadóknak. De van olyan civilizáció is, a mongolok, akik a statikus építés helyett folyamatosan mozgathatják a bázisukat, és a korai lovasságuknak köszönhetően komoly ellenfelet jelentenek a korai lassan mozgó ellenséges egységeknek.

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

Grafika: Ha azt vesszük alapul, hogy mennyire a korábbi részeket szeretné visszaadni a játék, akkor azt lehet elmondani, hogy a képi világ is pontosan ezt a vonalat tükrözi. Talán mondhatjuk azt is, hogy anno a fejünkben így léteztek ezek a játékok. Viszont amennyiben egy Total War: Attila vagy ha igazán kegyetlenek vagyunk, akkor egy Total War: Warhammer II a modernebb viszonyítási alap, akkor bizony nagyon látszik a széria korossága. Maximális grafikán sem nyújt semmi extrát a játék, de azt, amit mutatni akar, látványosan teszi. Nagyon sokan szidták az első tesztelés alatt a távolsági egységek lövedékeit. Ugyan a méreteiket már megváltoztatták, de ha az animációt megnézzük közelről, még mindig találhatunk benne furcsaságokat. Az utóbbit viszont kétlem, hogy egy heves csata közben bárki is figyelembe venné.

Kezelőfelület, irányíthatóság: A kezelőfelület nem igényel sok gyakorlatot, hogy átlátható legyen. Minden hasznos és fontos információ folyamatosan elérhető számunkra. Az építések és a fejlesztések is áttekinthető hierarchiában jelennek meg. A korszaklépést jelentő landmark építésének állapota a képernyő tetején folyamatosan követhető. A kezelőgombok újraoszthatók, de valószínűleg már zsigerből nyomkodják a megfelelő billentyűket a fanok. Az egységek control groupokra oszthatók, és a unit felett egy számmal jelzi a játék, hogy melyik csoportba tartozik. Ha több beosztásba is tartozik, akkor mindegyik szám megjelenik felette, egymástól vesszővel elválasztva.

Játszhatóság: A játék főként a multiplayerre van kiélezve, de a single játékosokat sem hagyták magukra. Amint már említettem, 4 narratíva található összesen 35 küldetéssel. Ezenkívül játszhatunk skirmish-meccseket AI ellen, vagy különféle kihívásokban is letesztelhetjük a képességeinket. A multiplayer terén már most elég nagy repertoár áll rendelkezésünkre. Maximum 8 fős csapattal ugorhatunk neki a meccseknek. Választhatjuk a kényelmes Quick Match opciót, ahol a játék gyorsan összeállít számunkra egy, a feltételeinknek megfelelő meccset. Ha kicsit személyesebb csatát szeretnénk, akkor a Custom Match lehetőségét választva személyre szabhatjuk az ütközetet. Jelenleg csak a Standard game mód és 17 térképbázis áll rendelkezésünkre. Ezek a térképek meccsenként randomizálva vannak, és esetlegesen a map seedje megosztható. A jövőben érkeznek majd más módok és térképszerkesztő is.

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

Intelligencia, nehézség: Aki most ismerkedik a sorozattal, az elég meredek tanulási görbével találkozik majd. Szerencsére a korábbi részekkel ellentétben egy elég kiterjedt oktatórészleggel is rendelkezik már a játék. Első indításkor a bevezető videók után egy gyorstalpaló scenariót kapunk, ahol gyorsan elmagyarázza a játék az alapkoncepciókat és az irányítás főbb elemeit. Ezután amikor elkezdjük a kampányt, akkor ott a küldetések felépítése is egyfajta jó gyakorlást biztosít a játékosnak a kitűzött célokkal.

Többen véleményezték a bétatesztelés során a Scout egységek útkeresését, amikor az erdők környékén mozognak. Ilyenkor általában fejjel mentek az áthatolhatatlan erdőnek ahelyett, hogy kikerülték volna egy optimális irányban. Ezt szerencsére a kiadáskori változatban már javították. Viszont a harci egységeknél még mindig találtunk kivetni valót. Volt olyan eset, amikor a közelharci egység úgy döntött, inkább fut két bemelegítő kört a közvetlenül vele szemben lévő egység megtámadása helyett, és türelmesen megvárta, hogy megöljék, mire pozícióba ért.

Hangok, zene: A játék indításakor egy hatalmas adag nosztalgia zúdul ránk, amikor a klasszikus Age of Empires főcímdala megszólal modern valójában. A civilizációk továbbra is a saját nyelvüket használják. Továbbra is mindenkinek megvan a saját zenei témája, és a korok között is változik a hangzás. Ezenfelül kellemesen úszik át a harci zenébe a városi hangzás. A rombolásoknak is van dinamikája, a puskaporos és ostromgépeknek pedig hallható ereje.

Összegzés: Nem ez a rész fogja átdolgozni a franchise-ról kialakult képet, de aki még több Age of Empiresre vágyik, az szerintem teljes mértékben megtalálta a számítását. A jól felépített oktatórészleg az új játékosoknak szolid kiindulási alapot biztosít, így a már meglévő fanbase valószínűleg a többszörösére duzzad. Amikor megérkezik a Ranked Matchmaking opció is, akkor fog igazán meglátszani, hogy mekkora létjogosultsága lesz a szériának 2021-ben. Tekintve, hogy milyen promóciós kampányt folytat a Microsoft jelenleg, és milyen toronymagasan teljesít a Game Pass (amibe első naptól ingyenesen bekerült a játék!), a franchise valószínűleg még hosszú ideig a köztudatban marad.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások